CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez....

25
12/10/2015 CASE 5 Affiliate marketing Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez AVANS HOGESCHOOL BREDA

Transcript of CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez....

Page 1: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

12/10/2015

CASE 5

Affiliate marketing

Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna JimenezAvans Hogeschool BREDA

Page 2: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

VoorwoordVoor de opleiding Commerciële Economie is het opleveren van een casus een verplicht onderdeel tijdens de minor Online Marketing in het vierde jaar. In het rapport dat voor u ligt zijn er verschillende affiliatenetwerken en directe partnerprogramma’s geanalyseerd en beoordeeld en is er onderzocht wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen affiliatenetwerk/direct partnerprogramma voor Ziggo.   Voor het opstellen van dit rapport wordt Arlon Biemans bedankt voor zijn feedback.   Wij wensen u veel leesplezier toe.    Breda, 10 december 2015    Sophie van Acker, Yaxiel Acuna Jimenez en Charlene Backx 

Page 3: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

InhoudsopgaveVoorwoord.............................................................................................................................................................1

Inleiding..................................................................................................................................................................3

Samenvatting.........................................................................................................................................................4

H.1. Affiliatenetwerken en directe partnerprogramma’s.......................................................................................5

H.1.1. Grootte/belang/ontwikkeling affiliate marketing/display advertising.....................................................5

H.1.2. Rol mobile en mobiele mogelijkheden....................................................................................................5

H.1.3. Verschillende netwerken/partnerprogramma’s......................................................................................5

H.1.4. Verschillende vormen adverteren...........................................................................................................6

H.1.6. Kosten/afrekenmethodieken...................................................................................................................7

H.1.7. Voorkeur netwerken/directe partnerprogramma’s: Tenswebshops.nl...................................................9

H.2. Opzetten eigen affiliatenetwerk/partner programma: Ziggo..........................................................................9

H.2.1. 3 concurrerende affiliatenetwerken/direce partnerprogramma’s...........................................................9

H.2.2. Onderscheidend vermogen gekozen programma..................................................................................10

H.2.3. Affiliates/publishers/uitgevers/webmasters/partners...........................................................................11

H.2.4. Verwachte/benodigde opbrengsten......................................................................................................11

H.2.5. Keuren leads/sales.................................................................................................................................12

H.2.6. Service...................................................................................................................................................12

H.2.7. Verwachtingen toekomst.......................................................................................................................12

H.3. Moeilijkheden aanmelden affiliate programma’s.........................................................................................13

Bibliografie...........................................................................................................................................................14

Bijlagen.................................................................................................................................................................17

Bijlage 1: Aanmelding Daisycon.......................................................................................................................17

Bijlage 2: Aanmelding Affiliate4you.................................................................................................................18

Bijlage 3: Aanmelding Affili.net........................................................................................................................19

Page 4: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Inleiding

Dit adviesrapport is geschreven om de kijken wat het bedrijf Ziggo zou kunnen inzetten op het gebied van affiliate marketing. Ziggo is een provider voor televisie, internet en telefonie.

De aanleiding voor het onderzoek is het onderzoeken van de verschillende soorten affiliate marketing en wat het inzetten hiervan voor een bedrijf kan betekenen. Er zijn verschillende affiliatenetwerken en partnerprogramma’s onderzocht op onder andere kosten en opbrengsten.

De analyse is onderverdeeld in de volgende hoofdstukken: Affiliatenetwerken en directe partnerprogramma’s, Opzetten eigen affiliatenetwerk/partner programma: Ziggo en als laatste de moeilijkheden van het aanbelden van affiliate programma’s. Voor alle hoofdstukken is er gebruik gemaakt van desresearch.

Page 5: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

SamenvattingHogeschool leraar Arlon Biemans heeft aan de studenten van Avans Hogeschool te Breda, de opdracht gegeven een affiliate marketing analyse uit te voeren.

In het eerste hoofdstuk worden verschillende affiliate netwerken geanalyseerd en een keuze gemaakt welk affiliate programma het beste is voor Ziggo. In hoofdstuk twee wordt er beschreven wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een eigen affiliate programma.

Uit onderzoek is gebleken dat content een belangrijke ontwikkeling is binnen affiliate marketing. Websites die kwalitatieve content aanbieden worden steeds populairder. Daarnaast blijkt er dat affiliates merken aan het worden zijn. Ook worden Multi device tracking en mobiel steeds belangrijker. Apart promotiemateriaal voor mobiele campagnes kunnen resultaten enorm stimuleren.

Het verschil tussen affiliate netwerken en directe partnerprogramma’s is dat een affiliate netwerk de schakel is tussen de adverteerder en de affiliates en dat er bij directe partnerprogramma’s geen tussenpersonen zijn. Voorbeelden van directe partnerprogramma’s in Nederland zijn Bol.com, Uitgeverij Eburon en Vakantieveilingen. Adverteren via een afilliate netwerk is mogelijk op verschillende manieren zoals banners, tekstlinks en advertorials.

Het directe partnerprogramma dat voor Ziggo wordt gekozen is Bol.com. Deze partner is bij ons al bekend en zorgt voor een hoge bijdrage aan de inkomsten. In het rapport is er een analyse uitgevoerd over Daisycon, Affiliat4you en Affili.net. Daisycon blijkt de grootste adverteerder te zijn in de Nederlandse markt qua omvang en omzet.

Ons affiliate programma zal zich onderscheiden door op de kleine details te letten bij zowel de adverteerders als bij de affiliates. Hierdoor willen wij de ROI versnellen. Onze waardepropositie zal de differentiatie strategie zijn. We willen servicegericht zijn om zo hoger rendementen te kunnen behalen. Er zullen verschillende services worden aangeboden die de adverteerder vanaf het ontstaan van het product of service tot de daadwerkelijke verkoop ervan kunnen helpen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld launchservice, grafische ondersteuning en consultancy service. Er zal samengewerkt worden met webmasters, keyword-marketeers, e-mail-marketeers en Social Media publishers.

Bij het zoeken van potentiele affiliates/publishers of webmasters is het erg belangrijk dat de relevantie met onze gekozen branche erg hoog is en dat ze uit Nederland komen.Onze inkomsten zullen bestaan uit de opstartkosten per campagne, de maandelijkse abonnementskosten en de commissie per transactie. In totaal verwachten wij in zes maanden tijd een totale opbrengst van €16.870 te behalen. Er zal gestreefd worden om de leads binnen 14 dagen te keuren en te betalen, dit hangt natuurlijk af van wanneer de adverteerder betaald.

Tenslotte zal er erg op de mobiele campagnes gelet worden. Verschillende diensten zullen mogelijk worden gemaakt om mobiele campagnes succesvoller te maken. Het aanbieden van de Easyfill app en het implementeren van de Pay-per-call zijn hier voorbeelden van.

Page 6: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

H.1. Affiliatenetwerken en directe partnerprogramma’sH.1.1. Grootte/belang/ontwikkeling affiliate marketing/display advertisingAffiliate marketing houdt in dat je advertenties voor producten/diensten plaatst op websites die veel worden bezocht. Als er iemand klikt op deze advertentie en een product/dienst aanschaft op de website van de adverteerder, dan krijgt de eigenaar van de website waar de advertentie op staat een commissie. Ook is het mogelijk dat er per pageview of per click betaald wordt. Met affiliate marketing kan er op performance basis uit de breedte omzet worden gerealiseerd, innovatie rondom je merk worden bewerkstelligd en kan er op zoveel mogelijk plaatsen gestaan worden waar de consumenten naar je producten of diensten op zoek is.

Ontwikkelingen omtrent affiliate marketing zijn als volgt:- Affiliaties worden merken- Multi device tracking wordt steeds belangrijker- De markt gaat verder consolideren- Globalisering- API’s(Toonders, 2014)

H.1.2. Rol mobile en mobiele mogelijkhedenMobiel wordt steeds belangrijker binnen affiliate marketing. Met mobiele affiliate marketing is het mogelijk om specifiek te targetten op mobiel verkeer. Via rechtstreeks contact met grote publishers of via affiliate netwerken die je in contact kunnen brengen met de juiste publishers, kan er een mobiele campagne worden uitgezet. Het is belangrijk om apart promotiemateriaal voor je mobiele campagne aan te bieden. Dit laat namelijk zien dat mobiel een bewuste keuze is binnen de marketing strategie en dit stimuleert publishers om meer verkeer te sturen. Als een bedrijf al actief is met een website campagne binnen affiliate marketing, kan het overwegen om een apart vergoedingsmodel in te voeren voor publishers die mobiele traffic genereren. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld App-instals te vergoeden. Deze verschuiving is duidelijk zichtbaar binnen mobiele affiliate marketing. (trend-2015-mobiele-affiliate-marketing/, 2015)

H.1.3. Verschillende netwerken/partnerprogramma’sDe volgende affiliate netwerken zijn er:Netwerk Aandeel in NL Niche LandenAdquick Klein CPL NLAdsimilis Klein Online diensten NL en AziëAffiliate4you Gemiddeld Jonge gezinnen NLAffilinet Gemiddeld Breed NL, UK, DE, AT, CH, FR, ESAssistmedia Gemiddeld Breed NL, BECleafs Groot Breed + Travel, Fashion,

LifestyleNL

Daisycon Groot Breed NLM4N Groot Breed NLNetaffiliation Klein Breed NL, Bijna heel Europa en

Zuid-AmerikaOMG/Netdirect Gemiddeld CPL NLPaypro Klein Shopping NLTradeDoubler Gemiddeld Breed + Travel, Retail,

FinanceNL, IE, UK, PT, ES, FR, BE, AT, IT, CH, DE, DK, NO, FI, SE, PL, LT, RU, JP

TradeTracker Groot Breed + Travel NL, DE, UK, FI, SE, NO, BE, PL, HU

Webgains Klein Breed NL, DE, NO, ES, AT, SE, CH, UK, BE, DK, FR, USA

Zanox Groot Breed NL, DE, UK, FR, ES, IT, SE, PL, CH, TR, CN, USA

(affiliate-netwerken-nederland-deel-2, 2015)

Page 7: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Voorbeelden van directe partnerprogramma’s zijn:- Bol.com- Uitgeverij Eburon- VOIP Complete- Vakantieveilingen

Verschil affiliate netwerk en direct partnerprogramma:Het verschil tussen een affiliate netwerk en een direct partnerprogramma is dat een affiliate netwerk de schakel is tussen de adverteerders en de affiliates. Affiliate netwerken zorgen dat betalingen aan de affiliates juist worden afgehandeld en meten geplaatste verkopen en leads door in hun software. Bij directe partnerprogramma’s zijn bedrijven zelf in het bezit van deze software en is er geen sprake van tussenpersonen.(wiki/Affiliate_marketing, 2015)

De randvoorwaarden om deel te kunnen nemen aan partnerprogramma’s zijn als volgt:- Niet toegestane inhoud en hyperlinks:

- Politiek;- Erotiek en pornografie;- Wapens en geweld;- Medicijnen of andere gereguleerde substanties;- Inhoud wat aan strafrechtelijk onderzoek onderhevig is, met name intellectuele eigendomsrechten zoals merkenrechten, auteursrechten, octrooirechten of modellenrechten;- Misleidende of illegale inhoud of inhoud die beledigend, aanstootgevend of grof is;- Links naar de hierboven genoemde inhoud.

- Het is niet toegestaan om eigen advertenties te plaatsen- Het is niet toegestaan om spyware/malware te verspreiden- Er mag niet frauduleus gehandeld worden- De zoekmachine richtlijnen moeten gevolgd worden- De ‘terug’ functie moet geactiveerd zijn, zodat de gebruiker op ieder moment kan terugkeren naar de vorige pagina. (tradetracker.com/nl, 2015)

H.1.4. Verschillende vormen adverterenBanner advertising:Adverteren via internet op andere websites. Deze advertenties worden overgedragen door middel van interactief beeld (flash), animaties (.gif, flash) of plaatjes (jpg, .png) in een vastgesteld formaat. De volgende vormen van banner advertising zijn er:- CPM: Cost Per Mile. De kosten die betaald moeten worden per 1000 vertoningen.- CPC: Cost Per Click. De kosten die betaald moeten worden per keer dat een unieke bezoeker op de advertentie klikt. - CPA/CPL: Cost Per Action/Cost Per Lead. Kosten die betaald moeten worden door de adverteerder als de webmaster zijn gebruiker specifieke handelingen uit heeft laten voeren.- CPS: Cost Per Sale: Kosten die worden betaald als de bezoeker die op de advertentie klikt ook daadwerkelijk een product/dienst aankoopt. (Buijs, 2015)

Tekstlinks:Een woord of korte zin die doorlinkt naar een webshop of website. Dit levert over het algemeen hoge conversies op. Tekstlinks worden, in tegenstelling tot banners, niet snel als reclame gezien, dus wordt er sneller op geklikt. (tekstlinks/, 2015)

Advertorials:Een combinatie tussen een advertentie en een inhoudelijk artikel. Een advertorial kan een pagina, een reeks pagina’s of zelfs een tijdschrift lang zijn. De tekst is niet onafhankelijk, ook al gaat de tekst niet over de adverteerder, het blijft een advertentie. De adverteerder wordt zichtbaar gemaakt aan de hand van een logo of een link. (Hoekstra, 2015)

Page 8: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Redactionele content:Het creëren, publiceren en promoten van content om klantrelaties aan te gaan, te behouden en te verdiepen. Dit kan gedaan worden door SEO, Social Media, Productie van online content, Interaction design, Webdesign en Usability.(wat-content-marketing, 2014)

Online PR:Bij online PR is het belangrijk dat er een strategie bepaald wordt, dat er gemonitord wordt wat er over je bedrijf wordt gezegd en dat hierop wordt gereageerd, dat er ruim gebruik wordt gebruikt van multimedia, dat je als bedrijf eens iets nieuws probeert, dat je een actieve houding aanneemt en dat je jezelf blijft ontwikkelen.(Iperen, 2015) (Stipdonk, 2014)

H.1.6. Kosten/afrekenmethodiekenNetwerk KostenAdquick Leads, Sales of meer bezoekers uit de juiste doelgroep op uw website

op basis van “No cure no pay”. Met deze efficiënte advertentiemethode betaalt u alleen voor het resultaat.

Performance based Realtime statistieken No Cure No Pay Adverteer op kwaliteit Geen instapkosten

Adsimilis Verschillende affiliate platformen Genereren enorme ROI en machtigen relaties met campagnes van vertrouwde merkenTerugverdientijd: Gulle uitbetalingen, flexibele en concurrerende betalingsvoorwaarden. Wekelijkse uitbetalingen. (Geen tarieven bekend op website)

Affiliate4you Voor adverteerders / webshops werken ze met een simpele structuur bestaande uit 3 posten:1)Eenmalige opstartkosten:€495,002) Maandelijks abonnement:€50,00 per maand3) Variabele zelf ingestelde commissie obv CPS, CPC, CPL en/of CPM vergoedingen.Voor banners verzorgen zijn 4 pakketten.

Voor iedere goedgekeurde adverteerder (webshop) die zich aansluit bij Affiliate4You dankzij jouw inspanningen keren ze 15 euro uit.

Voor iedere publisher die jij aanbrengt, verdien je 15 euro. Deze aanbrengvergoeding zal worden uitgekeerd nadat er 5 verkopen zijn gerealiseerd via deze website.Publisher:Stel je website heeft 25.000 bezoekers per maand.Deze bezoekers zoeken naar informatie en klikken gemiddeld op 1 advertentie (uitgaande links).Je hebt dan 25.000 bezoekers geleverd aan adverteerders, waarvan in dit voorbeeld 1% daadwerkelijk ook iets koopt voor een gemiddeld bedrag van € 50.Stel dat adverteerders gemiddelde een CPC geven van 0,03 cent + een CPS van 7%.Je hebt als publisher dan een potentieel maandinkomen van € 1.625,- bestaande uit:• 25.000 x 0,03 (CPC) = € 750 euro• 25.000 x 1% x 50 euro x 7% (CPS) = € 875

Page 9: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Hoe beter de advertenties aansluiten bij de doelgroep van je website, hoe hoger je inkomsten!

Affilinet Zodra een websitebezoeker op een advertentie geklikt heeft en een product heeft gekocht wordt dit proces gevolgd door affilinet. De vergoeding wordt in eerste instantie als voorlopig op de rekening van de publisher bijgeschreven en wordt bevestigd zodra jij de aankoop toekent. De uitbetaling aan de publishers vindt plaats in het midden van de maand, van alle sales en leads vanaf 25 euro die aan het einde van de maand ervoor zijn bevestigd.

Assistmedia Website is under Construction: starten vanaf 1 Januari 2016Cleafs Is in 2012 overgenomen door AffilinetDaisycon U betaalt als adverteerder met een affiliateprogramma alleen voor

resultaat. De kosten voor Affiliate Marketing bestaan uit een commissie per transactie. Bij webwinkels bestaat de commissie uit een percentage van de omzet van de transactie. Bij hele dure producten, zoals een reis of een auto liggen de percentages iets lager (gemiddeld zo’n vijf procent) dan bij goedkopere producten zoals bijvoorbeeld gadgets of kleding, waar de commissie tussen de 8 en 15 procent ligt. In sommige branches is het gebruikelijk om een vast bedrag per transactie te betalen. Denk dan bijvoorbeeld aan een commissie van een paar euro voor een inschrijving bij een datingsite tot commissie van enkele tientallen euro’s voor het afsluiten van een telefoonabonnement of verzekering.

M4N Is overgenomen door Zanox.Netaffiliation Preformance based. Regelmatige uitbetalingen, een vereenvoudigde

facturatie en gegarandeerde resultaten.OMG/Netdirect Richten zich alleen op e-mail campagnes.Paypro Het succes van uw onderneming wordt mede bepaald door het

inkoopbeleid. Met onder andere een iDEAL transactie à €0,29 bent u ervan verzekerd dat u op dat vlak de best mogelijke uitgangspositie hebt. Maak gebruik van extra service modules om uw omzet te verhogen of tijd te besparen.

TradeDoubler Biedt een scala aan spannende mogelijkheden voor adverteerders op zoek naar winstgevende groei van de omzet en marketing ROI te rijden. Door het uitvoeren van affiliate programma's met behulp van een kosten-per-acquisitie of CPA marketing model, kan een netwerk worden gebruikt als een virtuele verkoopkanaal en inkomsten driver voor een bedrijf. En we dezelfde pay-for-performance principe van toepassing zijn op een aantal andere marketing doelstellingen.Naast CPA marketing, maken ze gebruik van de affiliate principe

Page 10: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

alleen betalen voor specifieke omzetten van acties om de ROI te rijden via Cost-per-lead, kosten-per-download en kosten per Call-en om de prestaties van CPC marketing en CPM reclamecampagnes te maximaliseren .

TradeTracker TradeTracker biedt online adverteerders (merchants) en publishers (affiliates) de mogelijkheid om op basis van "pay-for-performance" online marketing en sales activiteiten te ontplooien en te optimaliseren.

Webgains Preformance based. Weinig informatie of kosten gegeven.Zanox Met affiliate marketing werken adverteerders (o.a. webshops) en

publishers (o.a. website-eigenaren) samen om online sales en leads te genereren. Via het bekroonde netwerk van zanox kunnen publishers uit een ruim aanbod van topadverteerders kiezen welke producten van adverteerders zij willen promoten op hun websites. Leidt dit tot een lead of sale? Dan ontvangen publishers hiervoor commissie. Het aantrekkelijke van affiliate marketing is het performance based model. Adverteerders vergoeden publishers alleen als er een sale (CPS) of lead (CPL) tot stand is gekomen.

H.1.7. Voorkeur netwerken/directe partnerprogramma’s: Tenswebshops.nlHet directe partnerprogramma dat onze voorkeur heeft is Bol.com. Dit omdat ons projectbedrijf hier al veel gebruik van maakt en dit de hoogste inkomsten zijn voor het bedrijf. Wanneer er nog meer producten verkocht kunnen worden via deze partij zullen er nog meer inkomsten uit voortvloeien.

H.2. Opzetten eigen affiliatenetwerk/partner programma: ZiggoH.2.1. 3 concurrerende affiliatenetwerken/direce partnerprogramma’sDaisyconDaisycon is sinds 2000 actief als affiliatenetwerk in Nederland en de rest van Europa. Daisycon heeft meer dan 70.000 actieve websites in haar netwerk. In 2012 had het bedrijf een omzet van 20.1 miljoen, dat was een stijging van 3% ten opzichte van 2011. Verder biedt het netwerk extra services aan zoals launchservices, grafisch ontwerp en consultants. Verder is het bedrijf erg geavanceerd in mobiele advertising. Het affiliatenetwerk gebruikt mobiel vriendelijke diensten zoals de Pay-per-Call en de Easyfill app. Deze innovatieve opties zorgen ervoor dat mobiele bezoekers eenvoudiger kunnen bestellen. Het is belangrijk dat publishers weten dat Daisycon een unieke matchingstechnologie heeft dat voor hogere conversieratio's kan zorgen. Het maakt gebruik van innovatieve tools die de publishers helpen om beter te presteren. Met publisher managers en marketing specialisten ondersteunt Daisycon proactief de publishers. Daisycon heeft in Nederland een groot markt aandeel. Tenslotte biedt het affiliate programma een aparte vergoeding voor het downloaden van apps en voor de Social Media likes en shares.

Page 11: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

(Daisycon, diensten/mobile-advertising/, 2015) (Daisycon, publishers/, 2015) (Daisycon, /diensten/, 2015)

Affiliate4youAffiliate4You is een affiliateprogramma dat met meer dan 6.000 websites samenwerkt. Het bedrijf heeft in Nederland een gemiddelde marktomvang en richt zich vooral op jonge gezinnen. In 2012 had Affiliate4you een omzet van €2.05 miljoen, dit was een omzetgroei van 8% ten opzichte van 2011.Het online bereik van Affiliate4You zijn meer dan 3 miljoen jonge gezinnen. Het bedrijf werkt met de betaal-naar-resultaten methode. Dit betekent dat de adverteerder pas betaalt als er daadwerkelijk geklikt is of er een conversie is gemaakt. Adverteerders kunnen zelf campagnes monitoren en optimaliseren met verkrijgbare statistieken. Er zijn drie methodes waarmee geadverteerd kan worden:- Datafeeds- Tekstlinks- BannersVoor publishers is het belangrijk te weten dat Affiliate4you direct toegang verleent tot adverteerders, marktleider is in het segment jonge gezinnen en uitgebreide statistieken en rapportages gratis aanbiedt. Voorbeelden van merken die samen hebben gewerkt met Affiliate4you zijn Sanex, Zwitsal, Nutrilon en Friso.(affiliate4you.nl, /adverteerders/, 2015) (affiliate4you.nl, /publishers/, 2015) (affiliate4you.nl/, 2015)

Affili.netAffili.net is een ervaren en groot affilliateprogramma in Europa dat ook in Nederland actief is. In Nederland heeft het bedrijf een gemiddelde marktomvang met een breed segment. Het bedrijf heeft meer dan 2.500 adverteerders en 500.000 uitgevers. Affili.net heeft 170 medewerkers en is onderdeel van the United Internet Group AG. In 2012 had Affili.net een omzet van €4.95 miljoen, hiermee groeide de omzet met 50% ten opzichte van 2011.

Het bedrijf gebruikt optimalisatie en automatisering in de platforms en een intelligent matching systeem om de juiste partners met elkaar te verbinden. Verder focust het bedrijf zich erg op innovaties om de constante ontwikkeling in het online landschap bij te houden. Afilli.net ontwikkelt eigen tools en data-analyses. De databank bestaat uit diverse branches en biedt een verscheidenheid aan mogelijke benchmarks. De adverteerders kunnen altijd bij Affili.net de voortgang van de campagnes controleren en bijstellen. Tenslotte voert het bedrijf sterke kwaliteitscontroles uit om fraude te voorkomen. Grote merken waarmee Affili.net heeft samengewerkt zijn Thomas Cook, Schiphol, Fashionchick en Imbull.(affili.net, over-affilinet/de-onderneming, 2015) (affili.net, adverteerder, 2015)

H.2.2. Onderscheidend vermogen gekozen programmaOns affiliateprogramma zal zich onderscheiden door de volgende aspecten:- Op de kleine details letten waardoor de adverteerders een snelle ROI kunnen behalen; - Controleren of er oude campagnes gebruikt worden;- Het testen van verschillende campagnes om te kijken welke het meest effectief is;- Het regelmatig inspecteren van de banners zodat deze altijd op de beste plaatsen staan- Geen gebruik van banner-carrousels. Het is bewezen dat met Statische banners het aantal kliks met tientallen procenten stijgt. Voorgaande aspecten zijn allemaal voorbeelden van veel voorkomende fouten van affiliateprogramma’s. Voorbeelden hoe ons programma een speciale service gaat aanbieden:- De campagnes die door de adverteerders worden aangeboden zullen nauwkeurig geïnspecteerd worden. Zo is het belangrijk om te controleren of er diverse formaten banners in flash worden gebruikt, of er tekstlinks worden meegeleverd en of er rechthoekige banners worden gebruikt- Vaak zijn de campagnes niet compleet waardoor een aantal publishers buiten spel worden gezet. Het is belangrijk dat backup-GIFs wordt gebruikt, niet iedere website-eigenaar kan overweg met Flash. De Mac computers tonen bijvoorbeeld geen flash.De strategie die gehanteerd zal worden is de markt gaan benaderen met een differentiatie strategie. De focus zal niet op de prijs liggen maar op de beste service en de nieuwste tools aanbieden. Daarnaast willen we intensief gebruik gaan maken van de beïnvloedingswapens commitment, autoriteit en sociale bewijskracht. Op onze website zullen de meningen van de adverteerders en publishers transparant gecommuniceerd worden. Dit zal door middel van een community gedaan worden. Op de community kunnen de adverteerders en

Page 12: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

publishers inloggen en reviews schrijven over de samenwerking. Ons programma zal zich richten op de internet/telecom branche. Bedrijven zoals KPN, Ziggo, Tele2 en Vodafone zullen onze grootste klanten zijn. Hierdoor zal de focus liggen op partijen die in invloed hebben en betrokken zijn bij de telecom en internet branche. Essentieel is daardoor om niet samen te werken met partijen die zich niet met de telecom of internet branche bezighouden. Dit zal de effectiviteit van de samenwerkingen stimuleren.(affili.net, kenniszone/begrippenlijst, 2015) (blog/online-marketing/missers-bij-affiliate-marketing/, 2015)

H.2.3. Affiliates/publishers/uitgevers/webmasters/partnersBij het zoeken van potentiële affiliiates/publishers of webmasters zijn de volgende criteria erg belangrijk:- Het is erg belangrijk dat de relevantie met de gekozen branche (telecom/mobiel) hoog is, want op deze manier zullen de resultaten het hoogst zijn. Daarnaast zal er gekeken worden waar de publisher vandaan komt. Een publisher uit Frankrijk zal niet toegelaten worden omdat ons affiliiateprogramma zich op de Nederlandse markt zal richten. Belangrijk is dan ook dat de voertaal Nederlands is. Er zal samengewerkt worden met webmasters, keyword-marketeers, e-mail-marketeer en Social Media publishers.- Webmasters zijn belangrijk omdat deze websites beheren die specifieke traffic kunnen sturen. Door met webmasters samen te werken die bijvoorbeeld blogs schrijven over de beste mobiele apparaten kan er kwalitatieve traffic ontvangen worden voor de telecom of internet branche. - Verder zijn actiewebsites, vergelijkingswebsites en informatieve websites erg nuttig. Keyword-marketeers zetten tekstadvertenties in zoekmachines en andere media zoals Adwords of Bing in voor het doorsturen van verkeer. Het zijn vaak professionele publishers die erg veel kwalitatief verkeer bij adverteerders aan kunnen leveren. Publishers die aan e-mailmarketing doen, promoten vaak via grote double opt-in e-mailbestanden. Voor adverteerders die in een korte tijd veel verkeer willen ontvangen zijn zij erg interessant. Social Media publishers promoten adverteerders via social media. Voor publishers zijn zij erg interessant omdat zij niet alleen voor meer verkeer zorgen maar ook voor een enorme boost van de naamsbekendheid. (Daisycon.com, 2015)

H.2.4. Verwachte/benodigde opbrengstenOnze inkomsten zullen bestaan uit de opstartkosten per campagne, de maandelijkse abonnementskosten en de commissie per transactie.De eenmalige opstartkosten kunnen variëren tussen de €449 en de €596. Hoe langer de campagne zal duren hoe minder de opstartkosten zullen zijn. Campagnes die langer dan 3 maanden duren zullen €449 opstartkosten hebben. Bij campagnes korter dan 3 maanden bedraagt dit bedrag €596. De maandelijkse abonnementskosten variëren tussen de €40 en de €60. Als de adverteerder meer dan drie campagnes op wilt starten, dan zal het bedrag €40 per maand zijn. De verwachting is dat wij in de eerste 6 maanden met 10 adverteerders zullen samenwerken.In totaal zijn de 10 adverteerders goed voor 15 campagnes. Van de 15 campagnes zullen er 5 voor een maand zijn, 7 voor 3 maanden en 3 voor 6 maanden zijn. De vaste inkomsten zullen in de eerste zes maanden €7.470( 10*€449= €4.490+5*€596= €2.980) bedragen.

Page 13: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

De abonnementsinkomsten bedragen €200( 5*60)+€1260(7*3*60)+€1080(3*6*60).Dit komt neer op een totaalbedrag van €2.540.Daarnaast zijn er ook nog inkomsten uit de commissies van de transacties.Omdat wij ons op de internet en telecom branche richten hanteren wij 7% vergoeding uit elke transactie. In totaal verwachten wij dat de 15 campagnes goed zullen zijn voor een totale transactie som van €98.000. Hierdoor verwachten wij €6.860 uit commissies te ontvangen.Er wordt verwacht dat er in zes maanden tijd €16.870 (7.470+2.540+6.860) aan inkomsten gegenereerd zullen worden.

H.2.5. Keuren leads/salesLeads zullen gekeurd worden op een aantal criteria. Deze zullen afgeleid worden van de targets. Stel dat de target was om nieuwe klanten aan te trekken, dan zal er alleen betaald worden als de leads daadwerkelijk nieuwe klanten zijn. Mocht de lead al bekend bij ons zijn dan wordt deze afgekeurd. Essentieel is het inspecteren op spam. Dit gebeurt regelmatig en zorgt voor onnodige kosten. De betrouwbaarheid van de leads kan gecontroleerd worden aan de hand van het IP adres. Zo wordt er voorkomen dat er gefraudeerd wordt. Dubbele sales zullen wel goedgekeurd worden. Sales is namelijk altijd goed. Wanneer de leads niet afkomstig zijn uit dezelfde IP-adressen of als spam worden gezien, zullen deze goedgekeurd worden. De criteria voor het goedkeuren en afkeuren van de leads hangt af van het gekozen programma. Binnen 14 dagen zullen de transacties gekeurd worden en de affiliates geïnformeerd worden. affiliates zullen het erg waarderen als de keuring snel gedaan wordt. De affiliates zullen geïnformeerd worden over welke leads wel of niet zijn gekeurd en de redenen daarvoor. Het hangt per adverteerder af wanneer de betalingen plaatsvinden. Wel zal er gestreefd worden om binnen 14 dagen de leads te keuren.

H.2.6. ServiceEr zullen verschillende services worden aangeboden die de adverteerder kunnen helpen vanaf het ontstaan van het product of service tot de daadwerkelijke verkoop. Met de lanceringservices ondersteunen wij de klant bij het lanceren van een nieuw product of service. Daarnaast zal er grafische ondersteuning aangeboden worden. Hiermee wordt de klant geholpen met het bedenken van nieuwe creatieve campagnes. Daarnaast zal er een consultancy service aangeboden worden. Bijvoorbeeld door de campagnes te scannen en hierover te rapporteren hoe de klant meer rendement kan behalen. Mocht de adverteerder geen tijd of kennis hebben om de campagne zelf te monitoren dan kunnen wij dat ook doen. De campagne zal dan door ons bijgehouden worden met als doel het hoogste rendement te behalen. Omdat 65% van de affiliates het liefst financiële incentives krijgt zullen deze ook toegepast worden. Als bijvoorbeeld het sales doel €2000 was en deze behaald wordt, zal de publisher €200 extra ontvangen. Daarnaast zal er onder de top 5 affiliates een elektronicaproduct verloot worden.

H.2.7. Verwachtingen toekomstHet optimaliseren van de mobiele campagnes zal een focuspunt zijn. Het aanbieden van de Easyfill app en het implementeren van de Pay-per-call zijn hier voorbeelden van. Gebruikers kunnen met de Easyfill app automatisch een bestelformulier invullen met de inloggegevens van Facebook. Met de Pay-per-call kunnen bezoekers (ook) direct telefonisch een product bestellen. De publisher ontvangt per telefoontje een

Page 14: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

vergoeding. Verder zullen de downloads van app’s hoger vergoed worden dan normale leads. Dit zijn voorbeelden van hoe er apart promotiemateriaal voor de mobiele campagnes aangeboden zal worden. Hierdoor zullen de publishers gestimuleerd worden om meer mobiele traffic te sturen. Dit zal de samenwerking met adverteerders die alleen mobiele traffic zoeken stimuleren.

H.3. Moeilijkheden aanmelden affiliate programma’sWe hebben ons bij de volgende drie adverteerders aangemeld:- Daisycon:Bij het aanmelden bij Daisycon waren er geen moeilijkheden. Er worden verschillende contactgegevens gevraagd. Wel is er minder duidelijk aangegeven waarom het veld ‘bericht’ verplicht is. Er staat namelijk niet bij waarom het verplicht is. Tevens ontvangen we niet gelijk een e-mail over de aanmeldingsprocedure. Over het algemeen is de aanmeldingsprocedure eenvoudig, omdat er maar 1 stap doorlopen moet worden. (Zie bijlage 1 voor de aanmeldingsprocedure bij Daisycon)

- Affiliate4you:Affiliate4you heeft een complexe aanmeldingsprocedure. Er zijn namelijk 4 stappen nodig om de procedure te kunnen voltooien. Daarnaast worden er veel specifieke vragen gesteld zoals de maandelijkse bezoekers, nieuwsbrieven, bestellingen en het gemiddelde bestelbedrag. Tevens zijn het KVK nummer, BTW nummer etc. nodig. Kortom, deze aanmeldingsprocedure is een stuk complexer dan die van Daisycom. (Zie bijlage 2 voor de aanmeldingsprocedure bij Afiiliate4you)

- Affili.net: Bij Afilli.net bestaat de aanmeldingsprocedure uit twee stappen. De eerste stap is het invullen van de contactgegevens, de tweede stap is het vergoedingsmodel. Tevens moet er omschreven worden wat de doelstellingen zijn voor het programma. De aanmeldingsprocedure ging vlot, maar advies was wel handig geweest. (Zie bijlage 3 voor de aanmeldingsprocedure bij Afilli.net)

Conclusie: De aanmeldingsprocedure van Daisycon is het makkelijkst en het meest overzichtelijk. Het aanmelden gaat vlot en het is makkelijk te voltooien. Daarnaast hoeft er nog niet bepaald te worden wat het verdienmodel gaat zijn en wat de doelstellingen worden. Hierdoor is er ruimte voor afstemming tussen de adverteerder en het affiliate programma.

Page 15: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

BibliografieAdquick.nl. (2015). http://www.adquick.nl/. Opgehaald van http://www.adquick.nl/: http://www.adquick.nl/

adsimilis.com. (2015). http://www.adsimilis.com/. Opgehaald van http://www.adsimilis.com/: http://www.adsimilis.com/

affili.net. (2015). adverteerder. Opgehaald van /www.affili.net: https://www.affili.net/nl/adverteerderaffili.net. (2015). kenniszone/begrippenlijst. Opgehaald van www.affili.net: https://www.affili.net/nl/kenniszone/begrippenlijst

affili.net. (2015). over-affilinet/de-onderneming. Opgehaald van www.affili.net: https://www.affili.net/nl/over-affilinet/de-onderneming

affiliate4you.nl. (2015). /adverteerders/. Opgehaald van www.affiliate4you.nl: http://www.affiliate4you.nl/adverteerders/

affiliate4you.nl. (2015). /publishers/. Opgehaald van www.affiliate4you.n: http://www.affiliate4you.nl/publishers/

affiliate4you.nl/. (2015). /mediabureaus/. Opgehaald van www.affiliate4you.nl/: http://www.affiliate4you.nl/mediabureaus/

affiliate-marketing. (2015, 9). Opgehaald van www.ondernemeneninternet.nl/: http://www.ondernemeneninternet.nl/affiliate-marketing.html

affiliate-netwerken-nederland-deel-2. (2015, 9). Opgehaald van www.marconcepts.nl: https://www.marconcepts.nl/blog/online-marketing/affiliate-netwerken-nederland-deel-2/

assistmedia.nl/. (2015). http://www.assistmedia.nl/. Opgehaald van http://www.assistmedia.nl/: http://www.assistmedia.nl/

blog/online-marketing/missers-bij-affiliate-marketing/. (2015, 8). Opgehaald van www.marconcepts.nl/: https://www.marconcepts.nl/blog/online-marketing/missers-bij-affiliate-marketing/

Bol.com. (2015). partner/. Opgehaald van partnerprogramma.bol.com: https://partnerprogramma.bol.com/partner/

Buijs, R. (2015, 9). excellence-web-analytics/. Opgehaald van /www.compassonlinemarketing.nl/: http://www.compassonlinemarketing.nl/60minutes/excellence-web-analytics/

Daisycon. (2015). /diensten/. Opgehaald van /www.daisycon.com: https://www.daisycon.com/nl/diensten/

Daisycon. (2015). diensten/mobile-advertising/. Opgehaald van /www.daisycon.com: https://www.daisycon.com/nl/diensten/mobile-advertising/

Page 16: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Daisycon. (2015, 10). publishers/. Opgehaald van www.daisycon.com/: https://www.daisycon.com/nl/publishers/

Daisycon.com. (2015). begrippenlijst/publisher1/. Opgehaald van www.daisycon.com: https://www.daisycon.com/nl/begrippenlijst/publisher1/

Hoekstra, J. (2015, 5 31). wat-is-een-advertorial.html. Opgehaald van /www.alphamegahosting.com: https://www.alphamegahosting.com/sitecoach/wat-is-een-advertorial.html

Iperen, J. (2015). kosten-online-adverteren. Opgehaald van www.remixmarketing.nl: https://www.remixmarketing.nl/kosten-online-adverteren/

Marktplaats. (2015, 8). marktplaats/voorwaarden.htm. Opgehaald van /tds.tradeshopper.nl: http://tds.tradeshopper.nl/td/marktplaats/voorwaarden.html

netaffiliation.com/. (2015). http://nl.netaffiliation.com/. Opgehaald van http://nl.netaffiliation.com/: http://nl.netaffiliation.com/

omg.nl/. (2015). http://www.omg.nl/. Opgehaald van http://www.omg.nl/: http://www.omg.nl/

paypro.nl/. (2015). http://www.paypro.nl/. Opgehaald van http://www.paypro.nl/: http://www.paypro.nl/

Stipdonk, N. v. (2014, 12). zes-basislessen-van-online-p. Opgehaald van www.cultuurmarketing.nl: https://www.cultuurmarketing.nl/zes-basislessen-van-online-pr/#

tekstlinks/. (2015, 9). Opgehaald van www.onlinemarketingvisie.nl: http://www.onlinemarketingvisie.nl/tekstlinks/

Toonders, J. (2014, 1 14). affiliatemarketing-trends-voor-2014/. Opgehaald van /www.frankwatching.com: http://www.frankwatching.com/archive/2014/01/14/affiliatemarketing-trends-voor-2014/

tradedoubler.com/. (2015). http://www.tradedoubler.com/. Opgehaald van http://www.tradedoubler.com/: http://www.tradedoubler.com/

tradetracker.com/nl. (2015). https://www.tradetracker.com/nl. Opgehaald van https://www.tradetracker.com/nl: https://www.tradetracker.com/nl

trend-2015-mobiele-affiliate-marketing/. (2015, 10). Opgehaald van www.orangebuddies.com: http://www.orangebuddies.com/trend-2015-mobiele-affiliate-marketing/

wat-content-marketing. (2014, 4). Opgehaald van www.ehio.nl: http://www.ehio.nl/495/wat-content-marketing.htm

Page 17: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

wat-we-bieden/affiliate-marketing. (2015). Opgehaald van www.zanox.com: http://www.zanox.com/nl/wat-we-bieden/affiliate-marketing

webgains.nl. (2015). public. Opgehaald van http://www.webgains.nl/public/: http://www.webgains.nl/public/

wiki/Affiliate_marketing. (2015, 116). Opgehaald van nl.wikipedia.org: https://nl.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing

Page 18: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

BijlagenBijlage 1: Aanmelding Daisycon

Page 19: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Bijlage 2: Aanmelding Affiliate4you

Page 20: CASE 5€¦  · Web view12/10/2015. Charlene Backx – Sophie van Acker – Yaxiel Acuna Jimenez. Avans Hogeschool Breda. CASE 5. Affiliate marketing. 12/10/2015. 12/10/2015. Charlene

Bijlage 3: Aanmelding Affili.net