Stress & Voeding

download Stress & Voeding

of 42

  • date post

    16-Dec-2014
  • Category

    Sports

  • view

    1.125
  • download

    2

Embed Size (px)

description

Hoe ga je als sporter met stress om en wat moet je eten om in topvorm te komen

Transcript of Stress & Voeding

  • 1. Stress& Voeding [email_address]

2. Het menselijke hart klopt 24 uur +/- 100.000 keer [email_address] 3. - Het hart en zijn pompsysteem pompen 7 liter bloed door 144.000 kilometer bloedvaten- Dat is 28.000 liter per dag.- Dat is 520 miljoen liter per 50 jaar. [email_address] 4. 7 liter bloed zijn 24.000.000.000.000.000 (biljard) cellen die elke dag 3 tot 50.000 reizen afleggen door het hele lichaam Dit pompsysteem gaat altijd door zonder 1 slag over te slaan [email_address] 5. De aangeboren intelligentie van het lichaam is oneindig veel groter dan ons denkende brein [email_address] 6. Stress = wanneer iemand niet opgewassen is tegen eisen die de situatie stelt [email_address] 7. Positieve Negatieve stress [email_address] 8. Stress 1) wat heb je meegemaakt [email_address] 9. Stress 2) hoe denk je en hoe ga je daarmee om [email_address] 10. Stress 3) het veroorzaakt psychologische stressreacties- verandering stemming zoals angst, lusteloos - verandering van je mentale cognitieve vaardigheden, maakt je verward, concentratieverlies, geen beslissingen nemen - verandering gedrag, roken, alcohol, ongelukken, prestatie naar beneden [email_address] 11. Stress 4) persoonlijkheidsfactoren - beeld wat je over jezelf hebt - intern / extern locus - gehard of niet - samenhang / betekenis - optimisme [email_address] 12. Denken en je bril [email_address] 13. situatie doelen gedachten gedragingen gevoelens [email_address] 14. Stressoren = spanningshaarden 1) werkbelasting - te zwaar - te licht [email_address] 15. Stressoren = spanningshaarden 2) aanpassingsstressoren - andere schaatsen - nieuw pak - voor de dweil / na de dweil - iemand gevallen en dan moet ik [email_address] 16. Stressoren = spanningshaarden 3) omgevingsstressoren - ik vind mijn trainer stom - ik krijg geen steun van mijn trainer - wat zei mijn trainer nu eigenlijk [email_address] 17. Wat doen alle stressoren met je? - ineffectieve gevoelens - je komt niet los van je gevoelens - je krijgt fysieke verschijnselen - kosten energie Gevolg: - je blokkeert - je gaat dwangmatig denken - passen niet altijd bij situatie [email_address] 18. Maar nu. Hoe ga je ermee om? [email_address] 19. STRESSHANTERING 1. Coping actief / passief - op support gericht - op controle gericht, actie / prestatie - op behoud gericht - op poldermodel gericht[email_address] 20. STRESSHANTERING 2. Sociale steun - toeschrijven van de oorzaak - steun vragen - sociale ruil - sociale vergelijking - positieve effecten van het alleen zijn [email_address] 21. Mannen en vrouwen reageren anders! - mannen op de taak / vrouwen op relatie - mannen analyseren / vrouwen voelen - mannen sluiten zich af / vrouwen zoeken steun - mannen denk in oplossingen / vrouwen willen praten - mannen concurreren / vrouwen willen samenwerken [email_address] 22. Eigenlijk gaat het allemaal over energie [email_address] 23. Terug naar het hart [email_address] 24. Energie - lichamelijk: conditietraining, voeding, stresscontrole - geestelijk: lezen, visualiseren, plannen, schrijven - sociaal-emotioneel: dienstbaarheid, empathie, synergie, innerlijke zekerheid - spirituele energie: streven naar duidelijk waarden, toewijding, studie en meditatie [email_address] 25. Visie Hoopvol Gelooft in mensen Pioniert Lange termijn perspectief Grens verleggend Dromer Heeft verwachtingen Bereidt zich voor [email_address] 26. Discipline ZelfdisciplineBesluitvaardig Werkt hard Brengt offers Voert uit Standvastig Focus Consequent [email_address] 27. Eerlijk Wijs Dienstbaar Bescheiden Enthousiast Neemt verantwoordelijkheid GenspireerdMoreel Geweten [email_address] 28. Empatisch Optimistisch Bevestigend Invloedrijk Moedig Hoopvol Motiverend Humor Passie [email_address] 29. Ja, dan kom je op voeding [email_address] 30. Natuurlijke lichaamscyclus: 1. voedselopname 12 tot 20 uur 2. absorberen van voedsel 20 tot 04 uur 3. stoten af wat we niet gebruiken 04 tot 12 uur [email_address] 31. Brandstof natuurlijk cyclus 1. water 2. eten voedsel hoog watergehalte [email_address] 32. 40% volwassenen heeft overgewicht 10% daarvan zelfs ernstig [email_address] 33. Calorieverbruik 15 20 jaar 2450 kcal bij vrouwen en 3000 kcal bij mannen >65 jaar 1850 kcal bij vrouwen en 2100 bij mannen Tour de France fietser -> 7000kcal [email_address] 34. Je gooit geen benzine in een motor die op diesel loopt [email_address] 35. Wat weetjes: - verbrand voedsel is kankerverwekkend - zoetstoffen, zoals sorbitol trouwens ook - we hebben 200g koolhydraat nodig om hersenen, zenuwen en rode bloedlichaampjes van energie te voorzien - koffie verhoogt reactie snelheid, je wordt wakker en scherp. Na drinken 1 kop koffie zit caffeine na 4 minuten in je bloed - enzymen in de cellen van het menselijk lichaam zijn precies dezelfde als die in de vegetatie - atomen menselijk lichaam komen overeen met atomen in de vegetatie [email_address] 36. Goede voeding! 1. 2 stukken fruit, >200g groente 2. brood granen, aardappelen, peulvruchten, pasta daar zit in: vezels, vitamine b, mineralen, beetje eiwit, koolhydraten 3. zuivel, vleeswaren, vis, ei en vleesvervangers daar zit in: eiwit, mineralen, ijzer, calcium, vitamine b, vis vetzuren 4. vetten en olie daar zin in: vitamine a, d en e en essentiele vetzuren 5. drank en water [email_address] 37. Wat heb je nodig? 1. Vetzuren - verzadigd: boter, vet, vlees, volle melk, koek, chocolade, gebak DIT MOET JE ZEER BEPERKT HOUDEN - onverzadigd: vette vis, olijfolie, notenolie, dieetmagarine en plantaardige olieen. DIT MOET JE NIET BEPERKEN, nodig voor opbouw zenuwstelsel, hormonen 2. Vitaminen: A, B, C, D, E 3. Mineralen: calcium, natrium, magnesium 4. Spoorelementen: chroom, ijzer, selenium [email_address] 38. Water is belangrijk! 60 70% uit water, zorgt voor transport Krijg je dorst -> dan ben je te laat, is slecht voor je prestatie -> drink dus veel, ook voor een wedstrijd [email_address] 39. 1. Bij stress gaan mensen verkeerd eten 2. Hersenen geven na half uur een verzadigingsgevoel door -> je eet teveel [email_address] 40. Drink geen water bij een maaltijdEet maar 1 keer per dag vlees Eet geen vlees rond de wedstrijd -> kost teveel om te verbranden[email_address] 41. Energie krijgen met voeding Principe van gescheiden eten s ochtends veel fruit tot 12uur half uur wachten en dan pasta, aardappelen, rijst of brood in combi met groente of groente met vlees of vis Gevolg -> geen gistingJe wordt fit en je herstelt sneller [email_address] 42. Bedankt [email_address]