De invloed van voeding op sportprestaties

download De invloed van voeding op sportprestaties

of 27

  • date post

    24-Feb-2016
  • Category

    Documents

  • view

    105
  • download

    0

Embed Size (px)

description

De invloed van voeding op sportprestaties. De Weerdt Sven. Energie. Koolhydraten granen, fruit, groenten, frisdranken, snoep,… 4 kcal lever, spieren (glycogeen), bloed Eiwitten vlees, vis, eieren, gran en, melkproducten,… 4 kcal botten, spieren, ... - PowerPoint PPT Presentation

Transcript of De invloed van voeding op sportprestaties

Dia 1

De invloed van voeding op sportprestaties

De Weerdt SvenKoolhydraten granen, fruit, groenten, frisdranken, snoep,4 kcal lever, spieren (glycogeen), bloedEiwitten vlees, vis, eieren, granen, melkproducten,4 kcal botten, spieren, ...Vetten vlees, vis, olie, snoep, gebak,9 kcal vetcellen in hele lichaamAlcohol7 kcal metaboliseren

EnergieVetzuurstof nodig lage hartslag

Koolhydraten bij hoge hartslag beperkte vooraad na 2u uitgeput aanvullen

Eiwittenbij uitputting koolhydratenafbraak spieren

Wanneer welke energiebronInspanningen van hogere intensiteit Hogere hartslagen, tekort aan zuurstof (hijgen)Vooral verbranding van koolhydratensportsuikersuikerskoolhydratenkoolhydraten

Enkelvoudingglucose, fructose, galactose fruit, honing, druivensuikerTweevoudig sacharose (suiker), lactose (melksuiker), maltoseMeervoudig (oligo en poly)maltodextrine zetmeel:pasta, brood, rijst, aardappel glycogeen

Soorten koolhydratenEnkelvoudingglucose, fructosefruit, honingTweevoudig sacharose (suiker), lactose (melksuiker) tafelsuiker,melkMeervoudig zetmeelpasta, brood, rijst, aardappelAfbraak tot enkelvoudig

KoolhydratenHormoonAfgifte wanneer suiker in bloed komtOpent deur in celVeel suiker = veel insulineGeeft energieHoge piek - dalUitputting insuline of ongevoeligheid cel

Koolhydraten en insulineSnelheid van opname van 50 gram koolhydratenInvloed op insulineLaag GI goed, hoog GI slecht50 is grens tss snel en traagGlycemische index GI

InsulineVoedingsmiddelGI

Glucose100Sucrose 70Honing 70Lactose 45Fructose 20

Bier110Cola 70Fruitsap (ongezoet) 50Appelsap (ongezoet) 40

Rijst bruin 65Rijst basmati 60Rijst wit 45Spaghetti wit 45Spaghetti volkoren 35

GIhet getal dat weergeeft hoe snel glucose vanuit de voeding wordt opgenomen in het bloed rekening houdend met de hoeveelheid voeding die je gemiddeld van dit voedingsmiddel opneemt. De glycemische lading wordt als volgt berekend:Glycemische index/ 100 x verteerbare koolhydraten (KH) per 100 gram x gewicht van het portie.Bij het gewicht van het portie is 100 gram "1",120 gram = 1,2 250 gram = 2,5 etc.Voorbeeld berekening GL van 100 gram gekookte wortelen (GI= 85): 85/100 x 7 gr.KH x 1 = 6

Niet sporters