Analytics Fundamentals The Talent Institute

download Analytics Fundamentals The Talent Institute

of 127

Embed Size (px)

Transcript of Analytics Fundamentals The Talent Institute

  • Analytics

    Startup School

  • @MikevHoenselaar

    mike@onlineboswachters.nl

  • Directeur / Growth Hacker8 jaar

    Directeur2,5 jaar

    Growth Coach / Growth Hacker2 jaar

    Auteur5 jaar

    Organisator1,5 jaar

    @MikevHoenselaar

    Mentor1,5 jaar

    Docent2 jaar

  • Analytics |@MikevHoenselaar

  • Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17analyticsjuni

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    Jouw bedrijf is als een plant; zonder zon, de aarde en genoeg liefde valt er niets te groeien.

    Mike van HoenselaarGrowth Hacker

    Online Boswachters

  • Analytics |

    Hoe bepalen weof we gegroeid zijn?

  • Analytics |

    Vruuger...toen de kratjes bier nog van hout waren en je moest doordrinken om het vuur aan te houden...was alles beter

  • Analytics |

    Toch?

  • Analytics |@MikevHoenselaar

  • Tim Berners-LeeVader van World Wide

    Web (1990)

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    http://www.internetlivestats.com/internet-users/

    40% van de

    bevolking

  • http://www.internetlivestats.com/watch/internet-users/

  • Gem 2 uur per dag op

    mobiel

    @MikevHoenselaar

  • @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    ROI op een krantadvertentie?

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

  • Analytics |

  • Analytics |

    Offline vs Online

    vd pagina in het Nieuws (pagina 2,3) in FD

    14.000 euro * 4 = 56.000 euroAantal lezers FD per dag: 126.000 lezers

    Hoeveel mensen zien de pagina met jouw advertentie? Van de hoeveel lezers gaat er naar jouw website?

    126.000 * ?, een 0,1% = 126 personen444 euro per bezoeker op website.

    Kosten ontwerp advertentie e.a. nog niet eens meegenomen.

    Display campagne

    1.400.000 per maand op FD.nl, ongeveer 50.000 per dag. Kosten voor Roadblock, CPM 75 euro per 1000 weergaven (op fd.nl en bnr.nl).

    Hoeveel mensen klikken op jouw advertentie?

    50.000 / 1000 * 75 = 3.750 euro1% klikt door? Dan komen 38 mensen op jouw website.Bijna 100 euro per bezoeker.

    Ik ben al online en een klik verwijderd van jouw actiepagina. Ik weet dat die persoon van FD komt.

  • Analytics |

    Eerst het product bouwen, dan kijken wie het wil kopen.

    Waar gaat het vaak mis?

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    Niet zomaar beginnenmet bouwen

  • Analytics |

    Wie weet een voorbeeld?

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

  • Analytics |

  • Analytics |

    We zijn omringt met dataOveral waar we kijken.

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    Data onthult:SentimentHoudingSociale connectiesBedoelingenen wat er in de toekomst ligt

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    Je kunt data hebben zonder informatie, maar geen informatie zonder data

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

  • Analytics |

    Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan die van je concurrenten)

    @MikevHoenselaar

  • Know that youdont knowDonald Rumsfeld, Voormalig US Secretary of Defense

    Image: Karin Cooper/Getty Images

    @MikevHoenselaar

  • 16@MikevHoenselaar

    Image: Lean Analytics book

    Pivot?

  • Analytics |

    Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    De zuurstofvoor groei

    Metrics zijn

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    Oefening (10 minuten)

    11 metrics beoordelen(Deel 1)

  • Analytics |

    Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

    Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

    Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

    Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

    Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

    Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

    Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

    Aantal pageviewsHoeveel paginas zijn er bekeken op jouw website/appicatie.

    Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

    Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

    Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

  • Analytics |

  • Analytics |

    1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg.

  • Analytics |

  • Analytics |

    2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn.

  • Analytics |

  • Analytics |

    3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan.

  • Analytics |

  • verandert jouw gedrag mee

    4. Als de metric veranderd,

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

  • Analytics |

  • Analytics |

    Soorten metrics

    @MikevHoenselaar

  • Analytics |

    kwalitatieveversus

    kwantitatievemetrics

  • Analytics |

    Feyenoord staat bovenaan in de Eredivisie

  • Analytics |

    informatieveversus

    verkennendemetrics

  • $40 a month

    40 per maand Ondersteund veel APIs

    Gratis Minder flexibel Minder dan 5 minuten nodig

    om er mee te starten

    9 per maand Veel opties en erg flexibel Langer nodig om alles te

    krijgen zoals je wilt.

    @MikevHoenselaar

    http://www.cyfe.com/(begint gratis)

    https://www.dasheroo.com/(begint gratis)

    http://www.cyfe.com/http://www.cyfe.com/https://www.dasheroo.com/https://www.dasheroo.com/

  • Analytics |

    toekomstversus

    verledenmetrics

  • Analytics |

    Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/

  • Analytics |

    correlatieversus

    causaliteitmetrics

  • Analytics |

  • Analytics |

    Google Penguin

  • Analytics |

    VanityMetricsEgostrelers.

  • Analytics |

    Oefening (10 minuten)

    11 metrics beoordelen(Deel 2)

  • Analytics |

    Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

    Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

    Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

    Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

    Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

    Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

    Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

    Aantal pageviewsHoeveel paginas zijn er bekeken op jouw website/applicatie.

    Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

    Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

    Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

  • Analytics |

    Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

    Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

    Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

    Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

    Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

    Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

    Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

    Aantal pageviewsHoeveel paginas zijn er bekeken op jouw website/appicatie.

    Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

    Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

    Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

  • Analytics |

    Tijd op websiteStel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is.

    Aantal nieuwsbriefinschrijvingenDit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aa