Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen

Click here to load reader

download Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen

of 20

  • date post

    02-Jan-2016
  • Category

    Documents

  • view

    45
  • download

    1

Embed Size (px)

description

Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen. Vijfde lesuur: 31 januari 2013 Onderwerp: Toegewijde ACTie Jan te Winkel Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut. Inhoud. Kernvaardigheid Toegewijde actie Bespreking thuiswerk Zelf-als-context Hoe staat het met je waardenkompas? - PowerPoint PPT Presentation

Transcript of Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen

  • Acceptatie en Commitment Therapie OuderenVijfde lesuur: 31 januari 2013Onderwerp: Toegewijde ACTieJan te Winkel Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut

  • InhoudKernvaardigheid Toegewijde actie

    Bespreking thuiswerk Zelf-als-context Hoe staat het met je waardenkompas?Kleine Vuurtoren ActieEvaluatie Vijf lesuren ACT Evaluatie ACT 2 ouderen

  • Thuiswerk 1 Hoe is het met jullie observerende zelf?Heeft iemand thuis nog een Baboesjka getekend?Oefening Waarnemer toegepastKennisgenomen van Oefening Schaakbord?

  • Thuiswerk 2Literatuur: 7 Het zelf ontdekken en het zelf koppelen: Kernboodschappen: Ondermijnen gehechtheid aan geconceptualiseerde zelf Bewustzijn opbouwen van het observerende zelf. Persoonlijke arbeid voor de clinicus: loopt jouw zelf je voor de voeten?

  • Toegewijde ACTieVersterken van de bereidheid van de oudere om het gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de zelfgekozen waarden waaraan de oudere zich verbonden heeft.

  • BereidheidBereidheid is niet willen: willen = graag hebben. Zijn de Jan de Zwervers welkom? Bereidheid heeft een alles of niets kenmerk: Bereidheid is net als springen)Bereidheid is alleen veilig te doseren door de situatie aan te passen: half bereid zijn = half zwanger zijn.

  • Experintile oefeningPlan voor een kleine vuurtoren actieSchrijf op de envelop je naam en het adres waarop je je vuurtoren actie over vier weken toegezonden krijgtEen vuurtorenactie is een actie om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van je zelfgekozen waarde

  • Vuurtoren actieMijn doel is:

    Dit is in de richting van de volgende waarde (m.a.w: mijn vuurtoren is):

    De acties die ik ga ondernemen om dit doel te bereiken zijn (wees precies/concreet):

  • Vuurtorenactie (vervolg) 2. Om dit doel te bereiken ben ik bereid ruimte te maken voor de volgende onaangename ervaringen:

    Gedachten/herinneringen: Gevoelens:Opwellingen/aandrangen:

  • Vuurtorenactie (vervolg) 3. Het zou nuttig zijn tegen mezelf te zeggen dat:

  • Vuurtoren actie (vervolg)4. Ik kan het doel in kleine stappen verdelen. De kleinste en gemakkelijkste stap om te beginnen is:

    Tijd, dag en datum waarop ik een eerste stap zet:

  • Evaluatie Vijf lesuren ACT Ouderen

    Wat vond je waardevol in de vijf lesuren ACT Ouderen?

  • Evaluatie Vijf lesuren ACT Ouderen

    Wat ga je met deze ervaring doen?

  • Evaluatie ACT 2 ouderen

    13 x wekelijks op de woensdagochtend een uur ervaringsgerichte psychotherapie training en een uur beeldende therapie10 deelnemers (3 mannen 7 vrouwen)Drop out 2

  • ProgrammaEn KennismakingsochtendTwee ochtenden WaardenTwee ochtenden AcceptatieTwee ochtenden Cognitieve DefusieTwee ochtenden MindfulnessTwee ochtenden Zelf-als-contextEn ochtend Toegewijde ACTie En ochtend Evaluatie

  • MetingFIT -60 in week 1 en week 12Vragenlijst in te vullen voor Eindevaluatie

    Plan: derde meting na vijf maanden

  • Resultaat GroepScores op alle vaardigheden behalve hier-en-nu verbeteren

    Score toegewijde actie significant

    Aanwijzing dat bij grotere groep FIT-60 totaal score ook significant verbetert

  • Resultaat individueelLees vignet en verslag in hoofdstuk 3Number to treat= 2 Indruk: ACT ouderen werkt het beste bij ouderen met (veel) eerdere behandelingen die weinig (of geen) resultaat opleverden

  • Wat gaan wij er mee doen?ACT 3: 15 woensdagochtenden: 2 x kennismaking; 2 x acceptatie; 2x cognitieve defusie; 2 x mindfulness; 2 x zelf-als-context; 2 x waarden; 2 x toegewijde actie en evaluatieVereenvoudigde Mindfulness: ankeren in ademhaling, bodyscan, dagelijkse aandacht, met aandacht eten en drinken en gewoontebrekers

  • Dank voor jullie aandacht!