Keuzedeel E-commerce Online marketingmix

44
1 Theorie Keuzedeel E-commerce Online marketingmix Theorieboek Module 3 Editie 2020-heden M3

Transcript of Keuzedeel E-commerce Online marketingmix

1

Theo

rie

Keuzedeel E-commerce

Online marketingmixTheorieboek Module 3

Editie 2020-heden

M3

2

Online marketingmixM3

Bezoekers op jouw webshop krijgen, daar gaan we het tijdens deze module over hebben. Een bezoeker krijg je helaas niet zomaar op je webshop. Elke dag komen er wereldwijd wel honderden nieuwe websites bij. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om de aandacht van jouw doelgroep te trekken en dus ook om bezoekers te krijgen. Daarom leer je tijdens deze module allerlei online marketingactiviteiten die je kunt gaan inzetten om jouw doelgroep online aan te spreken. Aan de hand van de theorie ga je nadenken over jouw online marketingstrategie waaronder Search Engine Optimization (SEO) en het creëren van waardevolle content.

Op het moment dat een bezoeker op jouw webshop komt is het belangrijk om van deze bezoeker een klant te maken. Dit doen we onder andere door gebruik te maken van een sales funnel. Je stapt als het ware in de schoenen van de bezoeker en denkt na over hoe jij getriggerd zou raken om iets te kopen op jouw eigen webshop. Het resultaat van deze module bestaat uit de uitgevoerde opdrachten en zichtbare acties op jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan zelfgeschreven blogartikelen, het verwerken van SEO-technieken, het schrijven van een nieuwsbrief en de toepassing van social media activiteiten.

Veel succes!

3

Inhoudsopgave

Inleiding Online marketingmix 2

Inhoudsopgave Module 3 3

Opdracht 1 Marketingplan 4

Opdracht 2 De vier C’s 7

Opdracht 3 Sales Funnel 9

Opdracht 4 Verkeerskanalen 13

Opdracht 5 Ranken in Google 14

Opdracht 6 Meta description 18

Opdracht 7 Optimaliseren 20

Opdracht 8 SEO Off-Page 23

Opdracht 9 Contentcreatie 26

Opdracht 10 E-mailmarketing 28

Opdracht 11 Social Media 31

Opdracht 12 Conversie 34

Opdracht 13 Adverteren 36

Opdracht 14 Mobiel marketing 39

Opdracht 15 Communicatiemix 40

Opdracht 16 Analytics 43

Opdracht Onderwerp

4

Je hebt nu een webshop gebouwd, maar waarschijnlijk heb je nog geen bezoekers. Om bezoekers te

krijgen kun je verschillende online marketingactiviteiten inzetten om jouw doelgroep aan te spreken.

Voordat je hiermee begint moet je eerst een marketingdoel opstellen, anders weet je namelijk niet waar

je naar toe moet werken. Uiteindelijk ga je het doel verwerken in een marketingplan. Een marketingplan

helpt een onderneming om realistische doelen te behalen en om het bedrijf de juiste richting in te sturen.

Een marketingplan bestaat uit drie fases. De eerste fase is het opstellen van een doel, ook wel strategisch

doel genoemd. Dit doel is voor elke ondernemer anders. Voor startende ondernemers kan het doel zijn om

bijvoorbeeld binnen een half jaar de eerste bezoekers te mogen verwelkomen op de webshop. Voor een bedrijf

die al vijf jaar bestaat kan het doel zijn om meer dan € 150.000 via de webshop om te zetten.

Wanneer het doel eenmaal duidelijk is, ga je naar fase 2. De tweede fase van het marketingplan is het

formuleren van een marketingstrategie. Om een marketingstrategie te formuleren doet een bedrijf vaak eerst

marktonderzoek. Met de informatie die daarmee wordt verkregen kan een bedrijf beter inspelen op de markt en

de behoeftes van de doelgroep.

De derde fase van het marketingplan is het opstellen van een actieplan naar aanleiding van de

marketingstrategie. In het actieplan wordt de marketingstrategie van het bedrijf verdeeld over teams,

werknemers, budgetten en activiteiten. Daarna wordt het actieplan uitgevoerd.

MarketingplanOpdracht 1

FASE 1 | Marketingdoel

Als startende ondernemer is het aan te raden om haalbare en vooral realistische doelen op te stellen. Wanneer

je onbereikbare en onrealistische doelen opstelt kan het niet behalen van deze doelen demotiverend werken.

Voor het opstellen van een marketingdoel kennen we drie hoofdcategorieën: verkoop, leads en bereik. In de

onderstaande tabel zie je per categorie drie ‘simpele’ voorbeelden van marketingdoelen.

5

Verkopen Leads Bereik

In 2022 minimaal € 40.000

omzetten.

Het aantal leads verhogen

met 25%.

In 2021 per maand 500

bezoekers op de website hebben.

De omzet binnen zes maanden

met 5% verhogen.

Per maand 15 telefonische

afspraken maken.

De naamsbekendheid met 5%

vergroten op sociale media.

De gemiddelde orderwaarde

vanaf 2020 met € 20 verhogen.

In een half jaar tijd minimaal 10

proefabonnementen verkopen.

Binnen een half jaar 150 volgers

op Instagram hebben.

Om een marketingdoelstelling te formuleren kan een bedrijf of ondernemer gebruik maken van de 5-W vragen:

• Wat wil je bereiken?

• Waarom wil je het bereiken?

• Wanneer gaat het gebeuren?

• Waar gaat het gebeuren?

• Wie is erbij betrokken?

FASE 2 | Marketingstrategie

Nu het marketingdoel is omgeschreven kan het bedrijf of de ondernemen verder met het opstellen van de

marketingstrategie. De strategie wordt bepaald door de informatie die het bedrijf heeft en/of verkrijgt door het

doen van een marktonderzoek.

Stel bijvoorbeeld dat een ondernemer meer bereik wil hebben op social media. Dan moet de ondernemer wel

weten op welk social media platform zijn doelgroep zich bevindt. Verder is het waardevol om te onderzoeken wat

de concurrentie doet op social media en hoe de doelgroep hierop reageert. Met al deze informatie kun je jouw

eigen strategie beter afstemmen om het doel te behalen.

De marketingstrategie is dus eigenlijk de beschrijving van hoe je het marketingdoel tot uitvoering wilt gaan

brengen.

MarketingmixSteeds meer bedrijven kiezen ervoor om een marketingstrategie op te stellen aan de hand van een

marketingmix. Een marketingmix is een model waarmee de marketingstrategie door middel van deelgebieden

kan worden ingevuld. De bekendste marketingmix in de retail en commercie is die van de 6P’s: product, plaats,

promotie, personeel, prijs en presentatie.

Door de deelgebieden toe te spitsen op de onderneming, concurrenten en doelgroep ontwerp je automatisch

een marketingstrategie.De marketingstrategie is dus eigenlijk de beschrijving van hoe je het marketingdoel tot

uitvoering wilt gaan brengen.

6

FASE 3 | Actieplan

Nadat de marketingstrategie is opgesteld moet het bedrijf of de ondernemer nadenken over hoe zij het plan in

de praktijk kunnen gaan uitvoeren. De acties die uitgevoerd moeten worden vormen het actieplan. Een bedrijf

verdeelt bijvoorbeeld in het actieplan de taken onder haar werknemers, wijst iemand aan voor het beheer van

het marketingbudget, stelt een pakket van eisen op voor de gewenste software en bedenkt hoe ze de voortgang

van het plan gaan bewaken.Tijdens de uitvoering van het actieplan wordt er continu bijgestuurd en geëvalueerd

om zo het marketingdoel binnen de gestelde deadline(s) te behalen.

7

De vier C’SOpdracht 2

Om een marketingstrategie op te stellen gebruiken bedrijven vaak een online marketingmix. Er zijn

verschillende modellen om de marketingmix in te vullen. De bekendste is de 6 P’s marketingmix. Deze

marketingmix voldoet helaas niet meer aan de eisen die online consumenten vandaag de dag stellen.

Als alternatief op de 6 P’s marketingmix (uit 1960) bestaat er sinds een paar jaar de marketingmix gericht

op 4 C’s. Deze 4 C’s helpen ondernemers bij het bedenken, vormgeven en uitvoeren van een online

marketingstrategie die goed aansluit op de wensen van de online consument. De vier C’s zijn: costs,

convenience, customer value en communication.

Costs | Kosten voor de klant

Stel dat een klant bijvoorbeeld twee uur moet rijden om jouw product op te halen. Dit kost veel tijd, voor de klant

zou het fijn zijn wanneer hij ook de keuze heeft om het product te laten bezorgen. Het gevolg hiervan is dan

weer dat de klant vaak extra kosten kwijt is aan het bezorgen van het product.

Bij de eerste C gaat het dus niet alleen om de prijs van een product, maar ook om de moeite die de klant moet

doen om het product te kopen.

Convenience | Gemak voor de klant

Bij deze C gaat het vooral om het gebruikersgemak van de website. Hoe gemakkelijk kunnen potentiële klanten

vinden wat ze zoeken? Hoe snel kunnen klanten op de website afrekenen of in contact komen met iemand

wanneer ze vragen hebben?

De website moet snel, gemakkelijk, overzichtelijk en logisch opgebouwd zijn om bezoekers op jouw website

te houden. Verder zijn een goed bereikbare klantenservice, korte levertijden en geen verborgen kosten

voorbeelden van convenience.

Customer value | Toegevoegde waarde voor de klant

Dit is eigenlijk de belangrijkste C. Het gaat om de kern van je bestaansrecht, namelijk welke waarde je

toevoegt voor de klant. Denk hierbij aan de vraag waarom iemand iets bij jou moet bestellen in plaats van bij de

concurrent.

Veel (online) bedrijven vinden het lastig om in een paar zinnen te omschrijven wat hun onderscheidt van de

concurrentie. Wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Door dit duidelijk te communiceren kun je klanten

overtuigen om met jou zaken te doen.

8

Communication | Communicatie met de klant

Bij de laatste C, je raadt het al, gaat het over communicatie. Op welke manier kom je of wil je in contact komen

met de doelgroep? Zo kun je waardevolle blogartikelen publiceren of via een social media kanaal de doelgroep

proberen te bereiken. Net zoals bij de overige C’s gaat het erom dat je begrijpt waar de doelgroep behoefte aan

heeft.

Bij deze C gaat het ook om de uitstraling van de website zoals de lay-out en de mate waarin je content oproept

tot (inter)actie. Het gebruik van call to actions en de juiste kleuren zijn hier bijvoorbeeld belangrijk bij. Hierbij is

het belangrijk om de uitstraling en kleuren van de website af te stemmen op het merk, de boodschap die je wilt

uitdragen en de producten.

Bij kleur gaat het om emotie. Een juwelier die bijvoorbeeld hele dure sieraden verkoopt, zal veel donkere kleuren

op de website gebruiken om een luxe en exclusieve sfeer te creëren. Een website die vrolijke en kleurrijke

bloemen verkoopt zal juist meer lichte en felle kleuren bevatten zoals rood, blauw en geel.

9

Sales FunnelOpdracht 3

Op een gegeven moment zal er een bezoeker op jouw webshop komen. Je wilt van deze bezoeker een

klant maken, die leveren namelijk geld op. Om de kans te vergroten dat de bezoeker een klant wordt, kun

je gebruik maken van een sales funnel. Een sales funnel is een visuele weergave van een verkooptraject.

Een verkooptraject bestaat uit verschillende fases die een bezoeker doorloopt voordat deze klant wordt.

Tijdens het opstellen van een sales funnel speel je als het ware een bezoeker op jouw eigen webshop.

Je denkt na over wat de bezoeker wil en waar hij naar op zoek is. Door de sales funnel vervolgens toe te

passen op de webshop kun je het maximale uit je webshop halen.

Waaruit bestaat een sales funnel?

Tegenwoordig bestaan er ontzettend veel soorten funnels. Elke bedrijfstak heeft namelijk weer te maken met

een andere doelgroep. De sales funnel van de speelgoedwinkel Intertoys ziet er bijvoorbeeld anders uit dan die

van autofabrikant Mazda.

Er zijn wel veel overeenkomsten in de opbouw van elke sales funnel. De funnel die we bij E-commerce in het

MBO gebruiken bestaat uit vijf fases. Elke fase omschrijft een onderdeel van het aankoopproces waar een

bezoeker doorheen gaat. Hieronder leggen we kort uit wat elk onderdeel precies betekent.

Dit zijn mensen die op de hoogte zijn van jouw product of dienst.

Dit zijn potentiële klanten; ze zijn bekend met je bedrijf en hebben vaak hun contactinformatie gedeeld.

Dit zijn ‘gekwalificeerde leads’; je hebt ze veel aanbiedingen en gratis content gestuurd. Dicht bij een aankoop.

Dit zijn mensen die daadwerkelijk een aankoop heb-ben gedaan.

Dit zijn de mensen die ook na hun eerste aankoop nog bij jouw bedrijf terugkeren om nieuwe aankopen te doen.

1.

2.

3.

4.

5.

10

We nemen je mee in de Sales funnel van de website GoodyShop.nl. Dit doen we aan de hand van bovenstaande afbeelding, waarin

we de verschillende fases bijlangs gaan.

Bezoekers

Op een mooie zomerse middag besluit Stefan te Googlen naar een bluetooth koptelefoon. De website van

GoodyShop staat in de top 3 van de SERP. Hij besluit om op het resultaat van GoodyShop te klikken en komt op

de webshop terecht.

Leads genereren

Onze bezoeker (Stefan) lijkt interesse te hebben in de koptelefoon. Hij leest de productomschrijving, checkt

de reviews en leest een blogartikel over de koptelefoons. Stefan is echter nog niet helemaal overtuigd van de

koptelefoon die GoodyShop verkoopt. Hij twijfelt of de koptelefoon die wordt aangeboden wel werkt en vindt het

product daarnaast wel wat prijzig.

Voordat Stefan de website wil verlaten ziet hij een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief. Stefan leest de

voorwaarden en besluit zich aan te melden door zijn e-mailadres in te vullen. Nadat Stefan een bevestiging in

zijn mailbox ontvangt verlaat hij de website.

Prospects

Via een autoresponder wordt er nu eenmaal per week een e-mail naar Stefan verstuurd. In deze e-mails vertelt

GoodyShop iets over hun producten, het bedrijf en de werknemers.

Ongeveer vier weken later ontvangt Stefan een e-mail met in de onderwerpregel:

TIJDELIJK twee weken gratis uitproberen!

11

Stefan is gelijk enthousiast. Hij besloot een paar weken geleden namelijk om de koptelefoon niet te kopen,

omdat hij twijfelde of het product wel goed werkt. Als hij de koptelefoon nu gratis mag uitproberen kan hij het zelf

testen!

Stefan opent de e-mail en leest:

Wauw, denkt Stefan! Hij klikt gelijk op de grote groene knop en vult zijn adresgegevens in. En ja hoor, een dag

later heeft hij de koptelefoon in huis. Hij test het product twee weken uit en is helemaal tevreden.

Hij blijft de koptelefoon wel wat duur vinden, maar aangezien hij hem nu heeft kunnen testen weet hij dat het wel

een goed product is.

12

Van prospects naar klanten

De beslissing is gemaakt, de prospect (Stefan) is overtuigd van het product en besluit het te kopen. Hij gaat naar

de bestelpagina van GoodyShop.nl en rekent daar het volledige bedrag af via IDEAL payment.

Terugkerende klant

Stefan heeft de koptelefoon nu al een paar maanden in gebruik. Op een gegeven moment moet er een

onderdeel van de koptelefoon worden vervangen. Via het social media kanaal van GoodyShop leest Stefan dat

het bedrijf ook losse onderdelen verkoopt.

Via de live-chat vraagt Stefan hulp bij het uitzoeken van het juiste onderdeel. De chat medewerker van

GoodyShop geeft aan welk onderdeel Stefan het beste kan kiezen voor zijn koptelefoon. Een dag later bestelt

Stefan dit onderdeel en blijft daarna nog lang (en gelukkig) een tevreden klant van GoodyShop!

Conclusie sales funnel

In het bovenstaande voorbeeld hebben we geprobeerd de sales funnel uit te leggen. Nu vraag je je misschien af:

is de sales funnel dan waterdicht? Nee, jammer genoeg niet. In de praktijk zien we dat er van de 100 bezoekers

op een webshop tussen de 3 en 8 bezoekers daadwerkelijk iets koopt. De rest verlaat de website dus zonder

iets te kopen.

Nu denk je waarschijnlijk, waarom moet ik dan toch een sales funnel gebruiken? Nou, dat antwoord is best

simpel. Je probeert de bezoeker namelijk zo goed mogelijk te bedienen door in zijn of haar schoenen te gaan

staan. Je richt de website zo in dat de bezoeker snel en gemakkelijk kan vinden waar hij of zij naar opzoek is.

Wanneer je geen sales funnel gebruikt is uit onderzoek gebleken dat van de 100 bezoekers maar 1 tot 3 mensen

uiteindelijk klant worden. Dit ligt dus een stuk lager dan wanneer je wel gebruikmaakt van een sales funnel.

Daarnaast is er nog een ander voordeel wanneer je een sales funnel gebruikt. De bezoeker heeft namelijk het

gevoel dat de webshop goed aansluit op zijn of haar behoefte. Ook al heeft de bezoeker dan niks gekocht, hij

of zij heeft wel een positieve ervaring aan de webshop overgehouden. Wellicht dat deze bezoeker dus in de

toekomst zal terugkomen en dan wel een product bij jou koopt.

13

Verkeerskanalen Opdracht 4

Inmiddels weet je dat het bouwen en vervolgens beheren van een website niet automatisch ook

bezoekers oplevert. Tegenwoordig zijn er namelijk 1.24 miljard websites op het internet te vinden die

mensen kunnen bezoeken. Toch heb je bezoekers nodig want zonder bezoekers geen verkopen en

zonder verkopen geen omzet.

Het internetverkeer kan op verschillende manieren verlopen. Het is belangrijk dat je weet hoe bezoekers op je

website kunnen komen. Zodra je dit weet kun je namelijk meer traffic genereren door deze bezoekersstromen te

optimaliseren.

We noemen hieronder een aantal manieren hoe bezoekers op jouw website terecht kunnen komen:

Organic Search: bezoekers die zonder advertentie in een zoekmachine op jouw site terecht

komen. Dit noemen we ook wel Search Engine Optimization (SEO).

Paid Search: bezoekers die met een advertentie in een zoekmachine op jouw website terecht

komen. Dit noemen we ook wel Search Engine Advertising (SEA).

Referal: bezoekers die via een link op een andere site op jouw site terecht komen.

Direct: bezoekers die direct op je website komen door het URL-adres van jouw website in te

typen in de adresbalk.

Social: bezoekers die via een social media kanaal op jouw site terecht komen. Bijvoorbeeld

door een post op Instagram, Linkedin of Pinterest.

Display: bezoekers die via display advertenties zoals website banners op jouw website komen.

E-mail: bezoekers die door een link in de nieuwsbrief op jouw website komen. Dit noemen we

ook wel e-mail marketing.

Bloggen: bezoekers die via blogartikelen op jouw website komen. Zo kan het artikel gaan over

een nieuw product, een introductie van een nieuwe medewerker of een artikel met tips en tricks.

14

Ranken in GoogleOpdracht 5

De meest bekende zoekmachine op het internet is Google. Met dagelijks vele miljoenen gebruikers geeft

Google ons binnen 0,41 seconden een lijst met resultaten die voldoen aan onze zoekopdracht. Maar hoe

werkt dat nou precies? Hoe kan Google in minder dan één seconde soms wel honderdduizend resultaten

tevoorschijn toveren?

Om dit te begrijpen moet je allereerst weten dat Google daarvoor de hulp inschakelt van de zogenoemde

Crawlers, ook wel Spiders genoemd. Dit is een digitaal hulpje van Google die automatisch en 24 uur per dag

tienduizenden websites bezoekt.

De Crawler is vooral op zoek naar informatie. Hij is zo ingesteld dat hij wil weten waar elke pagina op een

website over gaat. Zodra de Crawler dit weet kan Google elke pagina een bepaalde score geven (ranking). Deze

ranking bepaalt de positie van de webpagina in de SERP (Search Engine Results Page).

Hoewel de techniek van de Crawler jaarlijks verbetert, kan de Crawler nog niet alles alleen doen. Daarvoor zijn

er tegenwoordig gewoonweg te veel websites en pagina’s op het internet beschikbaar.

Elke website eigenaar, dus ook jij, kan de Crawler een handje helpen met zijn taak.

Er zijn bepaalde technieken die je kunt toepassen op een webpagina waardoor de Crawler jouw pagina sneller

en beter kan scannen. Op die manier kunnen pagina’s beter geïndexeerd (geplaatst) worden in de resultatenlijst

van Google. We noemen dit proces zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Om de informatie en het doel van een pagina te achterhalen is de Crawler vooral op zoek naar zoekwoorden

(ook wel keywords genoemd). Door middel van deze keywords probeert de Crawler jouw webpagina te koppelen

aan de zoekopdracht van de gebruiker.

Door de enorme hoeveelheid aan webpagina’s is er een grote kans dat iemand anders hetzelfde product

als jij verkoopt. Stel dat je spijkerbroeken verkoopt. Daarmee heb je alleen in Nederland al meer dan 150

concurrenten. Wie komt er dan op positie één te staan in de zoekresultatenlijst? Daarvoor kijkt Google naar de

SEO-factoren. Om je een beeld te geven, er zijn ongeveer tweehonderd factoren die jouw website positie in de

SERP bepalen. Deze factoren vallen samen in de drie grote SEO-pijlers.

15

SEO Pijler | Autoriteit

Een website kan worden aangemerkt als vertrouwd. Dit kan worden gedaan door gebruikers, experts uit

de industrie, door websites en zoekmachines. Wanneer dit wordt gedaan spreken we van een website

met autoriteit.

Welke websites hebben dan autoriteit? Vooral de bekende websites waarvan je het wel verwacht. Denk

bijvoorbeeld aan de websites van grote nieuws uitgevers zoals Nu.nl en De Telegraaf, maar ook de website van

bijvoorbeeld Fortnite of van Call of Duty.

De zoekmachines gebruiken autoriteit om de waarde van een website in te schatten. Hiervoor zijn verschillende

technieken te gebruiken.

LinkbuildingZo kijkt een zoekmachine bijvoorbeeld naar het aantal (relevante) backlinks. Een link van een website kan heel

waardevol zijn. Google beschouwt een link van een andere website naar jouw website namelijk als een soort

‘stem’. Wanneer jouw website genoeg stemmen (links) krijgt van andere websites, moet jouw website volgens

Google wel heel goed zijn. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Online zichtbaarheidBij online zichtbaarheid gaat het erom dat jijzelf, het bedrijf of de website online wordt gezien en besproken.

Een goed voorbeeld hiervan is bloggen. Door af en toe een blog te publiceren op jouw website kunnen nieuwe

bezoekers jouw website vinden. Ook houden blogs jouw website actueel en voorzien van nieuwe content.

Click trough rateDe click through rate (CTR) geeft een indicatie welke websites relevant zijn bij bepaalde zoekopdrachten. Hoe

meer men op een link klikt, hoe relevanter de pagina. Relevante pagina’s worden door Google hoger in de

ranking geplaatst. Door een goede meta description te schrijven proberen websites gebruikers te prikkelen om

op hun website link te klikken.

Bij autoriteit zijn dus de volgende drie onderdelen belangrijk voor een goede SEO optimalisatie:

• Aantal (relevante) backlinks

• Online zichtbaarheid

• Hoge ‘click through rate’

16

SEO Pijler | Techniek

Onder de pijler ‘techniek’ vallen veel uiteenlopende onderdelen. Net zoals bij de andere pijlers staat ook

bij ‘techniek’ de gebruiker centraal.

Snelle websiteWanneer we kijken naar de laadtijd van een website speelt deze een belangrijke rol in de SEO optimalisatie.

Zoekmachines weten dat online gebruikers een hekel hebben aan wachten. Vandaar dat Google de afgelopen

jaren snelle websites steeds beter waardeert in de SERP.

XML sitemapOm zoekmachines te helpen met het scannen van webpagina’s, kunnen website eigenaren een XML sitemap

aanmaken. Deze sitemap geeft de structuur van de website automatisch door aan Google. Met een sitemap

begrijpt Google een website beter en kan hij de webpagina’s beter en sneller scannen.

MobielvriendelijkTegenwoordig zit iedereen op een tablet of op een smartphone. Websites worden dan ook steeds vaker via deze

mobiele schermen (devices) bezocht. De zoekmachines spelen hier logischerwijs op in. Websites die zoals we

dat noemen ‘mobielvriendelijk’ zijn worden beter gewaardeerd dan websites die dat niet zijn. Een website is

mobielvriendelijk wanneer deze overzichtelijk en duidelijk wordt getoond op de verschillende formaat schermen

zoals die van een tablet, smartphone en desktop computer.

BeveiligingDe zoekmachines hechten veel waarde aan de privacy van hun gebruikers. Om de privacy te waarborgen is

het belangrijk dat een website goed beveiligt is, bijvoorbeeld tegen cybercrime. Je kunt een website beveiligen

door een SSL-certificaat erop te installeren. Een SSL-certificaat zorgt voor een versleutelde verbinding tussen

bezoeker en website. Een derde persoon (bijvoorbeeld een crimineel) kan hierdoor niet bij deze verbinding

komen waardoor de informatie wordt beschermd.

Bij techniek zijn de volgende aspecten belangrijk bij een goede SEO optimalisatie:

• Kies een logische link en website structuur

• Mobielvriendelijk

• Beveiliging van de website

• Registreer een sitemap bij Google

17

SEO Pijler | Content

Bij het onderdeel content begint het allemaal met het in kaart brengen van de behoeften van je

doelgroep. Bij contentcreatie gaat het erom dat je aansluit bij wat je doelgroep wil lezen, zien of horen.

LeesvriendelijkheidHet is voor zoekmachines belangrijk dat je met je bezoekers ‘praat’. Daarbij moet je goed nadenken over wat

de doelgroep wel of niet weet. Let hierbij bijvoorbeeld op ingewikkelde vaktermen of vakjargon die de doelgroep

misschien niet kent. Verder moet de tekst die je schrijft ‘lekker’ te lezen zijn. Gebruik bijvoorbeeld korte zinnen,

kopjes en alinea’s om de tekst overzichtelijk te maken.

Verder heeft elke tekst een aantal elementen nodig om goed aan te sluiten bij de lezer. Denk aan een pakkende

titel, een call to action en één of meerdere afbeeldingen. Wanneer je deze elementen in de tekst verwerkt zal

Google dit waarderen. Je laat namelijk zien dat je bewust bezig bent om jouw tekst leesvriendelijk te maken voor

jouw bezoekers.

Geen plagiaatHet is belangrijk dat je zelf teksten gaat schrijven en deze niet overneemt van andere websites. Indien je dit

wel doet, blijf dit niet onbestraft. Google maakt direct korte metten met dit soort acties door jouw website flink

te straffen in de SERP. Dit kan Google doen door de positie van de website flink te verlagen of de website te

verbieden in de SERP.

RelevantJe moet zorgen dat je tekst goed aansluit op de zoekopdracht. Wanneer ik op zoek ben naar informatie over een

herdershond moet ik niet op een website terecht komen die gaat over sneeuwscooters. Wanneer dit gebeurt zal

een bezoeker de website vrijwel direct weer verlaten. De website is in dit geval niet relevant voor de bezoeker.

Google meet de relevantie van jouw website door in kaart te brengen hoeveel bezoekers de website meteen

verlaten.

Bij content zijn de volgende aspecten belangrijk voor een goede SEO optimalisatie:

• Unieke en waardevolle (eigen) geschreven teksten

• Leesvriendelijkheid

• Relevantie op zoekopdracht

• Geschreven voor de doelgroep

18

Meta descriptionOpdracht 6De ‘core business’ van Google is om de gebruiker alleen de beste en meest relevante zoekresultaten te

laten zien. De gebruikers van een zoekmachine zijn vaak opzoek naar informatie, producten of diensten

en gebruiken zoektermen om websites te vinden die voldoen aan hun zoekopdracht.

Tegenwoordig zijn er zoveel websites en heb je als website eigenaar zoveel concurrenten dat het lastig is om

bezoekers op jouw site te krijgen. Hoewel je soms denkt een gat in de markt te hebben gevonden, zul je eigenlijk

altijd concurrentie blijven houden.

Op het moment dat een gebruiker van een zoekmachine een zoekterm in Google gebruikt, verschijnt er een

resultatenpagina. Dit noemen we ook wel de Search Engine Result Page (SERP). Deze resultatenpagina

bestaat uit een rankschikking van allemaal websites die voldoen aan de zoekopdracht. De rankschikking van de

posities wordt binnen 0,42 seconden verwerkt.

Meta description

De resultaten die in de resultatenpagina van de zoekmachine verschijnen bestaan uit drie onderdelen:

Deze drie onderdelen vallen samen onder het begrip ‘meta description’. De meta description is bedoeld om

een korte omschrijving te geven aan de gebruiker, om te vertellen waar een pagina over gaat. Een meta

description is geen officiële rankingsfactor voor Google, maar bevat wel een paar belangrijke indicatoren voor de

zoekmachine.

19

Tips & tricks

Probeer bij het schrijven van een meta description rekening te houden met:

- De gebruiker een goed en eerlijk beeld te geven van wat hij/zij kan verwachten op jouw

webpagina.

- Zoekwoorden te verwerken in de meta description.

- Gebruikers te prikkelen en te overtuigen.

- De lengte van de titel tag (ongeveer 65 tekens).

- De lengte van de description tag (ongeveer 160 tekens).

Titel

Description

Keyword

Zoals gezegd is een meta description zelf geen rankingsfactor. Google kijkt echter wel naar andere zaken zoals

het aantal mensen die binnen enkele seconden jouw website verlaten. Dit noemen we ook wel de bounce rate.

Als een gebruiker van Google op zoek is naar een bureaustoel en vervolgens uitkomt op jouw website met

informatie over speelgoed, sluit jouw website dus niet aan op de verwachting. Deze bezoeker zal je website

wegklikken.

Wanneer er bijvoorbeeld 500 bezoekers zijn die jouw website binnen twee seconden verlaten kan Google in

actie komen. Google kan dan jouw positie in de SERP verlagen en andere websites de kans geven om de

gebruiker wel ‘te hulp te staan’.

Bij een meta description gaat het er dus om dat je gebruikers duidelijk en eerlijk informeert over wat zij kunnen

verwachten op jouw webpagina.

20

OptimaliserenOpdracht 7

Je hebt geleerd dat een zoekmachine de gebruiker alleen de beste en meest relevante zoekresultaten wil

laten zien in de zoekresultatenlijst. Zodra iemand in de zoekmachine een zoekopdracht uitvoert, probeert

de zoekmachine deze zoekopdracht te koppelen met online content. De webpagina’s die deze content

bevatten worden weergegeven in de SERP.

Voorbeelden van content zijn blogartikelen, video’s en infographics. Het creëren van waardevolle content is

een grote rankingsfactor geworden om een website hoog in Google te krijgen. Je moet ervoor zorgen dat jouw

content echt iets toevoegt voor de bezoeker, dan pas is het namelijk waardevol.

Zodra een bezoeker op de webpagina landt, wil je ervoor zorgen dat de bezoeker zich prettig voelt op jouw

website. Anders zal de bezoeker de website weer verlaten. De pagina moet je dus optimaliseren voor de

bezoeker. Dit noemen we ook wel SEO on-page optimalisatie.

Hieronder vind je een goed voorbeeld van een geoptimaliseerde webpagina met tekst.

Mary’s bakery

In Amsterdam-Zuid is een nieuwe bakkerij geopend genaamd Mary’s Bakery. De eigenaresse (Mary Potsma)

verkoopt naast broden ook overheerlijke chocolade donuts. Ter promotie van haar donuts gaat Mary een

blogartikel schrijven voor op de website. Ze begint druk te typen en na een uurtje is het artikel af.

Het zoekwoord dat Mary heeft gekozen voor haar artikel is ‘chocolade donuts’. Door de pagina te optimaliseren

voor dit zoekwoord hoopt Mary dat Google begrijpt waar dit artikel over gaat. Hiermee hoopt Mary dat haar

artikel hoog in Google verschijnt op zoekopdrachten die gaan over chocolade donuts. Het artikel van Mary vind

je hieronder.

21

C: Chocolade donuts van mary’s bakery

WWW.MARYSBAKERY.NL/CHOCOLADE-DONUTS

chocolade donuts

donuts

chocolade donuts

donuts

donuts

C: Na grootmoeders recept

chocolade donuts

donuts

C: Chocolade donuts verkrijgbaar bij mary’s bakery

D: Bestel nu vier donuts voor de prijs van drie!

DONUTS BESTELLEN

A: Chocolade donuts | Mary’s BakeryB: WWW.MARYSBAKERY.NL/CHOCOLADE-DONUTS

22

De meta description die Mary voor deze pagina heeft ingevuld ziet er als volgt uit:

Hierboven staat een voorbeeld van een geoptimaliseerde tekst en meta description.

De verschillende SEO on-page onderdelen worden hieronder uitgelegd.

Pagina titel

De titel van het blogbericht moet altijd het zoekwoord bevatten. Zowel de bezoeker als de

zoekmachine weet dan namelijk direct waar de tekst over gaat.

1

Pagina URL’s

Een pagina is bereikbaar door middel van een bepaalde url. Met de pagina URL kan een

zoekmachine deels een inschatting maken waar de tekst over gaat. Vandaar dat de pagina URL in het

voorbeeld ook het zoekwoord ‘chocolade donuts’ bevat.

2

Headers/kopjes

Door het gebruik van headers is het voor zoekmachines gemakkelijker om het onderwerp van de

webpagina te bepalen. Daarnaast is het fijn voor de lezer om te weten waar het volgende stukje

tekst op de pagina over zal gaan. Je ziet dat het zoekwoord in de meeste headers is verwerkt. Dit

bevordert de leesvriendelijkheid van de tekst.

3

Content

In de tekst zie je dat het zoekwoord chocolade donuts vaak voorkomt. Het zoekwoord moet in ieder

geval één keer in het begin, in het midden en op het eind van je tekst verschijnen. Zorg ervoor dat het

zoekwoord wel op een natuurlijke wijze in de tekst voorkomt, gebruik het woord dus niet te vaak.

4

Call to action

Nadat de lezer de tekst heeft gelezen wil je dat hij/zij iets gaat doen of uitvoeren. In het voorbeeld zou

het mooi zijn wanneer de bezoeker na het lezen van het artikel ook daadwerkelijk chocolade donuts

bestelt. In dit geval voegt Mary (in het voorbeeld) een call to action toe, waarmee ze bezoekers

‘oproept’ om de donuts te bestellen.‘oproept’ om de donuts te bestellen.

5

Meta Description

De meta description verschijnt in de SERP van een zoekmachine. Een meta description beschrijft

in het kort waar jouw webpagina overgaat en wat mensen op jouw site kunnen vinden. In de meta

description moet je mensen met een beperkt aantal woorden zien te overtuigen om op jouw website

link te klikken.

6

23

SEO 0ff-pageOpdracht 8

De website is nu SEO on-page geoptimaliseerd. De zoekmachines kunnen de website nu

goed analyseren op content. De bedoeling is dat een website hierdoor zo hoog mogelijk in de

zoekresultatenlijst van Google verschijnt.

Naast SEO on-page optimalisatie kennen we ook SEO off-page optimalisatie. Bij de on-page variant

gaat het over het optimaliseren van webpagina’s. Bij SEO off-page gaat het om het optimaliseren van

jouw website als platform voor bezoekers. Je optimaliseert hierbij dus geen teksten of webpagina’s,

maar vooral zaken daar omheen zoals beveiliging, laadtijd en het aantal backlinks. Hieronder worden de

belangrijkste SEO off-page factoren uitgelegd.

BeveiligingTegenwoordig is iedereen online actief. We delen, publiceren en reageren op social media berichten, snaps en

doen onze bankzaken digitaal. Helaas merken criminelen dit ook. Deze criminelen proberen bijvoorbeeld door

middel van hacksoftware toegang te krijgen tot jouw persoonsgegevens.

Google probeert de gebruiker altijd centraal te stellen. Google weet dat gebruikers enorm veel waarde hechten

aan privacy. Sinds een paar jaar heeft Google de beveiliging van een website steeds beter gewaardeerd in de

SERP. Dit betekent dat een website zonder een goede beveiliging lager kan worden geplaatst in de SERP dan

een website die de beveiliging op orde heeft.

De bekendste websitebeveiliging is het SSL-certificaat. Een SSL zorgt ervoor dat de verbinding tussen de

website en de bezoeker wordt versleuteld. Een derde persoon (zoals een crimineel) kan er dan niet meer

tussenkomen. Dit is geruststellend wanneer je bijvoorbeeld je bankgegevens moet invullen op een webshop om

kleding te bestellen.

Je herkent een website met een SSL-certificaat aan twee dingen:

1. Het URL-adres begint met: https in plaats van http. De s staat voor secure (veilig).

2. Een slotje voor het webadres.

24

LinkbuildingWanneer er relevante websites zijn die naar jouw website of een pagina daarvan verwijzen ziet Google dit

als positief. Elke link die je ontvangt kun je zien als een stem. Over het algemeen geldt: hoe meer stemmen

hoe beter. Er zijn verschillende methodes om (back)links te krijgen. Het bewust op zoek gaan naar relevante

backlinks noemen we ook wel linkbuilding.

Je kunt backlinks ontvangen door:

• Vragen om een linkruil

Je kunt een website eigenaar mailen met de vraag of ze geïnteresseerd zijn in een

linkruil. Jij linkt dan naar hun website en zij naar die van jou.

• Reageren op internet

Je plaatst een reactie op een forum of op social media met daarin een link

naar jouw website.

• Gastbloggen

Je schrijft een blogartikel op een website die relevant is aan jouw product of dienst.

In het blogartikel verwijs je naar jouw eigen website.

Denk er wel om dat elke link die je ontvangt relevantie moet hebben tot jouw bedrijf en jouw producten. Wanneer

je veel links ontvangt van websites die niets met jouw branche en/of product te maken hebben, zal jouw positie

in de SERP niet of nauwelijks verbeteren.

Investeer daarom vooral in relevante linkpartners om op die manier het maximale uit je linkbuilding

inspanningen te halen.

Social mediaDoor het plaatsen van berichten, posts, snaps en video’s vergroot je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. De

zoekmachines weten inmiddels dat mensen ontzettend veel tijd op social media doorbrengen. Door als bedrijf

online actief te zijn, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, blijf je in contact met de doelgroep. Google loves it!

25

Local SEOLokale SEO is belangrijk wanneer een bedrijf lokaal is georiënteerd. Dit betekent dat het bedrijf het vooral moet

hebben van de mensen in de directe omgeving van de vestiging van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de

plaatselijke kapper, een ambachtelijke bakkerij in een klein dorpje of de Poiesz supermarkt.

Voorbeelden van lokale SEO-activiteiten zijn Google Mijn bedrijf, reviewmarketing en het optimaliseren van

jouw website voor de lokale doelgroep. Door je te registeren bij Google Mijn bedrijf zal jouw bedrijf voortaan ook

verschijnen in Google Maps. Hiermee kan jouw lokale doelgroep zien waar jij bent gevestigd.

Met deze lokale SEO-activiteiten verhoog je de kans op relevante bezoekers die op zoek zijn naar jouw lokale

dienst of product. Je kunt je website bijvoorbeeld optimaliseren voor zoekwoorden zoals: ‘herenkapper in

Haarlem’, ‘schoonmaakbedrijf in Oudeschoot’ of ‘hondenopvang in Middelburg-Zuid’.

26

ContentcreatieOpdracht 9

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website? Dat is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. Ze

hebben al een website en een social media account, maar krijgen geen of soms maar weinig bezoekers

per maand. Hoe zorg je ervoor dat je het aantal bezoekers vergroot?

Allereerst moet je de basis van de zoekmachines begrijpen. Zie Google als een organisatie die alleen de beste

en meest relevante zoekopdrachten aan haar gebruikers wil tonen. Dat is namelijk de ‘core business’ van

Google.

Aangezien er over één onderwerp soms wel duizenden websites en pagina’s bestaan moet Google een

rankschikking maken. De webpagina’s die van Google de hoogste score krijgen, staan bovenaan op de

eerste pagina van de SERP. Hoe lager de score, hoe lager de website op de pagina zal verschijnen. Deze

rankschikking wordt gedaan door het algoritme van Google. Dit is een stukje software dat op basis van bepaalde

richtlijnen en regels (die Google grotendeels zelf bepaalt) website een score geeft. Zo controleert het algoritme

bijvoorbeeld hoeveel backlinks een website heeft, wat de social media activiteiten rondom het bedrijf zijn en of

mensen de website vaak bezoeken of juist niet.

Stel je hebt een eigen schoonmaakbedrijf. Dan heb je online een behoorlijk grote concurrentie. Mensen die op

zoek zijn naar een schoonmaakbedrijf Googlen op zoekwoorden als ‘glazenwasser gezocht’, ‘interieurverzorging’

of ‘dakgoten schoonmaken’. Dit zijn dus belangrijke zoekwoorden voor het schoonmaakbedrijf om op gevonden

te worden. Hoe krijgt dit schoonmaakbedrijf deze gebruikers op de website?

BloggenBloggen, dat woord heb je al eens eerder gehoord. Bloggen betekent dat je online berichten publiceert over

interessante onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep, bedrijf en product. Je begint hierbij met een

zoekwoordenonderzoek. Je wilt namelijk weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt in zoekmachines

zoals Google. Wanneer je een zoekwoord hebt gevonden met een lage concurrentie en een hoog zoekvolume

heb je ‘beet’.

Zo heeft Kees van Dam, eigenaar van Van Dam schoonmakers, bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek

uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat zijn doelgroep vaak het zoekwoord ‘uurtarief glazenwasser’ in Google

gebruikt. Blijkbaar is zijn potentiële klant nieuwsgierig wat een glazenwasser per uur kost.

Het is voor Kees nu interessant om een blogartikel te schrijven over het uurtarief van een glazenwasser. Kees

schrijft het artikel en publiceert hem een week later. Met een beetje geluk en tijd, komt dit artikel hoog in Google

te staan. Dat kan hem op den duur bezoekers en wellicht zelfs nieuwe klanten opleveren!

27

Voorbeelden contentcreatie

Naast bloggen zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden om waardevolle content te creëren. Hieronder

een aantal voorbeelden van goede contentcreaties.

InfographicsTegenwoordig moet alles kort en snel leesbaar zijn. Een site van A tot Z bekijken (en lezen) wordt bijna niet meer

gedaan. Door middel van infographics speel je hierop in. De boodschap wordt bondig weergegeven en is visueel

aantrekkelijk gemaakt voor de lezer. Infographics zijn gemakkelijk te delen via bijvoorbeeld Twitter en Facebook.

Video / vlogMet video marketing laat je bezoekers op een andere manier kennis maken met je bedrijf, producten of

diensten. Marketeers zetten video’s steeds vaker in om hun verhaal in een paar minuten over te brengen. Het

grote voordeel van video’s is dat ze relatief eenvoudig zijn te maken. Daarnaast heb je door websites zoals

Youtube een enorm potentieel bereik. Een nadeel is dat het maken van een goede promotievideo vaak grote

investerings-en productiekosten met zich meebrengt.

Quiz / spelDoor een quiz of spel te gebruiken op jouw website krijg je interessante inzichten over de doelgroep. Denk

bijvoorbeeld aan welke interesses zij hebben of wat hun kennisniveau over een bepaald onderwerp is.

Door de quiz op een leuke manier aan te bieden en vooral niet te opdringerig, vergroot je de betrokkenheid van

de bezoeker op social media en op jouw website. Op social media zie je vaak korte spelletjes en quizzen met

het doel om mensen te triggeren om deze te gebruiken. Voorbeelden zijn: welk Game of Thrones personage ben

jij? Welke type hond past bij jou? En hoe goed ken jij je vriend(in)?

Het is wel belangrijk dat de quiz of het spel aansluit op je website en doelgroep.

28

E-mail marketingOpdracht 10

Met behulp van e-mail marketing communiceer je met jouw doelgroep via e-mail. Je stuurt bijvoorbeeld

nieuwsbrieven of leuke kortingsacties naar de inbox van de ontvangers. Hiervoor heb je wel een plan

nodig, want zomaar e-mails verzenden heeft geen zin. Met een onderbouwd plan is de kans groot dat je

de doelgroep op de juiste manier weet aan te spreken waardoor het aantal conversies kan stijgen.

Het fijne van e-mail marketing is dat je slechts met één muisklik misschien wel een paar duizend mensen kunt

bereiken. Door de content in de e-mail geheel af te stemmen op de ontvanger vergroot je de kans dat deze tot

actie over gaat.

voordelen E-mail marketing: Ondernemers moeten bij marketing een afweging maken tussen offline of online marketingactiviteiten. Vanuit het

vak E-commerce ligt de nadruk op het bereiken en aanspreken van de online consument door middel van online

marketing. Hieronder worden de voor- en nadelen van online marketing besproken.

Het is relatief goedkoop.

Er kan snel actie ondernomen worden met een e-mail.

De resultaten zijn meetbaar.

Meer verkeer naar je website.

Meer conversies.

Gelukkig is e-mail marketing helemaal niet technisch of moeilijk. De moeilijkheid van een goede e-mail

campagne is dat je heel bewust (en goed) gebruik moet maken van de wensen en behoeftes van de doelgroep.

Jouw e-mails moeten precies op het goede moment met de juiste toon naar de doelgroep worden verstuurd.

Wanneer je dit doet stuur je als het ware het gedrag van de doelgroep en/of consument.

Een goede e-mail bevat onder andere:

- De huisstijl van jouw website voor herkenning.

- Een opvallende call to action.

- Duidelijke en prikkelende titel.

- Een logische structuur (kop, romp, staart).

Let op: Voor e-mail marketing gelden

wel wetten en regels waaraan jij je

moet houden. Denk bijvoorbeeld aan

de privacywetgeving.

29

E-mail Service provider Bedrijven sturen nieuwsbrieven naar klanten om ze op de hoogte te brengen van nieuwtjes, kortingsacties en

informatie over het bedrijf. Door nieuwsbrieven op een juiste manier in te zetten, bouw je een relatie op met de

ontvangers. Ook leren ontvangers jouw bedrijf op deze manier steeds beter kennen, ze raken vertrouwd met de

diensten en expertises van je onderneming en weten wat ze aan je hebben.

In theorie zou je elke keer de nieuwsbrief via een programma zoals Outlook, Gmail of Hotmail kunnen versturen.

Het is veel werk en kost veel tijd om alle e-mailadressen één voor één in te voeren voor elke e-mail die je wilt

versturen.

Het kan gelukkig een stuk eenvoudiger! Waar je eigenlijk naar op zoek bent noemen we ook wel een e-mail

service provider. Een goed voorbeeld hiervan is MailChimp. Dit programma maakt het mogelijk om e-mails en

nieuwsbrieven vorm te geven en te versturen.

Gebruiksvriendelijk

Binnen MailChimp wordt gebruik gemaakt van een drag- en drop system waarmee je makkelijk een e-mail of

nieuwsbrief kunt inrichten en opstellen. Je hebt hiervoor dus geen kennis van bijvoorbeeld een codetaal nodig

Implementatie met WordPress

MailChimp heeft voor WordPress een plugin ontwikkeld die je gratis kunt toevoegen aan de website. Op deze

manier worden bezoekers die zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief automatisch toegevoegd in jouw

klantenbestand van MailChimp..

E-mail automation

Daarnaast biedt MailChimp ook de optie e-mail automation aan. Heeft iemand zich inschreven voor jouw

nieuwsbrief? Verwelkom diegene dan met een automatische e-mail die jij een jaar geleden al hebt geschreven.

Of stuur een automatische e-mail wanneer iemand twee maanden lid is van de nieuwsbrief met daarin

bijvoorbeeld een leuke kortingscode.

Met e-mail automation geef je aan welke e-mails je op welk moment wilt versturen. Wanneer je dit eenmaal

hebt ingesteld neemt het systeem al het werk van je over en houd jij tijd over voor bijvoorbeeld het schrijven van

nieuwe content.

30

Analytics

Data data en nog eens data. Om online succesvol te zijn moet je weten wat werkt en wat niet werkt. Als je niet

weet wat een SEA-campagne je bijvoorbeeld oplevert, steek je al gauw teveel geld in deze promotieactiviteit.

Hetzelfde geldt voor het versturen van e-mails. Wanneer je merkt dat een bepaalde e-mail nooit wordt geopend

door de doelgroep, kun je deze e-mail beter verwijderen of aanpassen.

Dit is essentiële informatie die MailChimp jou geeft als website eigenaar. Zo kun je inzicht krijgen in het aantal

mensen die een e-mail openen, waar ze precies op klikken en hoeveel mensen naar aanleiding van een e-mail

op jouw website komen. Met deze informatie kun je jouw e-mail strategie verder optimaliseren om zo de hoogst

haalbare resultaten te behalen.

31

Social mediaOpdracht 11

Als website eigenaar is het van groot belang dat je actief bent op social media. Je kunt via de social

media kanalen namelijk een groot aantal mensen bereiken die ook weer op je website terecht kunnen

komen. Tegenwoordig zijn er veel verschillende social media kanalen zoals Facebook, Instagram en

Snapchat. In marketingland wordt opgemerkt dat jongeren, kinderen en zelfs ouderen allemaal een

voorkeur hebben qua social media kanaal. Het is belangrijk om hier als ondernemer op in te spelen.

Social media wordt over het algemeen voor de volgende doeleinden ingezet:

• De doelgroep informeren over het bedrijf, de website of de producten/diensten.

• De naamsbekendheid van het bedrijf/website vergroten.

• Het verhogen van het aantal conversies.

• De doelgroep kennis laten maken met het bedrijf en de medewerkers.

Overigens hoeft een social media kanaal niet alleen vol te staan met feitjes en nieuwtjes. Juist een leuke en

grappige social media post kan veel meer shares en likes opleveren dan alleen maar zakelijke berichten.

Experimenteer dus vooral met je berichten. Plaats naast de zakelijke berichten eens een foto van jezelf in vrije

tijd, deel ervaringen en maak een vlog waarin je bepaalde dingen bespreekt of toelicht.

32

bron: pixzldigital.nl e-book

33

bron: pixzldigital.nl e-book

Het bedenken en uitwerken van content kan soms lastig zijn. Het opzetten van een kanaal en enkel een bericht

publiceren is uiteraard niet voldoende om de aandacht van je doelgroep te krijgen en nog belangrijker: te

behouden.

Om je bereik te vergroten en een interessant en relevant platform te creëren, is het maken van een planning

belangrijk. Maar welke soort content kun je delen met je doelgroep? Hieronder vind je een voorbeeld van de

Content Needs Method. Oftewel, waar heeft de doelgroep behoefte aan en hoe kun je hierop in spelen?

34

ConversieOpdracht 12

Je hebt nu door middel van een geoptimaliseerde website en door social media bezoekers op de website

gekregen. Helaas zullen niet alle bezoekers ook daadwerkelijk doen wat jij graag wilt dat ze doen. Je wilt

bijvoorbeeld dat ze een product kopen of zich inschrijven op de nieuwsbrief. Dat noemen we ook wel een

conversie. In de praktijk zullen de meeste bezoekers jouw website weer verlaten zonder een conversie te

verrichten.

Om goede beslissingen te kunnen nemen op het gebied van marketing is het van belang om

conversies te meten.

Een conversie is dus een bepaalde actie die een bezoeker op een website verricht. Dit kunnen veel

verschillende dingen zijn zoals:

Iemand die jouw bericht liked op Facebook

Iemand die zich aanmeldt voor de wekelijkse nieuwsbrief

Iemand die een bericht re-tweet

Iemand die iets op de webshop koopt

Iemand die jou belt naar aanleiding van een advertentie

Een bedrijf of website stelt voor haarzelf eerst een conversiedoel. Dit kan één van bovenstaande doelen/

conversies zijn. Stel dat een bedrijf in ons voorbeeld meer verkopen wil realiseren in de webshop. Het bedrijf

moet dan wel een startpunt hebben.

De marketingafdeling besluit om de gegevens van afgelopen jaar erbij te pakken. Hieruit blijkt dat er in totaal

5.000 mensen de webshop hebben bezocht. Uit de analyse blijkt ook dat van deze 5.000 bezoekers er 250

daadwerkelijk iets hebben besteld.

Het conversiepercentage, in dit geval het percentage van de bezoekers dat iets heeft gekocht op de webshop,

kun je nu als volgt uitrekenen. Je deelt het aantal bezoekers die een aankoop hebben gedaan door het totaal

aantal bezoekers. Dit vermenigvuldig je met 100%. Oftewel: 250/5.000 = 0,05 x 100% = 5%.

35

verhogen van het aantal conversies

Om het aantal conversies te verhogen kun je gebruikmaken van deze tips:

Kleuren: gebruik opvallende kleuren zoals rood, groen en geel.

Afbeeldingen: gebruik alleen afbeeldingen die iets toevoegen.

Laadtijd: een snelle laadtijd zorgt ervoor dat bezoekers niet afhaken.

Call to action: maak een duidelijke en opvallende knop en roep op tot actie: koop nu!

Bestel nu, betaal later!

36

AdverterenOpdracht 13

Om bezoekers op hun website te krijgen proberen bedrijven hoog in de SERP te verschijnen door SEO

toe te passen. De websites die namelijk in de top 5 van de zoekresultatenlijst verschijnen ontvangen de

meeste bezoekers uit Google. Mensen zijn nu eenmaal geneigd om op de eerste paar zoekresultaten in

Google te klikken.

Wanneer een bedrijf de tijd en expertise (kennis en ervaring) heeft, zal deze vooral investeren in Search Engine

Optimazation (SEO). Met SEO bouw je namelijk aan een langdurige positie in de zoekresultaten. Op termijn

levert deze vorm van zoekmachine marketing vaak de meeste bezoekers op. Indien een bedrijf geen tijd of de

kennis niet in huis heeft, kunnen zij Google ook betalen om de website hoog in Google te laten verschijnen. Dit

noemen we ook wel Search Engine Advertising (SEA).

Een bedrijf betaalt Google alleen wanneer een

gebruiker op de advertentie van het bedrijf klikt.

Bedrijven geven zelf aan bij welke zoekwoorden hun

advertentie moet verschijnen.

Een advertentie kun je helemaal afstemmen op de doelgroep, denk hierbij aan leeftijd, interesses en woonplaats.

Door de advertenties te optimaliseren voor de doelgroep, vergroot het bedrijf de kans dat de gebruiker op hun

advertentie klikt.

Bieden op de eerste positie

Een bedrijf moet aangeven op welke zoekwoorden hij een advertentie wil laten weergeven. Stel dat je als

ondernemer alleen schoenen verkoopt. Dan wil je niet dat mensen op jouw advertentie klikken die op zoek zijn

naar een autoverzekering. De zoekterm ‘autoverzekering’ is namelijk helemaal niet relevant op het zoekwoord

waar jij graag op gevonden wilt worden (schoenen). Elke keer wanneer iemand op jouw advertentie klikt,

betaal je wel geld aan Google. Je wilt daarom alleen dat mensen die écht interesse hebben in jouw product

daadwerkelijk op jouw advertentie klikken.

Wanneer er meerdere bedrijven zijn die een advertentie willen hebben op hetzelfde zoekwoord, wordt er een

biedingsproces op gang gezet. Elk bedrijf biedt dan een geldbedrag voor het zoekwoord of zoekterm. Afhankelijk

van de concurrentie, kunnen deze bedragen uiteenlopen van een paar eurocent tot soms wel € 22,00 per klik!

37

Naast de hoogte van het bod, kijkt Google ook naar de kwaliteit van een advertentie. Wanneer jouw advertentie

bijvoorbeeld door veel mensen wordt aangeklikt, kan het zijn dat Google jou een kleine korting geeft. Dat

betekent dat je in plaats van € 2,00 per klik, dan bijvoorbeeld maar € 1,75 per klik betaalt. Daarnaast tellen ook

andere factoren mee zoals een snelle laadtijd van de website.

Bij Google Adwords kun je kiezen uit twee afrekenmodellen van adverteren.

CPC (cost per click)

Bij cost per click betaalt de adverteerder voor elke bezoeker die op de advertentie klikt en naar de website gaat

van de adverteer. Deze vorm wordt vooral gebruikt om in korte tijd veel verkeer naar een website te leiden. Het

is belangrijk dat je hiervoor de juiste doelgroep aanspreekt, anders kan het zijn dat de kosten omhoog schieten.

CPM (cost per mille)

Bij cost per mille betaalt de adverteerder voor het aantal weergaven van zijn advertentie.

Met dit afrekenmodel wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw advertentie zien, vaak met als doel de

naamsbekendheid van een merk of product te vergroten. Een mille staat voor 1.000 weergaven. Oftewel,

duizend mensen die jouw advertentie hebben gezien. Dit zegt alleen niet direct iets over het effect van deze

1.000 weergaven. Een weergave telt namelijk al wanneer iemand de advertentie op het scherm heeft staan.

RekenvoorbeeldVoorbeeld 1: Een webshop eigenaar die printers verkoopt heeft in de afgelopen zes maanden een AdWords

campagne laten draaien die iedere maand € 2.650 aan kosten met zich mee heeft gebracht. In totaal klikten er

852 mensen op de advertentie.

Hoeveel bedraagt de CPC van de Adwords campagne voor deze webshop eigenaar?

€ 2.650 / 852 = € 3,11.

De webshop eigenaar heeft dus € 3,11 per klik aan Google moeten betalen.

Voorbeeld 2: Een groothandel in kantoorartikelen wil een grotere naamsbekendheid en draait daarvoor een SEA

campagne op basis van het CPM-model. Na een maand zijn er 2.000 gebruikers van Google die de advertentie

hebben gezien. De groothandel betaald € 15,- per 1.000 vertoningen.

Hoeveel heeft de groothandel in totaal moeten betalen voor de campagne?

2.000 / 1.000 = 2 2 x € 15 = € 30.

De groothandel betaalde dus € 30 per 1.000 weergaven voor deze advertentie.

38

Display advertisingNaast Google Adwords zijn er ook nog andere vormen van adverteren. Een daarvan noemen we display

adverteren.

Hiermee wordt bedoeld dat een bedrijf reclame maakt door middel van video of teksten die vervolgens op

andere websites worden weergegeven. Deze andere websites worden vaak door de doelgroep bezocht.

Een goed voorbeeld van display advertising is van defensie. Een tijdje terug heeft defensie advertenties

geplaatst op de website van Geenstijl en Dumpert. De krijgsmacht was van mening dat de nieuwe generatie

soldaten vooral op die websites te vinden waren.

Met het plaatsen van advertenties op bijvoorbeeld Dumpert, hoopte defensie jongeren aan te spreken voor een

carrière bij de krijgsmacht.

Social mediaDe laatste online advertentie vorm die wij bespreken is die van social media. Op verschillende social media

kom je advertenties tegen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook of Instagram advertenties. Bedrijven proberen hun

doelgroep via social media te bereiken om bijvoorbeeld een nieuw product te promoten.

Het grote voordeel van het adverteren op social media is dat de interactie veel hoger ligt dan bij de andere

methodes. Gebruikers van social media kanalen zijn eerder geneigd om bepaalde berichten te delen, te liken of

erop te reageren. Hierdoor kan een gesponsord bericht zonder veel kosten en moeite wel door een paar duizend

mensen worden gezien.

39

Mobile marketingOpdracht 14

Mobile marketing is een effectieve manier om met de doelgroep via de smartphone of tablet in

contact te komen. Deze marketingmethode is namelijk persoonlijk en vaak zelfs interactief. Het aantal

mobiele gebruikers groeit nog steeds verder. Steeds meer bedrijven proberen hierop in te spelen door

bijvoorbeeld een eigen app te ontwikkelen of door te adverteren in mobiele games die gedownload

worden via de PlayStore of Apple store.

Vormen van mobile marketingEen aantal voorbeelden waarmee een bedrijf via de smartphone of tablet de doelgroep probeert te bereiken en

aan te spreken zijn:

• In-game marketing

Reclame die tijdens het spelen van mobiele games verschijnt.

• Virtual Reality (VR) en Augmented reality (AR)

Een virtuele en gesimuleerde werkelijkheid. Als voorbeeld kun je bezoekers van een evenement

kennis laten maken met jouw bedrijf door ze een virtuele rondleiding te geven in het kantoor

of in de fabriekshal.

• Applicaties (Apps)

Een programma voor devices waarmee je de doelgroep probeert te binden aan jouw

organisatie. Hierbij kun je denken aan de Rabobank app die je dagelijks gebruikt om je

bankzaken te regelen.

Mobielvriendelijk Anno 2019 zijn er nog veel websites die niet goed werken op tablets en smartphones. Uit onderzoek blijkt dat

35 tot 50% van alle websites via een mobiel worden bezocht. Experts verwachten dat dit percentage in de loop

der jaren verder zal stijgen. Het belang van een goed functioneerde mobiele website wordt hierdoor dus steeds

belangrijker.

Wanneer een website goed leesbaar is op een mobiel scherm noemen we de website ook wel mobielvriendelijk.

Er zijn verschillende manieren om je desktop website mobielvriendelijk te maken. Sommige daarvan zijn

behoorlijk lastig en technisch om te ontwikkelen. Elk Divi Child thema dat je gebruikt komt ook altijd in een

mobielvriendelijke variant. Een website die is gemaakt met het Divi platform is daarom ook goed op een mobiel

scherm te bezoeken.

Responsive webdesignHet Divi Child thema maakt gebruik van een ‘responsive’ webdesign. Een website die op deze wijze is gebouwd,

past zich aan op de afmetingen van het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Hierdoor hoef je

maar één website te ontwerpen en geen afzonderlijke websites voor elk scherm zoals desktop, mobiel of tablet.

40

CommunicatiemixOpdracht 15

Communicatie is voor elk bedrijf ontzettend belangrijk. Als bedrijf communiceer je met klanten,

leveranciers en natuurlijk met de doelgroep. De manier waarop je dit doet valt onder te verdelen in

twee categorieën namelijk: offline communicatie en online communicatie. Er zijn bedrijven die bewust

alleen online communiceren, terwijl andere bedrijven ervoor kiezen om dit nog via de traditionele offline

kanalen te doen.

Offline communicatiemiddelenWaarom zou een bedrijf in de 21ste eeuw er nog voor kiezen om de doelgroep te bereiken met offline

communicatiemiddelen zoals folders, sponsorborden, advertenties in de krant of via een standje op een beurs?

Het antwoord is eenvoudig. Het heeft alles te maken met de doelgroep.

Stel dat je een eigen schoonmaak en klusbedrijf hebt in Zeeland. Jouw klanten zijn voornamelijk huishoudens in

een gebied van 20 kilometer van jouw eigen woonplaats. Je krijgt vaak nieuwe klussen aangeboden via mond-

tot-mond reclame. Is het voor jou als ondernemer dan nodig om geld, energie en tijd te investeren in online

communicatie? Natuurlijk is het altijd goed om een website te hebben, dan ben je in ieder geval wel online

zichtbaar. Maar moet je dan ook gelijk een dure SEA-campagne draaien waarbij je mensen uit heel Nederland

probeert te bereiken? Waarschijnlijk niet, omdat je deze mensen niet allemaal kunt ‘bedienen’ als kleine lokale

ondernemer.

Wanneer jouw bedrijf zich vooral op lokaal niveau vestigt, is het helemaal niet nodig om veel tijd en geld te

investeren in online communicatie. Als lokale ondernemer ben jij zelf het gezicht van het bedrijf. De doelgroep

kent jou via-via en niet van een website of social media account. Een goede reputatie, prettig contact met

klanten en het sponseren van de lokale sportclub levert jou in dit geval waarschijnlijk meer klandizie op.

Online communicatiemiddelenWanneer je bedrijf zich echt op online bezoekers focust, zal je meer moeten investeren in online

communicatiemiddelen. Een ondernemer die bijvoorbeeld een webshop heeft en horlogers verkoopt wil natuurlijk

mensen uit heel Nederland bereiken. In dit geval doet de ondernemer er goed aan om te investeren in een

sterke online positie in plaats van op straat flyers uit te gaan delen.

Er zijn verschillende online communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine marketing (SEO en

SEA), social media, e-mail marketing, webchat en vloggen. Het voordeel van online communicatie is dat je een

enorm potentieel bereik kunt hebben in relatief weinig tijd.

41

User experienceBij communicatie gaat het naast een boodschap overbrengen ook over gevoel, emotie en ervaring. Vooral op

online gebied zijn deze aspecten ontzettend lastig om over te brengen. Je communiceert namelijk niet

face-to-face, maar door middel van een website, e-mail of chat. De doelgroep ziet geen gezicht en hoort geen

stem.

Toch wil je wel dat de doelgroep zich ‘thuisvoelt’ op jouw website, social media pagina of ander online

communicatiekanaal. Dit valt onder het vakgebied van User Experience (UX), in het Nederlands vertaald

gebruikerservaring.

Wanneer we een website bezoeken zijn er bepaalde aspecten waar iedereen zich aan kan ergeren. Denk

bijvoorbeeld aan een langzame laadtijd, onlogische navigatiestructuur en het ontbreken van een e-mailadres of

telefoonnummer als je een vraag hebt over een product.

• Is de navigatiestructuur duidelijk en staat deze in een logische volgorde?

• Kan de doelgroep in een paar klikken vinden waar die naar op zoek is?

• Spreekt het ontwerp, de kleur en de huisstijl aan?

• Werkt de website ook goed op een smartphone of tablet?

• Zijn de contactgegevens van het bedrijf ergens vermeld?

• Laadt de website snel?

• Is er een zoekfunctie beschikbaar?

42

Wat zijn de gevolgenWanneer je als website eigenaar niet voldoet aan deze basis UX aspecten zal de bezoeker zich beginnen

te ergeren en uiteindelijk de webpagina wegklikken. Niet alle UX aspecten wegen hierin even zwaar voor de

bezoeker. Zo heeft een ontbrekende zoekfunctie op een website minder ‘gevolgen’ dan bijvoorbeeld de laadtijd

van een webpagina.

De laadtijd van een webpagina is waarschijnlijk het belangrijkste user experience onderdeel. Wij als mensen

hebben namelijk een hekel aan wachten. Uit onderzoek blijkt dat een website al bezoekers verliest wanneer de

laadtijd langer dan twee seconden in beslag neemt. Daarnaast blijkt ook dat de conversie (zoals een aankoop)

bij elke extra seconde dat de bezoeker moet wachten daalt met maar liefst 7%. Bij een lange laadtijd loop je

naast bezoekers dus ook potentiele omzet mis.

De zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing weten dat wij mensen graag snel onze informatie willen hebben.

De laadtijd van een website is daarom een belangrijke rankingsfactor geworden om hoog in de zoekmachines te

verschijnen.

43

AnalyticsOpdracht 16

Google Analytics is een gratis dienst van Google om website statistieken te verzamelen en weer te

geven. Met Analytics kun je als website eigenaar een duidelijk beeld krijgen van verkeersbronnen,

bezoekersstromen en informatie zoals de meest bezochte pagina van de website. Door deze informatie

kun je als website eigenaar bewuste keuzes maken omtrent pagina’s en content om de website verder te

optimaliseren.

De informatie die je uit Google Analytics kunt halen is onder andere:

• Wie bezoekt mijn website?

• Via welk platform of kanaal zijn de bezoekers op mijn site terecht gekomen?

• Welke pagina’s bekijken de bezoekers en in welke volgorde doen ze dit?

• Op welke pagina’s verlaten de bezoekers de website?

• Hoeveel tijd besteedt een bezoeker gemiddeld op een pagina?

44

Search consoleNaast Analytics kun je ook gratis gebruikmaken van de ‘Search Console’. Deze tool geeft de website eigenaar

inzicht op welke manier Google de website indexeert. Daarnaast controleert de console de website ook op

crawlfouten en pagina errors.

De volgende informatie kun je uit de search console halen:

• Zoekverkeer

Dit onderdeel gaat over welke zoekwoorden bezoekers gebruiken om op de website te komen.

Ook staan hier het aantal backlinks die je ontvangt weergegeven.

• Google index

Worden alle webpagina’s correct geïndexeerd? Of zijn er pagina’s die worden geblokkeerd?

Deze informatie haal je uit de index.

• Crawlen

Bij dit onderdeel kun je een sitemap toevoegen aan Search Console. Daarnaast worden

eventuele crawl errors hier ook weergegeven.

• Beveiligingsproblemen

Wanneer een website bijvoorbeeld gehackt is of wanneer er problemen zijn in de beveiliging van

de website, lees je dit bij dit onderdeel van de console.