Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

198
Analytics Startup School

Transcript of Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Page 1: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics

Startup School

Page 2: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Directeur / Growth Hacker8 jaar

Directeur1 jaar

Growth Coach / Growth Hacker1 jaar

Auteur5 jaar

@MikevHoenselaar

[email protected]

Page 3: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 4: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Vind alles terug op http://vruc.ht/ss16analyticsokt

@MikevHoenselaar

Page 5: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 6: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

“Jouw bedrijf is als een plant; zonder zon, de aarde en genoeg liefde valt er niets te groeien.

Mike van HoenselaarGrowth Hacker

Online Boswachters

Page 7: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 8: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Eerst het product bouwen, dan kijken wie het wil kopen.

Waar gaat het vaak mis?

Page 9: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

“Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf

Eric RiesAuteur Lean Startup

@MikevHoenselaar

Page 10: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

De basis vanLean is iteratie

Hier gaat het vaak mis

@MikevHoenselaar

Page 11: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

We zijn omringt met dataOveral waar we kijken.

@MikevHoenselaar

Page 12: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Data onthult:SentimentHoudingSociale connectiesBedoelingenen wat er in de toekomst ligt

@MikevHoenselaar

Page 13: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics

@MikevHoenselaar

Page 14: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

De zuurstofvoor groei

Metrics zijn

@MikevHoenselaar

Page 15: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg.

Page 16: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn.

Page 17: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan.

Page 18: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

4. Als deze metric veranderd, moet jouw gedrag ook veranderen.

Page 19: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Vanity MetricsEgostrelers.

Page 20: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Oefening

11 metrics beoordelen

Page 21: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie.

Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

Page 22: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.

Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.

Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven

Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk

Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)

Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.

Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.

Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie.

Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.

Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.

Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?

Page 23: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Tijd op websiteStel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is.

Aantal nieuwsbriefinschrijvingenDit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aantal zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar groeien en je hebt geen idee of ze hun emailadres achtergelaten hebben en daarna nooit meer iets met jouw merk gedaan hebben.

Customer Lifetime ValueVoor veel bedrijven van onschatbare waarde. In combinatie met je churn en de CLV kun je uitrekenen wat je kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant te krijgen. Niet altijd even makkelijk te berekenen.

Aantal LinkedIn connectiesEen echte ego metric. Zegt niets over succes of resultaat. Iemand met 10.000 relaties op LinkedIn kan ze allemaal gekocht hebben.

Kosten per acquisitie (CAC)Een mooie indicator die in heel veel gevallen erg bruikbaar is. Het geeft namelijk aan hoeveel je gemiddeld gespendeerd hebt per nieuwe klant. Stel dat dat 100 euro is, dan heb je dus 100 euro uitgegeven om 1 nieuwe klant te krijgen.

Aantal levels uitgespeeldJe wilt weten of het spel werkt voor gamers. Als je in je data ziet dat veel gamers niet verder komen dan level 3. Dan is de kans vrij groot dat ze niet nog een keer terug gaan komen om het nog een keer te spelen. Persoonlijk zou ik ook nog ‘Aantal keer spel opgestart’ en ‘Level opnieuw geprobeerd’ er bij pakken als je naar de maandelijkse cijfers kijkt.

Page 24: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Herhalingsaankopen in webwinkelDit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol.

Aantal pageviewsIk zorg er voor dat jij 1M pageviews krijgt op jouw website. Jij weet alleen dat getal, niks anders. Veranderd jouw gedrag hierdoor? Behalve dat je server die maand waarschijnlijk al verschillende keren heeft aangegeven het zwaar te hebben of zelfs te crashen. Nee. Pageviews alleen zegt niet zo heel veel. Dit is een mooi voorbeeld van een vanity metric.

Offertes naar klantenIk verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric.

Klanten die vertrekken (churn)Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten.

Klanttevredenheid (NPS)De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.

Page 25: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Herhalingsaankopen in webwinkelDit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol.

Aantal pageviewsWanneer kan dit een uitzondering zijn?

Offertes naar klantenIk verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric.

Klanten die vertrekken (churn)Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten.

Klanttevredenheid (NPS)De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.

Page 26: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 27: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Jij bepaalt zelf welke metric staat voor het meest riskante deel van je bedrijf

Page 28: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan die van je concurrenten)

@MikevHoenselaar

Page 29: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Soorten metrics

@MikevHoenselaar

Page 30: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

kwalitatieveversus

kwantitatievemetrics

Page 31: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 32: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

informatieveversus

verkennendemetrics

Page 33: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 34: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

toekomstversus

verledenmetrics

Page 35: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/

Page 36: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

correlatieversus

causaliteitmetrics

Page 37: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 38: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Niet beginnenmet bouwen

zonder metrics

Page 39: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Rol van metrics in de Lean Analytics CycleOp te delen in 4 stappen

@MikevHoenselaar

Page 40: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Stap 1: Wat wil je gaan optimaliseren?

● Een conversieratio dat beter zou moeten kunnen

● Meer mensen die inschrijven voor je nieuwsbrief

● Het aantal shares verbeteren van je content

● Minder mensen die opzeggen aan het eind van de maand

● Dus ook het verhogen van het aantal doordeweekse boekingen voor je escaperoom

● Offline kan het natuurlijk ook zijn dat je meer mensen in je restaurant wil

Page 41: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Stap 2. Bepaal je hypothese

● Een marketingcampagne● Redesign van een (mobiele) applicatie● Verandering in prijsstructuur● Implementeren van verzendkosten in

aankopen● Het aanbieden van een extra

betaalmethode● Tekst in buttons anders maken● Nieuwe functionaliteiten testen

Op basis hiervan bepaal je met of zonder data hoe je dit kunt gaan testen.

Page 42: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Step 3. Bouwen en uitvoeren van het experiment

Als eerste: Op WIE richt je je?Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken. Geslacht, woonplaats, werk, interesses. (Beste optie hiervoor is op dit moment Facebook Ads)

Als tweede: WAT wil je van die groep?Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al bekend bij ze?

Als derde: WAAROM zouden ze dit doen?Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter laten of niet? Wat heb je per se nodig? Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens met je te delen? Maar vooral whats in it for them? Waardeproposities testen is hier topvoorbeeld van!

!

Page 43: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

E-mailadres achterlatenversus

Telefoonnummer

Page 44: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Stap 4. Analyseer data en bepaal vervolgacties

1. Experiment geslaagd!Trek champagne open, vier het en start met het vinden van een nieuwe indicator dat er het meeste toe doet.

2. Experiment gefaald?Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze wel reëel. Ook al is iets niet gelukt, je leert ALTIJD!

3. Deels geslaagd, er is wel iets noemenswaardig gebeurdDoe een ander experiment op basis van learnings, hypothese staat nog steeds.

Page 45: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

“Als je altijd leert van wat je doet, maak je ook nooit fouten.

Mike van HoenselaarGrowth Hacker

Online Boswachters

Page 46: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |‘analysis paralysis’

NFA #6

Page 47: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Focus! 1@MikevHoenselaar

Page 48: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

The One MetricThat Matters

OMTM

@MikevHoenselaar

55

Page 49: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

4 redenen waarom de One Metric That Matters

1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten

2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn

3. Beantwoord de meest belangrijke vraag die je jezelf

stelt

4. Het inspireert een cultuur om te experimenten

Page 50: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |@MikevHoenselaar

De OMTM van YouTube?Huh, meer dan 1?

Videos uploaded per minute(bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt)

Hours watched per day (per user)(bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud)

Shares per video per day(bewijs dat er genoeg engagement is en dus views)

100M views (vanity)(wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)

Page 51: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |@MikevHoenselaar

Onze OMTM?400 escaperooms, 3.500 reviews(in juni was dit nog 350 en 1.500

reviews)

Gem. omzet per locatie(Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons)

Unieke outclicks per dag(Geven we genoeg waarde aan escaperooms)

Reviews per gebruiker(komen mensen terug)

Shares per listing(Do people share their favorite escaperoom)

Page 52: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Ja hoor!Zie je dat het niet werkt? Bepaal een andere.

En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat?

@MikevHoenselaar

Page 53: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Where to start?It depends :)

Wat beweegt jouw bedrijf, wat is jouw zuurstof?

Wie is jouw klant?

Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product?

Wat zou jij willen leren?

Neem die eerste stap!

@MikevHoenselaar

Page 54: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Wat als de waarde stijgt of daalt?Zorg dat je weet wat je gaat

doen bij een bepaalde waarde.

@MikevHoenselaar

Page 55: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |@MikevHoenselaar

Intelligence Events

“Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.”

< 1 uur setup

Werkt standaard in Google Analytics.

6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)

Page 56: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |@MikevHoenselaar

5 fasesEmpathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale

6 verdienmodellenE-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media

Page 57: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

@MikevHoenselaar

Page 58: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Oefening

OMTM6 groepjes.

Kies bestaand bedrijf.Een van de 6 verdienmodellen.

Vul voor elke fase de OMTM voor dat bedrijf in.

(20 minuten, daarna gezamenlijk bespreken)

Een webwinkel? Bijv. Coolblue

Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv. WhatsApp of Apple Match

Een iOS game? Bijv. Angry Birds

Een user generated content? Bijv. Zoals YouTube

Een media site? Bijv. nu.nl

Page 59: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Bedrijf Empathy Stickiness

Virality Revenue Scale

Page 60: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Onderzoek doen?Je zult van je stoel af moeten en met mensen gaan praten.

Page 61: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Door gebruik “Exclusief” in onderwerp een stijging van 14% in openratio en 16% stijging in klikratio.

hollandopera.nl

Page 62: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Waar vind jede juiste bezoekers?

http://vruc.ht/waldo

Beste manier om Waldo te vinden?

Page 63: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Onmisbaar leesvoer!

@MikevHoenselaar

Page 64: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Welk kanaal levert het meeste op?E-mail hoogste conversieratio

Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen

@MikevHoenselaar

Page 65: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor

experiment/kanaal je als eerste op pakt.

@MikevHoenselaar

David ArnouxGrowth Tribe

B.R.A.S.SKnipper

RelevantieBeschikbaarheid

SchaalbaarheidScore

Page 66: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

EmpathyGa kijken of anderen in je idee geloven.

Kan het iemand wat schelen?

159@MikevHoenselaar

Page 67: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

@MikevHoenselaar

Test waardepropositie

“Can we get people to click on a FB ad and test what is the biggest pain for our target

audience?”

14 ads in 1 ad groep

1 week testen

Geen echte landingspagina

Focus op CTR

< 250 euro FB kosten

We vonden eerste aanleiding voor werkende propositie.

Page 68: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

!FB picks

winner after 48 hours

@MikevHoenselaar

Page 69: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

@MikevHoenselaar

Test waardepropositie

“How do people perceive the purpose of our landing page

design?”

1 plaatje

5 seconden test

1 dag testen

We zagen dat mensen de propositie niet begrepen. We hebben aanpassing aan plaatje gemaakt en men begreep het nu wel.

Page 70: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 71: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 72: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

StickinessEr zijn mensen die in je idee geloven, maar je wilt

dat ze terug blijven komen voor meer.

203@MikevHoenselaar

Page 73: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Top landing pages

Top Exit pages

Highest traffic pages

Most expensive pages

Wat zijn je meest belangrijke pagina’s?

@MikevHoenselaar

Page 74: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

P.I.E.S

@MikevHoenselaar

Page 75: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 76: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Bekijk 30 videos en krijg zo je hypothese voor verbetering!

@MikevHoenselaar

Page 77: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

ViralityAnderen overtuigen anderen van jouw idee en kun

jij believers nogmaals overtuigen?

227@MikevHoenselaar

Page 78: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Viral coëfficientAantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren.

Empathy, Stickiness, ViralityRevenue and Scale

@MikevHoenselaar

Page 79: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

invitation rate(invites sent / users)

*acceptance rate(signups / invites)

Viral coëfficient

@MikevHoenselaar

Kla

nte

n

Tijd

Page 80: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

invitation rate(invites sent / users)

*acceptance rate(signups / invites)

Viral coëfficient

@MikevHoenselaar

1250 gebruikers die 2000 invites versturenInvitation rate = 1.6

Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiding (signup)acceptance rate = 0.29 (29%)

VC = 1.6 * 0.29 = 0.464

Lange weg te gaan :)

Page 81: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker

@MikevHoenselaar

Page 82: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Wanneer was de laatste keer dat je iemand Dropbox aanraadde?

(Ik ben een vaste betalende gebruiker, maar heb al jaren niemand meer aangeraden)

@MikevHoenselaar

Gebeurdmaar

tijdelijk

Page 83: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

RevenueMen gelooft in je idee/propositie, het is tijd dat ze er

voor gaan betalen

@MikevHoenselaar 241

Zijn hetnog leugens?

Page 84: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

25%

25 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 4 months (100/25 = 4)

CLV = 20 * 4 = € 80max CAC = 80 / 3 = € 26,50

10%

10 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 10 months(100/10 = 10)

CLV = 20 * 10 = € 200max CAC = 200 / 3 = € 66,50

2%

2 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 50 months(100/2 = 50)

CLV = 20 * 50 = € 1000max CAC = 1000 / 3 = € 333

Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)

CLV and CAC

@MikevHoenselaar

Page 85: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75.

(Zie je de € 0?!)

@MikevHoenselaar

Page 86: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Meer Dropbox lessen van Drew Houston (CEO)?http://vruc.ht/dropboxll

@MikevHoenselaar

Page 87: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Wat is de ROI op het creëren van content?

Het effect van meer verkeer, betere conversie op artikelen en meer FTE’s

http://vruc.ht/cmcac

Page 88: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

http://vruc.ht/cmcac

Page 89: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

ScaleConcurrenten beginnen kopiëen te maken, maar jij

hebt maar 1 doel, de wereld veroveren!

255@MikevHoenselaar

Page 90: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Growth Hacking Secrets for 2017

→ http://vruc.ht/neil

Page 91: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Einde deel 1

Page 92: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Pauze10 minuten

Page 93: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

AnalyticsDeel 2

Startup School

Page 94: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Recap deel 1

Je weet wat metrics zijn en hoe je goede en slechte herkend

Je weet wat Lean Analytics en de 5 fases en 6 verdienmodellen hiervan

Je weet het belang van One Metric That Matters

Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald

Hoe maak je dit alles meetbaar?

Page 95: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

server sideversus

client side

Page 96: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

BuiltWith heeft nu ~350M websites geïndexeerd.

Page 97: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

~ 30 miljoen websites wereldwijd gebruiken Google Analytics

> 350k per

maand!

april ‘16

oktober ‘16

Page 98: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Let’s GO!

@MikevHoenselaar

Page 99: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

We gaan er vanuit dat je al wat basiskennis van Google Analytics

hebt

Fundamentals en Principles zijn al achter de rug

Zie http://vruc.ht/gastart

Page 100: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Even kort opfrissen, hoe zit Google Analytics ook alweer in

elkaar?

Page 101: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 102: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 103: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 104: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

5 vragen om Google Analytics op te frissen

No worries als je het niet weet :)

@MikevHoenselaar

Page 105: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

1. Sessieduur

Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics?

A: 3 minutenB: 5 minutenC: 1 minuutD: 8 minuten

@MikevHoenselaar

Page 106: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

1. Sessieduur

Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics?

A: 3 minutenB: 5 minutenC: 1 minuutD: 8 minuten

@MikevHoenselaar

Page 107: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

2. Sessieduur

Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker?

A: 5 minutenB: 17 minutenC: 15 minutenD: 10 minuten

@MikevHoenselaar

Page 108: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

2. Sessieduur

Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker?

A: 5 minutenB: 17 minutenC: 15 minutenD: 10 minuten

@MikevHoenselaar

Page 109: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

3. Dataweergave verwijderen

Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat?

A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halenB: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijtC: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalenD: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak

@MikevHoenselaar

Page 110: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

3. Dataweergave verwijderen

Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat?

A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halenB: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijtC: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalenD: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak

@MikevHoenselaar

Page 111: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

4. Aantal doelen in Google Analytics

Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt voor elke willekeurige PDF download. Hoeveel doelen worden er gemeten in Google Analytics voor deze sessie?

A: 2B: 0C: 5D: 1

@MikevHoenselaar

Page 112: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

4. Aantal doelen in Google Analytics

Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt voor elke willekeurige PDF download. Hoeveel doelen worden er gemeten in Google Analytics voor deze sessie?

A: 2B: 0C: 5D: 1

@MikevHoenselaar

Page 113: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

5. Dimensies

Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?

A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveauB: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveauC: Sessieniveau, hitniveauD: Geen van deze antwoorden zijn goedE: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau

@MikevHoenselaar

Page 114: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

5. Dimensies

Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?

A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveauB: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveauC: Sessieniveau, hitniveauD: Geen van deze antwoorden zijn goedE: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau

@MikevHoenselaar

Page 115: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Losse dingen voor GAIQ(die niet in deze training terugkomen)

● Bouncerate(1 pagina bezoeken)

● Verwijzingsuitsluitingen(Betaalprovider uitsluiten zodat je niet 2 sessies hebt van 1 bezoeker)

● Remarketing(Mensen opnieuw bereiken op basis van gedrag op je website)

● UserID(Gebruikers over meerdere apparaten heen meten)

● Steekproefgrootte(500.000 per rapport, bij Premium 25 miljoen, is aan te passen in periodekiezer)

● gclid als parameter in AdWords met autotagging● Waarom kliks en sessies niet overeenkomen in GA en AdWords

(klikID, cookies uit, JS uit)● Cross Domain Tracking

(Sessies meten over meerdere domeinen, subdomeinen meet hij automatisch (shop. en www.))

@MikevHoenselaar

Page 116: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

https://events.withgoogle.com/partner-academy-nederland

Page 117: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

7

Magische Google Analytics basistips

Page 118: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Staat er een Google Analytics implementatie in de HTML?

vóór afsluitende </head> tag?

1

Page 119: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Controleer je UA codeJe zal niet de eerste zijn die de verkeerde UA code er in heeft staan.

Page 120: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Beheerder → Dataweergave → Instellingen weergeven

Page 121: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Google Analytics UA code aanmaken / testen

Page 122: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Log in via Google Account of maak account aan

analytics.google.com

Geen account? Kan met:user: [email protected]

ww: StartupSchoolAnalytics01!#

Page 123: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Maak nieuw account aan

Page 124: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Standaard UA code script

Je krijgt standaard al een UA.

Page 125: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Gebruik Realtime rapport om te zien of er data binnenkomt

Page 126: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Realtime → Overzicht

Page 127: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Debugging

TOPTIP

Page 128: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

● Google Analytics Real Time Rapportage● Google Analytics Debugger● Ghostery

● Tag Assistant● Google Tag Manager (Preview mode)

Page 129: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 130: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 131: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 132: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 133: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Debug tools installeren

Page 134: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Chrome addons installeren: Ghostery

Downloaden via https://www.ghostery.com/try-us/download-browser-extension/

Page 135: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Instellingen goed zetten (Paarse vak)

Page 136: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Favorieten websites bezoeken (5 minuten)

Ga naar 3 van je favoriete websites en schrijf even op/bekijk welke trackers er op aanwezig zijn. Na 5 minuten kijken we even wat voor dingen er terugkomen.

Page 137: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Filteren van dataweergavesKrachtige manier om data betrouwbaarder te maken in je rapportages

2

Belangrijk om te onthouden is dat de filter pas werkt vanaf het moment dat deze actief is, dus niets doet met de data die er al in staat. Filters werken ook op de realtime rapportages.

Page 138: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

5-10% verschil in data● Ad- of cookie blockers● Javascript staat uit● Je meet eigen “volk”● Verkeerde implementatie (dubbel)● Niet asynchroon op grote pagina’s

Page 139: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

RAW data dataweergaveZorg altijd voor een dataweergave waar geen filters op actief zijn zodat je

altijd een dataweergave hebt waar alle data in te zien is.

Als je met filters aan de slag gaat zet deze dan niet op de standaard dataweergave, maar maak een nieuwe aan.

Je ziet anders niet meer alle data :)

Page 140: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Extra dataweergave aanmaken / controleren

Page 141: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 142: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Sluit eigen IP’s uitIedereen binnen het bedrijf vindt het maar machtig mooi om op de eigen website te kijken, dit verkeer wordt ook gewoon gemeten. Maak daarom

een nieuwe dataweergave hiervoor aan en pas een filter toe op de bedrijfs IP’s toe.

Page 143: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Filter aanmaken:Eigen IP uitsluiten

Page 144: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Beheerder → Dataweergave → Filters → Nieuw filter

→ watismijnip.nl

Page 145: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Filter op bots en spidersJe hebt lieve spiders zoals die van Google en je hebt vervelende bots. Die

zorgen voor vervuiling in rapportages. Dit zijn immers geen echte bezoekers.

Pas dit nou niet toe op je RAW dataweergave he ;-)

Page 146: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

http://www.iab.com/guidelines/iab-abc-international-spiders-bots-list/

@MikevHoenselaar

Page 147: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

@MikevHoenselaar

Page 148: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Limiet 255 tekens, daarom meerdere filters aangemaakt

@MikevHoenselaar

Page 149: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

→ https://codeshare.io/xT2k6

@MikevHoenselaar

Beheerder → Dataweergave → Instellingen weergeven

Page 150: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Voorkom dat concurrentie je data vervuild

Pas een filter toe op de hostnaam. Hierdoor wordt alleen data vanuit een bepaalde domeinnaam toegelaten. Zo voorkom je dat concurrentie rare

data in je dataweergave schiet.

Page 151: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Filter aanmaken:Opnemen hostnaam

Page 152: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 153: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Stel het juiste land/tijdzone inJe wilt natuurlijk niet dat in jouw rapportages het lijkt dat jij ‘s nachts het

meeste verkeer hebt :)

3

Dit stel je op dataweergave niveau in.

Page 154: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Laad Google Analytics alleen in als het nodig is

Houd je data zuiver. Het is zonde als je data onnodig vervuild wordt door data die er niet in thuishoort.

4

Page 155: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Niet onnodig meerdere websiteomgevingen meten

Heb je bijvoorbeeld een staging-, ontwikkel- of dev omgeving? Let dan op dat je niet de Google Analytics code inlaadt van je live omgeving.

Je kunt ook een filter toepassen om dit te voorkomen mocht het technisch niet gaan :)

Page 156: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Aparte properties per omgevingAls je gebruikt maakt van een property per omgeving dan vervuil je de

data van de live omgeving niet en kun je ook veilig dingen uittesten, zoals bijvoorbeeld Gebeurtenissen of Aangepaste Dimensies.

Page 157: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Pas op met beheerders van je website

Wat doe je met beheerders die ingelogd zijn in het CMS en de website bekijken? Deze data wil je niet altijd in Google Analytics hebben. Laat GA

dan ook niet in die sessies in.

Fijne bijkomstigheid van werken met bijvoorbeeld WordPress en Google Analytics plugin door MonsterInsights (voorheen Yoast) is dat standaard de GA code niet ingeladen

wordt voor beheerders.

Page 158: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Zorg voor ingestelde doelenEen van de krachtpatsers van GA, doelen. Zorg dat je ze direct instelt.

Controleer de doelconversies altijd of deze ook goed werken.

5

Denk hierbij niet alleen aan een offerteaanvraag of contactformulier maar bijv. ook aan een reactie op een artikel, delen van een product

op social media, inschrijving nieuwsbrief etc.

Page 159: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Doelen Rapportage: Rapportages → Conversies → Doelen

Page 160: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Doel instellen:Contact aanvragen

Page 161: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Meet intern zoekgedragHeb je een zoekbox op je website? Je kunt Google Analytics leren waar

bezoekers op zoeken zodat je het in je rapportages kunt gebruiken.

6

Bij WordPress en Magento is dit de q of s parameter in de URL

Page 162: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

@MikevHoenselaar

Page 163: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Gedrag → Zoekopdrachten op site

Meerdere zoekopties?Gebruik komma (s,q, direct_keyword)

Page 164: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Werk met annotatiesAltijd! Ook als je alleen bent. Zorg dat je met annotaties bijhoudt wanneer

er bijv. een nieuw stukje code is geplaatst of een aanpassing is doorgevoerd op de website.

7

Page 165: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 166: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Annotatie maken

Page 167: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Tag URL’sZorg dat je data betrouwbaarder wordt door URL’s van bijvoorbeeld Social

updates, bannercampagnes en e-mailcampagnes ‘getagged’ zijn.

8

Page 168: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Gebruik URL

Builder

https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/1/unit/4/lesson/5

@MikevHoenselaar

Page 169: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

5 dimensies voor categorisatie webverkeer

Source (waar komt het verkeer vandaan)

Medium (in welk bakje valt het soort verkeer) cpc, email, organic

Campaign (naam van de campagne)

Term (de zoekterm of advertentieset, vooral bij betaald verkeer gebruikt)

Content (identificatie van specifieke advertenties)

@MikevHoenselaar

Tag geen interne links!

Page 170: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Oefening

UTM tagging

@MikevHoenselaar

Page 171: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

E-mail

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is.

Source

Medium

Campagne

Term

Content

@MikevHoenselaar

Page 172: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

E-mail

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is.

Source

parfumvoorjou.nl nieuwsbrief

Medium

email

Campagne

Vaderdag_2016

Term

Content

@MikevHoenselaar

Page 173: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Facebook

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen.

Source

Medium

Campagne

Term

Content

@MikevHoenselaar

Page 174: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Facebook

Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna vaderdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen.

Source

Facebook

Medium

social

Campagne

Vaderdag_2016

Term

Content

update_fb_2016_04_24

@MikevHoenselaar

Page 175: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Waarvoor nog meer?

● Links in je e-mailhandtekening● URL op Twitter profiel● Custom ads op andere domeinen● Gekochte links op andere sites

Nog meer?

@MikevHoenselaar

Page 176: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Missing referrals?

@MikevHoenselaar

Page 177: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

@MikevHoenselaar

Page 178: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Quick break5 minutes max!

Page 179: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Time leftNog 20 minuten

Page 180: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Basistips check! En nu?!

Page 181: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

5

Onmisbare tips voor gouden inzichten

Page 182: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Rapporteer wekelijks aan de juiste mensen

Stel een aangepast rapport of dashboard in met de belangrijkste inzichten die voor de ontvanger relevant zijn. Die rapportage kun je vervolgens

bijvoorbeeld elke week naar die persoon laten mailen.

1

Page 183: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Installeer dashboards

HANDIGE

TIP

Page 184: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Praktijk

Maak dashboard

Page 185: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Analytics |

Page 186: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Bekijk percentage mobiel verkeer Mobiel is booming, maar heb jij nog een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Controleer dan het mobiel gebruik in Google Analytics van je website zodat je alsnog kunt besluiten om een mobielvriendelijke site

te bouwen.

2

Page 187: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Doelgroep → Mobiel → Overzicht

Page 188: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Hoe bereiken mijn klanten mijn website?

Krijg inzicht in de bronnen die voor bezoekers zorgen op je website en analyseer het aantal behaalde doelen van die bezoekers.

3

Page 189: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Acquisitie → Overzicht

Page 190: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Page 191: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Zinvolle bounceratesAl eens willen weten welke pagina’s de hoogste bouncerate hebben? Daar kom je standaard niet veel wijs uit. Toch heeft Google Analytics een optie

om het een stuk overzichtelijker te maken.

4

Page 192: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Gedrag → Overzicht → Klik op Bouncepercentage kolom

Page 193: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

404 fouten oplossenDoor een stukje custom code op de 404 pagina toe te voegen krijg je

inzichtelijk hoe vaak er een 404 pagina wordt weergegeven en belangrijker, waar de bezoeker vandaan kwam. Op die manier kun je de

verkeerde link aanpassen zodat dit niet meer voorkomt.

5

Page 194: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Gedrag → Overzicht → Geavanceerd filter (Opnemen → Pagina → bevat → 404.)

Page 195: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Blue Glass Archive

Page 196: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Broken link buildinghttps://moz.com/blog/the-broken-link-building-bible

Link building tactic where a marketer contacts a webmaster who has a broken link on his/her site and recommends one or more alternatives that include

his/her target site.

Page 197: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation

Einde deel 2Eet smakelijk zometeen!

[email protected]

Page 198: Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation