Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Post on 07-Jan-2017

201 views 1 download

Transcript of Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics

Startup School

Directeur / Growth Hacker8 jaar

Directeur1 jaar

Growth Coach / Growth Hacker1 jaar

Auteur5 jaar

@MikevHoenselaar

mike@onlineboswachters.nl

Analytics |

Vind alles terug op http://vruc.ht/ss16analyticsokt

@MikevHoenselaar

Analytics |

“Jouw bedrijf is als een plant; zonder zon, de aarde en genoeg liefde valt er niets te groeien.

Mike van HoenselaarGrowth Hacker

Online Boswachters

Analytics |

Eerst het product bouwen, dan kijken wie het wil kopen.

Waar gaat het vaak mis?

Analytics |

“Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf

Eric RiesAuteur Lean Startup

@MikevHoenselaar

Analytics |

De basis vanLean is iteratie

Hier gaat het vaak mis

@MikevHoenselaar

Analytics |

We zijn omringt met dataOveral waar we kijken.

@MikevHoenselaar

Analytics |

Data onthult:SentimentHoudingSociale connectiesBedoelingenen wat er in de toekomst ligt

@MikevHoenselaar

Analytics |

Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics

@MikevHoenselaar

Analytics |

De zuurstofvoor groei

Metrics zijn

@MikevHoenselaar

Analytics |

1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg.

Analytics |

2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn.

Analytics |

3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan.

Analytics |

4. Als deze metric veranderd, moet jouw gedrag ook veranderen.

Analytics |

Vanity MetricsEgostrelers.

Analytics |

Oefening

11 metrics beoordelen

Analytics |

Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie.

Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

Analytics |

Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie.

Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

Analytics |

Tijd op websiteStel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is.

Aantal nieuwsbriefinschrijvingenDit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aantal zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar groeien en je hebt geen idee of ze hun emailadres achtergelaten hebben en daarna nooit meer iets met jouw merk gedaan hebben.

Customer Lifetime ValueVoor veel bedrijven van onschatbare waarde. In combinatie met je churn en de CLV kun je uitrekenen wat je kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant te krijgen. Niet altijd even makkelijk te berekenen.

Aantal LinkedIn connectiesEen echte ego metric. Zegt niets over succes of resultaat. Iemand met 10.000 relaties op LinkedIn kan ze allemaal gekocht hebben.

Kosten per acquisitie (CAC)Een mooie indicator die in heel veel gevallen erg bruikbaar is. Het geeft namelijk aan hoeveel je gemiddeld gespendeerd hebt per nieuwe klant. Stel dat dat 100 euro is, dan heb je dus 100 euro uitgegeven om 1 nieuwe klant te krijgen.

Aantal levels uitgespeeldJe wilt weten of het spel werkt voor gamers. Als je in je data ziet dat veel gamers niet verder komen dan level 3. Dan is de kans vrij groot dat ze niet nog een keer terug gaan komen om het nog een keer te spelen. Persoonlijk zou ik ook nog ‘Aantal keer spel opgestart’ en ‘Level opnieuw geprobeerd’ er bij pakken als je naar de maandelijkse cijfers kijkt.

Analytics |

Herhalingsaankopen in webwinkelDit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol.

Aantal pageviewsIk zorg er voor dat jij 1M pageviews krijgt op jouw website. Jij weet alleen dat getal, niks anders. Veranderd jouw gedrag hierdoor? Behalve dat je server die maand waarschijnlijk al verschillende keren heeft aangegeven het zwaar te hebben of zelfs te crashen. Nee. Pageviews alleen zegt niet zo heel veel. Dit is een mooi voorbeeld van een vanity metric.

Offertes naar klantenIk verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric.

Klanten die vertrekken (churn)Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten.

Klanttevredenheid (NPS)De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.

Analytics |

Herhalingsaankopen in webwinkelDit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol.

Aantal pageviewsWanneer kan dit een uitzondering zijn?

Offertes naar klantenIk verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric.

Klanten die vertrekken (churn)Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten.

Klanttevredenheid (NPS)De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.

Analytics |

Analytics |

Jij bepaalt zelf welke metric staat voor het meest riskante deel van je bedrijf

Analytics |

Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan die van je concurrenten)

@MikevHoenselaar

Analytics |

Soorten metrics

@MikevHoenselaar

Analytics |

kwalitatieveversus

kwantitatievemetrics

Analytics |

Analytics |

informatieveversus

verkennendemetrics

Analytics |

Analytics |

toekomstversus

verledenmetrics

Analytics |

Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/

Analytics |

correlatieversus

causaliteitmetrics

Analytics |

Analytics |

Niet beginnenmet bouwen

zonder metrics

Analytics |

Rol van metrics in de Lean Analytics CycleOp te delen in 4 stappen

@MikevHoenselaar

Stap 1: Wat wil je gaan optimaliseren?

● Een conversieratio dat beter zou moeten kunnen

● Meer mensen die inschrijven voor je nieuwsbrief

● Het aantal shares verbeteren van je content

● Minder mensen die opzeggen aan het eind van de maand

● Dus ook het verhogen van het aantal doordeweekse boekingen voor je escaperoom

● Offline kan het natuurlijk ook zijn dat je meer mensen in je restaurant wil

Stap 2. Bepaal je hypothese

● Een marketingcampagne● Redesign van een (mobiele) applicatie● Verandering in prijsstructuur● Implementeren van verzendkosten in

aankopen● Het aanbieden van een extra

betaalmethode● Tekst in buttons anders maken● Nieuwe functionaliteiten testen

Op basis hiervan bepaal je met of zonder data hoe je dit kunt gaan testen.

Step 3. Bouwen en uitvoeren van het experiment

Als eerste: Op WIE richt je je?Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken. Geslacht, woonplaats, werk, interesses. (Beste optie hiervoor is op dit moment Facebook Ads)

Als tweede: WAT wil je van die groep?Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al bekend bij ze?

Als derde: WAAROM zouden ze dit doen?Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter laten of niet? Wat heb je per se nodig? Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens met je te delen? Maar vooral whats in it for them? Waardeproposities testen is hier topvoorbeeld van!

!

Analytics |

E-mailadres achterlatenversus

Telefoonnummer

Stap 4. Analyseer data en bepaal vervolgacties

1. Experiment geslaagd!Trek champagne open, vier het en start met het vinden van een nieuwe indicator dat er het meeste toe doet.

2. Experiment gefaald?Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze wel reëel. Ook al is iets niet gelukt, je leert ALTIJD!

3. Deels geslaagd, er is wel iets noemenswaardig gebeurdDoe een ander experiment op basis van learnings, hypothese staat nog steeds.

Analytics |

“Als je altijd leert van wat je doet, maak je ook nooit fouten.

Mike van HoenselaarGrowth Hacker

Online Boswachters

Analytics |‘analysis paralysis’

NFA #6

Analytics |

Focus! 1@MikevHoenselaar

Analytics |

The One MetricThat Matters

OMTM

@MikevHoenselaar

55

Analytics |

4 redenen waarom de One Metric That Matters

1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten

2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn

3. Beantwoord de meest belangrijke vraag die je jezelf

stelt

4. Het inspireert een cultuur om te experimenten

Analytics |@MikevHoenselaar

De OMTM van YouTube?Huh, meer dan 1?

Videos uploaded per minute(bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt)

Hours watched per day (per user)(bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud)

Shares per video per day(bewijs dat er genoeg engagement is en dus views)

100M views (vanity)(wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)

Analytics |@MikevHoenselaar

Onze OMTM?400 escaperooms, 3.500 reviews(in juni was dit nog 350 en 1.500

reviews)

Gem. omzet per locatie(Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons)

Unieke outclicks per dag(Geven we genoeg waarde aan escaperooms)

Reviews per gebruiker(komen mensen terug)

Shares per listing(Do people share their favorite escaperoom)

Analytics |

Ja hoor!Zie je dat het niet werkt? Bepaal een andere.

En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat?

@MikevHoenselaar

Analytics |

Where to start?It depends :)

Wat beweegt jouw bedrijf, wat is jouw zuurstof?

Wie is jouw klant?

Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product?

Wat zou jij willen leren?

Neem die eerste stap!

@MikevHoenselaar

Analytics |

Wat als de waarde stijgt of daalt?Zorg dat je weet wat je gaat

doen bij een bepaalde waarde.

@MikevHoenselaar

Analytics |@MikevHoenselaar

Intelligence Events

“Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.”

< 1 uur setup

Werkt standaard in Google Analytics.

6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)

Analytics |@MikevHoenselaar

5 fasesEmpathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale

6 verdienmodellenE-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media

@MikevHoenselaar

Analytics |

Oefening

OMTM6 groepjes.

Kies bestaand bedrijf.Een van de 6 verdienmodellen.

Vul voor elke fase de OMTM voor dat bedrijf in.

(20 minuten, daarna gezamenlijk bespreken)

Een webwinkel? Bijv. Coolblue

Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv. WhatsApp of Apple Match

Een iOS game? Bijv. Angry Birds

Een user generated content? Bijv. Zoals YouTube

Een media site? Bijv. nu.nl

Bedrijf Empathy Stickiness

Virality Revenue Scale

Analytics |

Onderzoek doen?Je zult van je stoel af moeten en met mensen gaan praten.

Door gebruik “Exclusief” in onderwerp een stijging van 14% in openratio en 16% stijging in klikratio.

hollandopera.nl

Waar vind jede juiste bezoekers?

http://vruc.ht/waldo

Beste manier om Waldo te vinden?

Analytics |

Onmisbaar leesvoer!

@MikevHoenselaar

Analytics |

Welk kanaal levert het meeste op?E-mail hoogste conversieratio

Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen

@MikevHoenselaar

Analytics |

Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor

experiment/kanaal je als eerste op pakt.

@MikevHoenselaar

David ArnouxGrowth Tribe

B.R.A.S.SKnipper

RelevantieBeschikbaarheid

SchaalbaarheidScore

EmpathyGa kijken of anderen in je idee geloven.

Kan het iemand wat schelen?

159@MikevHoenselaar

@MikevHoenselaar

Test waardepropositie

“Can we get people to click on a FB ad and test what is the biggest pain for our target

audience?”

14 ads in 1 ad groep

1 week testen

Geen echte landingspagina

Focus op CTR

< 250 euro FB kosten

We vonden eerste aanleiding voor werkende propositie.

!FB picks

winner after 48 hours

@MikevHoenselaar

@MikevHoenselaar

Test waardepropositie

“How do people perceive the purpose of our landing page

design?”

1 plaatje

5 seconden test

1 dag testen

We zagen dat mensen de propositie niet begrepen. We hebben aanpassing aan plaatje gemaakt en men begreep het nu wel.

StickinessEr zijn mensen die in je idee geloven, maar je wilt

dat ze terug blijven komen voor meer.

203@MikevHoenselaar

Top landing pages

Top Exit pages

Highest traffic pages

Most expensive pages

Wat zijn je meest belangrijke pagina’s?

@MikevHoenselaar

P.I.E.S

@MikevHoenselaar

Bekijk 30 videos en krijg zo je hypothese voor verbetering!

@MikevHoenselaar

ViralityAnderen overtuigen anderen van jouw idee en kun

jij believers nogmaals overtuigen?

227@MikevHoenselaar

Viral coëfficientAantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren.

Empathy, Stickiness, ViralityRevenue and Scale

@MikevHoenselaar

invitation rate(invites sent / users)

*acceptance rate(signups / invites)

Viral coëfficient

@MikevHoenselaar

Kla

nte

n

Tijd

invitation rate(invites sent / users)

*acceptance rate(signups / invites)

Viral coëfficient

@MikevHoenselaar

1250 gebruikers die 2000 invites versturenInvitation rate = 1.6

Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiding (signup)acceptance rate = 0.29 (29%)

VC = 1.6 * 0.29 = 0.464

Lange weg te gaan :)

Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker

@MikevHoenselaar

Wanneer was de laatste keer dat je iemand Dropbox aanraadde?

(Ik ben een vaste betalende gebruiker, maar heb al jaren niemand meer aangeraden)

@MikevHoenselaar

Gebeurdmaar

tijdelijk

RevenueMen gelooft in je idee/propositie, het is tijd dat ze er

voor gaan betalen

@MikevHoenselaar 241

Zijn hetnog leugens?

25%

25 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 4 months (100/25 = 4)

CLV = 20 * 4 = € 80max CAC = 80 / 3 = € 26,50

10%

10 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 10 months(100/10 = 10)

CLV = 20 * 10 = € 200max CAC = 200 / 3 = € 66,50

2%

2 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 50 months(100/2 = 50)

CLV = 20 * 50 = € 1000max CAC = 1000 / 3 = € 333

Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)

CLV and CAC

@MikevHoenselaar

Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75.

(Zie je de € 0?!)

@MikevHoenselaar

Meer Dropbox lessen van Drew Houston (CEO)?http://vruc.ht/dropboxll

@MikevHoenselaar

Wat is de ROI op het creëren van content?

Het effect van meer verkeer, betere conversie op artikelen en meer FTE’s

http://vruc.ht/cmcac

http://vruc.ht/cmcac

ScaleConcurrenten beginnen kopiëen te maken, maar jij

hebt maar 1 doel, de wereld veroveren!

255@MikevHoenselaar

Growth Hacking Secrets for 2017

→ http://vruc.ht/neil

Einde deel 1

Pauze10 minuten

AnalyticsDeel 2

Startup School

Analytics |

Recap deel 1

Je weet wat metrics zijn en hoe je goede en slechte herkend

Je weet wat Lean Analytics en de 5 fases en 6 verdienmodellen hiervan

Je weet het belang van One Metric That Matters

Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald

Hoe maak je dit alles meetbaar?

Analytics |

server sideversus

client side

Analytics |

BuiltWith heeft nu ~350M websites geïndexeerd.

Analytics |

~ 30 miljoen websites wereldwijd gebruiken Google Analytics

> 350k per

maand!

april ‘16

oktober ‘16

Let’s GO!

@MikevHoenselaar

We gaan er vanuit dat je al wat basiskennis van Google Analytics

hebt

Fundamentals en Principles zijn al achter de rug

Zie http://vruc.ht/gastart

Even kort opfrissen, hoe zit Google Analytics ook alweer in

elkaar?

Analytics |

Analytics |

Analytics |

5 vragen om Google Analytics op te frissen

No worries als je het niet weet :)

@MikevHoenselaar

1. Sessieduur

Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics?

A: 3 minutenB: 5 minutenC: 1 minuutD: 8 minuten

@MikevHoenselaar

1. Sessieduur

Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics?

A: 3 minutenB: 5 minutenC: 1 minuutD: 8 minuten

@MikevHoenselaar

2. Sessieduur

Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker?

A: 5 minutenB: 17 minutenC: 15 minutenD: 10 minuten

@MikevHoenselaar

2. Sessieduur

Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker?

A: 5 minutenB: 17 minutenC: 15 minutenD: 10 minuten

@MikevHoenselaar

3. Dataweergave verwijderen

Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat?

A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halenB: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijtC: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalenD: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak

@MikevHoenselaar

3. Dataweergave verwijderen

Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat?

A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halenB: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijtC: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalenD: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak

@MikevHoenselaar

4. Aantal doelen in Google Analytics

Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt voor elke willekeurige PDF download. Hoeveel doelen worden er gemeten in Google Analytics voor deze sessie?

A: 2B: 0C: 5D: 1

@MikevHoenselaar

4. Aantal doelen in Google Analytics

Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt voor elke willekeurige PDF download. Hoeveel doelen worden er gemeten in Google Analytics voor deze sessie?

A: 2B: 0C: 5D: 1

@MikevHoenselaar

5. Dimensies

Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?

A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveauB: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveauC: Sessieniveau, hitniveauD: Geen van deze antwoorden zijn goedE: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau

@MikevHoenselaar

5. Dimensies

Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?

A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveauB: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveauC: Sessieniveau, hitniveauD: Geen van deze antwoorden zijn goedE: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau

@MikevHoenselaar

Losse dingen voor GAIQ(die niet in deze training terugkomen)

● Bouncerate(1 pagina bezoeken)

● Verwijzingsuitsluitingen(Betaalprovider uitsluiten zodat je niet 2 sessies hebt van 1 bezoeker)

● Remarketing(Mensen opnieuw bereiken op basis van gedrag op je website)

● UserID(Gebruikers over meerdere apparaten heen meten)

● Steekproefgrootte(500.000 per rapport, bij Premium 25 miljoen, is aan te passen in periodekiezer)

● gclid als parameter in AdWords met autotagging● Waarom kliks en sessies niet overeenkomen in GA en AdWords

(klikID, cookies uit, JS uit)● Cross Domain Tracking

(Sessies meten over meerdere domeinen, subdomeinen meet hij automatisch (shop. en www.))

@MikevHoenselaar

https://events.withgoogle.com/partner-academy-nederland

7

Magische Google Analytics basistips

Staat er een Google Analytics implementatie in de HTML?

vóór afsluitende </head> tag?

1

Controleer je UA codeJe zal niet de eerste zijn die de verkeerde UA code er in heeft staan.

Beheerder → Dataweergave → Instellingen weergeven

Analytics |

Praktijk

Google Analytics UA code aanmaken / testen

Analytics |

Log in via Google Account of maak account aan

analytics.google.com

Geen account? Kan met:user: startupschoolanalytics@gmail.com

ww: StartupSchoolAnalytics01!#

Analytics |

Maak nieuw account aan

Analytics |

Standaard UA code script

Je krijgt standaard al een UA.

Gebruik Realtime rapport om te zien of er data binnenkomt

Realtime → Overzicht

Debugging

TOPTIP

Analytics |

● Google Analytics Real Time Rapportage● Google Analytics Debugger● Ghostery

● Tag Assistant● Google Tag Manager (Preview mode)

Analytics |

Praktijk

Debug tools installeren

Analytics |

Chrome addons installeren: Ghostery

Downloaden via https://www.ghostery.com/try-us/download-browser-extension/

Analytics |

Instellingen goed zetten (Paarse vak)

Analytics |

Favorieten websites bezoeken (5 minuten)

Ga naar 3 van je favoriete websites en schrijf even op/bekijk welke trackers er op aanwezig zijn. Na 5 minuten kijken we even wat voor dingen er terugkomen.

Filteren van dataweergavesKrachtige manier om data betrouwbaarder te maken in je rapportages

2

Belangrijk om te onthouden is dat de filter pas werkt vanaf het moment dat deze actief is, dus niets doet met de data die er al in staat. Filters werken ook op de realtime rapportages.

Analytics |

5-10% verschil in data● Ad- of cookie blockers● Javascript staat uit● Je meet eigen “volk”● Verkeerde implementatie (dubbel)● Niet asynchroon op grote pagina’s

RAW data dataweergaveZorg altijd voor een dataweergave waar geen filters op actief zijn zodat je

altijd een dataweergave hebt waar alle data in te zien is.

Als je met filters aan de slag gaat zet deze dan niet op de standaard dataweergave, maar maak een nieuwe aan.

Je ziet anders niet meer alle data :)

Analytics |

Praktijk

Extra dataweergave aanmaken / controleren

Analytics |

Sluit eigen IP’s uitIedereen binnen het bedrijf vindt het maar machtig mooi om op de eigen website te kijken, dit verkeer wordt ook gewoon gemeten. Maak daarom

een nieuwe dataweergave hiervoor aan en pas een filter toe op de bedrijfs IP’s toe.

Analytics |

Praktijk

Filter aanmaken:Eigen IP uitsluiten

Beheerder → Dataweergave → Filters → Nieuw filter

→ watismijnip.nl

Filter op bots en spidersJe hebt lieve spiders zoals die van Google en je hebt vervelende bots. Die

zorgen voor vervuiling in rapportages. Dit zijn immers geen echte bezoekers.

Pas dit nou niet toe op je RAW dataweergave he ;-)

http://www.iab.com/guidelines/iab-abc-international-spiders-bots-list/

@MikevHoenselaar

@MikevHoenselaar

Limiet 255 tekens, daarom meerdere filters aangemaakt

@MikevHoenselaar

→ https://codeshare.io/xT2k6

@MikevHoenselaar

Beheerder → Dataweergave → Instellingen weergeven

Voorkom dat concurrentie je data vervuild

Pas een filter toe op de hostnaam. Hierdoor wordt alleen data vanuit een bepaalde domeinnaam toegelaten. Zo voorkom je dat concurrentie rare

data in je dataweergave schiet.

Analytics |

Praktijk

Filter aanmaken:Opnemen hostnaam

Analytics |

Stel het juiste land/tijdzone inJe wilt natuurlijk niet dat in jouw rapportages het lijkt dat jij ‘s nachts het

meeste verkeer hebt :)

3

Dit stel je op dataweergave niveau in.

Laad Google Analytics alleen in als het nodig is

Houd je data zuiver. Het is zonde als je data onnodig vervuild wordt door data die er niet in thuishoort.

4

Niet onnodig meerdere websiteomgevingen meten

Heb je bijvoorbeeld een staging-, ontwikkel- of dev omgeving? Let dan op dat je niet de Google Analytics code inlaadt van je live omgeving.

Je kunt ook een filter toepassen om dit te voorkomen mocht het technisch niet gaan :)

Aparte properties per omgevingAls je gebruikt maakt van een property per omgeving dan vervuil je de

data van de live omgeving niet en kun je ook veilig dingen uittesten, zoals bijvoorbeeld Gebeurtenissen of Aangepaste Dimensies.

Pas op met beheerders van je website

Wat doe je met beheerders die ingelogd zijn in het CMS en de website bekijken? Deze data wil je niet altijd in Google Analytics hebben. Laat GA

dan ook niet in die sessies in.

Fijne bijkomstigheid van werken met bijvoorbeeld WordPress en Google Analytics plugin door MonsterInsights (voorheen Yoast) is dat standaard de GA code niet ingeladen

wordt voor beheerders.

Zorg voor ingestelde doelenEen van de krachtpatsers van GA, doelen. Zorg dat je ze direct instelt.

Controleer de doelconversies altijd of deze ook goed werken.

5

Denk hierbij niet alleen aan een offerteaanvraag of contactformulier maar bijv. ook aan een reactie op een artikel, delen van een product

op social media, inschrijving nieuwsbrief etc.

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Doelen Rapportage: Rapportages → Conversies → Doelen

Analytics |

Praktijk

Doel instellen:Contact aanvragen

Meet intern zoekgedragHeb je een zoekbox op je website? Je kunt Google Analytics leren waar

bezoekers op zoeken zodat je het in je rapportages kunt gebruiken.

6

Bij WordPress en Magento is dit de q of s parameter in de URL

@MikevHoenselaar

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Gedrag → Zoekopdrachten op site

Meerdere zoekopties?Gebruik komma (s,q, direct_keyword)

Werk met annotatiesAltijd! Ook als je alleen bent. Zorg dat je met annotaties bijhoudt wanneer

er bijv. een nieuw stukje code is geplaatst of een aanpassing is doorgevoerd op de website.

7

Analytics |

Praktijk

Annotatie maken

Tag URL’sZorg dat je data betrouwbaarder wordt door URL’s van bijvoorbeeld Social

updates, bannercampagnes en e-mailcampagnes ‘getagged’ zijn.

8

Gebruik URL

Builder

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/1/unit/4/lesson/5

@MikevHoenselaar

5 dimensies voor categorisatie webverkeer

Source (waar komt het verkeer vandaan)

Medium (in welk bakje valt het soort verkeer) cpc, email, organic

Campaign (naam van de campagne)

Term (de zoekterm of advertentieset, vooral bij betaald verkeer gebruikt)

Content (identificatie van specifieke advertenties)

@MikevHoenselaar

Tag geen interne links!

Oefening

UTM tagging

@MikevHoenselaar

E-mail

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is.

Source

Medium

Campagne

Term

Content

@MikevHoenselaar

E-mail

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is.

Source

parfumvoorjou.nl nieuwsbrief

Medium

email

Campagne

Vaderdag_2016

Term

Content

@MikevHoenselaar

Facebook

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen.

Source

Medium

Campagne

Term

Content

@MikevHoenselaar

Facebook

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen.

Source

Facebook

Medium

social

Campagne

Vaderdag_2016

Term

Content

update_fb_2016_04_24

@MikevHoenselaar

Waarvoor nog meer?

● Links in je e-mailhandtekening● URL op Twitter profiel● Custom ads op andere domeinen● Gekochte links op andere sites

Nog meer?

@MikevHoenselaar

Missing referrals?

@MikevHoenselaar

@MikevHoenselaar

Quick break5 minutes max!

Time leftNog 20 minuten

Basistips check! En nu?!

5

Onmisbare tips voor gouden inzichten

Rapporteer wekelijks aan de juiste mensen

Stel een aangepast rapport of dashboard in met de belangrijkste inzichten die voor de ontvanger relevant zijn. Die rapportage kun je vervolgens

bijvoorbeeld elke week naar die persoon laten mailen.

1

Installeer dashboards

HANDIGE

TIP

Analytics |

Praktijk

Maak dashboard

Analytics |

Bekijk percentage mobiel verkeer Mobiel is booming, maar heb jij nog een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Controleer dan het mobiel gebruik in Google Analytics van je website zodat je alsnog kunt besluiten om een mobielvriendelijke site

te bouwen.

2

Doelgroep → Mobiel → Overzicht

Hoe bereiken mijn klanten mijn website?

Krijg inzicht in de bronnen die voor bezoekers zorgen op je website en analyseer het aantal behaalde doelen van die bezoekers.

3

Acquisitie → Overzicht

Zinvolle bounceratesAl eens willen weten welke pagina’s de hoogste bouncerate hebben? Daar kom je standaard niet veel wijs uit. Toch heeft Google Analytics een optie

om het een stuk overzichtelijker te maken.

4

Gedrag → Overzicht → Klik op Bouncepercentage kolom

404 fouten oplossenDoor een stukje custom code op de 404 pagina toe te voegen krijg je

inzichtelijk hoe vaak er een 404 pagina wordt weergegeven en belangrijker, waar de bezoeker vandaan kwam. Op die manier kun je de

verkeerde link aanpassen zodat dit niet meer voorkomt.

5

Gedrag → Overzicht → Geavanceerd filter (Opnemen → Pagina → bevat → 404.)

Blue Glass Archive

Broken link buildinghttps://moz.com/blog/the-broken-link-building-bible

Link building tactic where a marketer contacts a webmaster who has a broken link on his/her site and recommends one or more alternatives that include

his/her target site.

Einde deel 2Eet smakelijk zometeen!

Vragen?mike@onlineboswachters.nl