smartDNA Genomic Wellnest Test Functionele interpretatie get smart with your DNA HealthFrame

Transcript of smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt...

Page 1: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

smartDNA Genomic Wellnest Test

Functionele interpretatie

get smart with your DNA

HealthFrame

Page 2: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 2

Introductie

Voor u ligt een functionele interpretatie van uw ‘Genomic Wellness’ profiel. Deze interpretatie is een aanvulling op het volledige rapport van de smartDNA Genomic Wellness Test, met als doel om de wetenschappelijk onderbouwde effectiviteit van uw geteste genen, te vertalen naar een omschrijving die u van uzelf kunt herkennen, van drive en stressgevoeligheid tot herstellen van een ontsteking, van bloedsuikerspiegel tot sportprestaties.

Deze functionele interpretatie spreekt niet over risico of een voorspelling van ziekte. Immers ziekte ontstaat niet uitsluitend door de invloed van uw genen. Genen geven inzicht in uw natuur, maar hoe u leeft, hoe u bent opgegroeid, hoe u uw genen verzorgd, is ook van groot belang voor uw gezondheid. Het gaat niet alleen om aanleg, het gaat er ook om wat u er mee doet. Wat we bijvoorbeeld niet uit uw profiel kunnen lezen is hoe uw netwerk van verbindingen in uw hersenen is aangelegd, de ervaringen die u in uw leven heeft opgedaan, hoe u uw leven heeft geleefd en hoe u uzelf heeft ontwikkeld als persoon. Al deze omgevingsfactoren, die van invloed zijn op hoe uw genen worden ‘aan’- en ‘uitgezet’, worden wetenschappelijk samengebracht onder de term Epigenetica en omschreven als ‘Nature versus Nurture’.

Het Genomic Wellness profiel verschaft inzicht in het functioneren of disfunctioneren van genen gerelateerd aan een aantal belangrijke stofwisselingsprocessen. Dit functioneren wordt genexpressie genoemd. Uw speeksel monster levert genetische informatie op die is gerelateerd aan uw stofwisseling van vetten, koolhydraten, eiwitten, stresshormonen, neurotransmitters, basale processen binnen het immuunsysteem, ontstekingsgevoeligheid, voedselverdraagzaamheid voor met name gluten, lactose, cafeïne en zout, gewichtsbeheersing, verschillende essentiële biochemische processen, en meer.

Nogmaals, de functionele interpretatie spreekt niet over ziekte, maar geeft inzicht in uw aanleg voor het wel of niet goed functioneren van een aantal specifieke lichaamsprocessen. Het kan zijn dat uw productie van vitamine D, na blootstelling aan zonlicht, niet optimaal verloopt, dat u daardoor veel meer behoefte hebt aan zonlicht dan ‘normaal’. Het betekent niet dat u op dit moment een vitamine D tekort heeft. Dat weet u pas zeker na gericht aanvullend bloedonderzoek. Het betekent wel dat u altijd een hogere behoefte heeft aan vitamine D vanuit voeding en/of zonlicht. Het kan ook zijn dat u geen aanleg hebt om een fysiek goede sprinter te zijn, maar dat u hier relatief gezien toch goed in bent. Het gaat immers niet alleen om de spieren zelf. Het gaat ook om talent, wilskracht, jarenlange gerichte training en plezier. Het betekent dat er met een aantal specifieke interventies ruimte is om deze kwaliteiten naar een optimaal functioneren te brengen.

Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. Het is zowel “science based als practice based”. Het Genomic Wellness profiel is niet bedoeld om te diagnosticeren, maar om de werking van een aantal zeer belangrijke stofwisselingsprocessen te verklaren en daarmee verbanden te kunnen leggen met uw gezondheid van zowel het verleden, het heden als voor de toekomst. Aanwezigheid van ziekte wordt verklaard door de persoonlijke aanleg voor dysfunctie van fysiologie. Het geeft een unieke en persoonlijke mogelijkheid om het verloop van ziekte en gezondheid te veranderen.

Een goede gezondheid, sneller herstellen en beter presteren is haalbaar door positieve beïnvloeding van uw genexpressie met behulp van voedings-, leefstijl-, en moleculaire interventies.

Page 3: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 3

smartDNA

Toelichting op de functionele interpretatie

De functionele interpretatie is onderverdeeld in de volgende groepen; 1.! Presteren en het brein 2.! Herstelvermogen en energie 3.! Stofwisseling en verdraagzaamheid 4.! Micronutriënten en behoefte 5.! Sporten en spieren 6.! Voeding 7.! Lifestyle

De verschillende items zijn weergegeven met een functie, de genen die van invloed zijn op de uitkomst, een korte toelichting en een resultaat. De resultaten zijn uiteraard verschillend, maar de kleuren spreken voor zich, van een optimaal functioneren in de kleur groen, naar een sterk verminderd functioneren in de kleur rood.

Het kan zijn dat uw stress verdraagzaamheid laag scoort. Door combinaties van voedingstoffen, levensstijl verandering, meditatie, mindfulness, op tijd naar bed, kunt u het dagelijks functioneren verschillende punten verhogen.

Deze functionele interpretatie kan door uw behandelaar van meer uitleg worden voorzien die gerelateerd is aan uw huidige situatie. Ook kan het advies worden aangevuld met adviezen die passen bij uw huidige situatie. En andersom, als u reeds in behandeling bent, helpt deze interpretatie het behandeladvies veel meer op maat te maken. Waar nodig ontvangt u aanvullend een strategie om periodiek aanvullend onderzoek te doen.

Wat brengt deze interpretatie mij verder?

Deze interpretatie brengt u inzicht in uw ontstekingsgevoeligheid waarmee u het risico op chronische klachten kunt verminderen. Het geeft u de mogelijkheid om uw toxische last te verminderen door inzicht in de ontgiftingsprocessen van uw lichaam. Het geeft inzicht in de invloed van stresshormonen op uw dagelijks functioneren. Het geeft inzicht in gewichtsbeheersing en begrip ervan gerelateerd aan voeding en leefstijl. Het geeft toegang tot specifieke preventieve strategieën voor de lange termijn.

En last but not least een specifiek en persoonlijk voedingsprogramma, gebaseerd op macronutriënten en micronutriënten.

Alles met het doel om de hoogst mogelijke kwaliteit van leven te ervaren, minder last te hebben van gezondheidsklachten, trager te verouderen, minder gestrestst te zijn en bovenal optimaal te kunnen presteren.

‘het hebben van een genetische aanleg is niet langer garantie voor ziekte, maar geeft wel verklaring voor het ontstaan van klachten’

Page 4: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 4

1 : Presteren en het brein

Gaspedaal van het brein [TH, MR, COMT, BDNF]

Vermogen om brein te activeren, alert te zijn, aandachtig en

gefocust te zijn. En de behoefte daartoe.

Remvermogen van het brein

[BDNF, MTHFR, COMT, MR]

Vermogen om gedachten te kunnen remmen, prikkels te

kunnen verdragen en grenzen te bewaken.

1.

Cognitieve flexibiliteit en geheugen

[KIBRA, BDNF, MTHFR]

Vermogen om effectief te kunnen schakelen tussen taken

en (cognitief) flexibel te zijn.

Structuur en informatieverwerking

[BDNF, MR, COMT]

Behoefte aan structuur in relatie tot het opdoen van nieuwe

kennis, m.n. in relatie tot het stresshormoon cortisol.

(positieve) stemming en emoties

[MTHFR, BDNF, KIBRA, VITAMIN D]

De balans kunnen vinden/ houden in stemming en

emoties.

Dopamine-behoefte

[DRD2, TH, COMT, GSTP1, GSTM1, GSTT1, MTHFR]

Dopamine geeft o.a. een gevoel van tevredenheid, denk-energie, concentratie, focus, daadkracht

en doorzettingsvermogen.

Acetylcholine-behoefte [MTHFD1, LMT, MTHFR]

Acetylcholine geeft o.a. een snelle informatieverwerking in

het brein, creativiteit, sterke zintuigen en een goede

motoriek.

Gaba-behoefte [BDNF, MR, COMT, MTHFR]

Gaba geeft o.a. het vermogen om gedachten te kunnen

remmen, stabiliteit, kalmte, ritme en evenwichtig kunnen

zijn.

Serotonine-behoefte [KIBRA, MR, COMT, MTHFR]

Serotonine geeft o.a. flexibiliteit, veerkracht, positieve stemming,

een goede slaap en darmpassage snelheid.

!

2 : Herstelvermogen en energie !

Methylering - zwavel stofwisseling

[MTHFR, MTR, MTRR, TCN2, SLC19A1, CBS, MTHFD1]

Dit basale proces heeft zeer verstrekkende effecten op o.a.

energieproductie, immuun-systeem, zenuwstelsel, hart- en

vaatstelsel, leverfunctie en herstel in het algemeen.

Kwaliteit van ontgifting

[GSTP1, GSTM1, GSTT1, mnSOD, GPX, CAT, CYP1B1, CYP1A1_M1, COMT, CYP1A2]

De snelheid van ontgiftiging door de lever wordt bepaald door

productie van, de belangrijkste beschermer van lichaamscellen, glutathion en samenwerkende

enzymen.

Gevoeligheid voor ontsteking

[IL-6, Tnf-a, CRP, GSTP1, GSTM1, GSTT1, vitamine D, LMT, FADS1, vitamine E, vitamine

C, MR, mnSOD, GPX, CAT]

Ontstekingsprocessen worden gereguleerd door o.a. de optelsom van immuun communicatie stoffen,

vitamines en glutathion en samenwerkende enzymen.

laag normaal

hoog normaal hoog normaal

laag normaal

hoog normaal hoog normaal hoog normaal

laag normaal laag normaal

laaghoog

Page 5: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 5

Slagkracht van immuunsysteem

[MTHFR, GSTP1, GSTM1, GSTT1, mnSOD, GPX, CAT, vitamine D, DQ2.5/8, vitamine E, vitamine

C, MR, MCM6]

Het immuunsysteem verliest kracht wanneer meerdere genen

een verstoorde effectiviteit vertonen.

Energieproductie in de cel

[NQ01, MTHFR, GSTP1, GSTM1, GSTT1, MCT-1, LEPR, PPARG, vitamine D]

De energieproductie in cellen verliest vermogen wanneer

meerdere genen een verstoorde effectiviteit vertonen.

Herstelvermogen van het brein

[MTHFR, LMT, GSTP1, GSTM1, GSTT1, BDNF, COMT, MR, KIBRA, MTHFD1, mnSOD, GPX,

CAT, IL-6, Tnf-a, CRP, vitamine D]

Het vermogen van het brein om te herstellen is essentieel in tijden van grote druk en voor het brein functioneren in de

toekomst.

Neurotransmitterbalans [MTHFR, KIBRA, MTHFD1, BDNF, COMT, MR]

Neurotransmitters hebben invloed op de werking van het brein, het denken en voelen en

de persoonlijkheid, maar ook op het immuunsysteem, de

darmfunctie en motoriek.

Buik – Brein balans

[GSTP1, GSTM1, GSTT1, MTHFR, BDNF, COMT, MR, MCM6, DQ2.5/8]

Buik en darmen staan altijd met elkaar in verbinding via het zenuwstelsel. Methylering,

neurotransmitters en ontstekingsgevoeligheid beïnvloeden deze balans.

Behoefte aan zonlicht

[NPAS, vitamine D]

De hoeveelheid daglicht heeft een direct effect op stemming, stofwisseling en de lengte van

de slaap. Een verhoogde behoefte maakt o.a. gevoelig

voor winterdepressie.

Aanleg voor hart- en vaat klachten

[APOE, HDL, LDL, triglyceriden, absorptie, LPA]

Aanleg voor type 2 diabetes [G6PC2, TCF7L2, WFS1, SLC30A8, FTO, PPARG,

ACSL1, ACC2]

Aanleg voor oestrogeen onbalans

[CYP1B1, MTHFR, COMT, CYP1A1_M1]

3 : Stofwisseling en verdraagzaamheid !

Stofwisseling van vetten [APOE, HDL, LDL, triglyceriden, absorptie, LPA]

De stofwisseling van vetten is niet alleen van invloed op de

gezondheid van hart- en bloedvaten, maar ook op

ontstekingsgevoeligheid in het algemeen, het herstelvermogen

van het brein en de productie van hormonen.

Stofwisseling van koolhydraten

[G6PC2, TCF7L2, WFS1, FTO, PPARG]

De stofwisseling van koolhydraten (suikers) is van

invloed op de energieproductie in cellen, de bloedsuikerspiegel,

het lichaamsgewicht, en daarmee op concentratie en

herstel na inspanning.

Stofwisseling van eiwitten [FTO, MTHFR, CBS, SLC19A1, MTR, MTRR]

De stofwisseling van eiwitten wordt o.a. beïnvloed door methylering, en is o.a. van invloed op herstel in het

algemeen, herstel na ziekte, toename van spiermassa,

spierherstel, productie van neurotransmitters en de werking

van het immuunsysteem.

niet efficiënt efficiënt C type B type

laag normaal laag normaal laag hoog

verhoogd normaal verhoogd normaal

laag normaal laag normaal hoog normaal

verhoogd normaal

A type niet efficiënt efficiënt

Page 6: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 6

Gevoeligheid voor zout [AGT, ACE]

Zout verdraagzaamheid is gerelateerd aan hoge bloeddruk (maar werkt pas verhogend als er sprake is van hypertensie) en

ontstekingsgevoeligheid in bloedvaten.

Verdraagzaamheid van cafeïne

[CYP1A2]

Dit enzym bepaald het vermogen om cafeïne, o.a. in koffie en cola, in de lever af te

breken.

Verdraagzaamheid van lactose

[MCM6]

Dit enzym bepaald het vermogen om lactase te

produceren, het enzym dat lactose afbreekt.

Verdraagzaamheid van gluten

[DQ2.5, DQ8]

Deze genen veroorzaken immuunreacties tegen gluten en kunnen resulteren in coeliakie.

Verdraagzaamheid van alcohol

[LMT, GSTP1, GSTM1, GSTT1]

Het vermogen om alcohol te verdragen wordt beïnvloed

door glutathion en het vetstofwisselingstype.

4 : Micronutriënten en behoefte

Behoefte aan foliumzuur [MTHFR]

Foliumzuur speelt een cruciale rol in tal van processen, van celdeling tot productie van neurotransmitters, van hart

gezondheid tot het zenuwstelsel.

Behoefte aan vitamine B12

[FUT2, MTR, MTRR, TCN2, CBS, SLC19A1]

Vitamine B12 werkt nauw samen met foliumzuur in tal van processen en is daarmee o.a. voor energieproductie enaanmaak van bloedcellen van

groot belang.

Behoefte aan vitamine B6 [CBS, SLC19A1, MTHFR, COMT]

Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor o.a. de

verwerking van eiwitten in de lever, de productie van

neurotransmitters en de afbraak van homocysteïne.

Behoefte aan vitamine B2 [MTHFR]

Vitamine B2 speelt een belangrijke rol in de

energieproductie en werkt nauw samen met B6, B12 en

foliumzuur bij de methylering.

Behoefte aan vitamine C [SLC23A1, GSTT1, GSTM1]

Vitamine C is betrokken bij de werking van het

immuunsysteem, bestrijding van virussen, stabiliteit van het

bindweefsel, stress bestendigheid en de functie

van de bijnieren.

Behoefte aan vitamine D [GC, DHCR7, CYP2R1]

Vitamine D heeft een grote diversiteit aan functies in het lichaam, o.a. van bloedsuiker

regulatie tot modulatie van het immuunsysteem, van

genexpressie tot herstel in het algemeen.

hoog normaal laag normaal laag normaal

hoog normaal hoog normaal hoog normaal

laag hoog gemiddeld laag normaal

Page 7: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 7

Behoefte aan vitamine E [INTERGENIC]

Vitamine E is niet alleen een belangrijke antioxidant, maar

heeft tal van functies.

5 : Spieren en sporten

Aanleg sprintvermogen [MCT-1, eNOS3, ACE, ACE, VEGFR2, ACTN3,

HIF1]

De combinatie van genen geeft een aanleg voor het

sprintvermogen.

Aanleg duurvermogen [HIF1, eNOS3, ACE, ACE, VEGFR2, ACTN3]

De combinatie van genen geeft een aanleg voor het

duurvermogen.

Aanleg kracht [INSIG2, eNOS3, ACE, ACE, VEGFR2, ACTN3,

HIF1]

De combinatie van genen geeft een aanleg voor het vermogen

om kracht op te bouwen.

Snelheid van conditie opbouw

[HIF1]

Dit gen geeft inzicht in de snelheid waarmee de conditie

kan worden opgebouwd.

Snelheid van lactaat afvoer

(melkzuurvorming)[MCT-1]

De snelheid waarmee lactaat (verzuring) uit de cel wordt

afgevoerd heeft een invloed op de snelheid van herstel.

Bot-mineraal dichtheid

[COL1A1, VDR, vitamine D]

De gevoeligheid voor botbreuken en osteoporose kan positief beïnvloed worden door

hogere inname van mineralen en een hogere vitamine D spiegel.

traag snel traag snel

laag hoog laag hoog laag hoog

laag hoog

hoog normaal

Page 8: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 8

smartDNA

6 : Voeding Vermijd magnetron gebruik, light–dranken en smaakversterkers (E620-E635) Kies in het algemeen voor voeding die zo natuurlijk mogelijk is, ongeraffineerd, vers en zo min mogelijk bewerkt. Deze voeding is rijk aan micronutriënten als vitaminen en mineralen en andere actieve voedingsstoffen. Vermijd gebruik van magnetron en smaakversterkers (E620 – 640).

Vetten

Hoeveelheid vetten

Gebaseerd op het vetstofwisselingstype A, B of C.

Omega-6 vetten o.a. noten oliën, hennepolie,teunisbloemolie, saffloerolie, zonnebloemolie, linolzuur.

Enkelvoudig onverzadigde vetten

o.a. olijfolie (extra virgin), olijven,noten en zaden en avocado’s.

Omega-3 vetten

o.a. haring, zalm, makreel, sardine en tonijn, maar ookavocado, wild, algen, krill en hennepolie.

Verzadigde vetten Meeste dierlijke producten, vlees, zuivel, boter, kazen. Ook kokosolie en palm- olie bevatten verzadigde vetten, maar deze zijn anders van vorm. Deze laatste twee zijn zinvol.

Koolhydraten

Portie koolhydraten

De hoeveelheid t.o.v. eiwitten en vetten.

Regelmaat Het aantal eetmomenten per dag. Met vaak wordt bedoeld iedere 2 a

2,5 uur.

Snelle koolhydraten o.a. suiker, toegevoegde suikers,

geraffineerde producten en aardappelen.

Trage koolhydraten m.n. natuurlijke producten, groente en fruit, m.u.v.

overrijpe producten.

Graanproducten o.a. brood, koek en pasta.

Eiwitten

Portie eiwitten

De hoeveelheid t.o.v. koolhydraten en vetten.

Vlees

Alle pure vleessoorten en vleeswaren m.u.v. varkensvlees en worstwaren.

Vis en schaaldieren

o.a. haring, zalm, makreel, sardineen tonijn, garnalen, mosselen e.d..

Zuivel

o.a. melk, kaas en yoghurt

Eieren

Hoeveelheid eieren per week.

Plantaardige eiwitten

o.a. havermout, quinoa, hennep,noten, zaden, humus, erwten, linzen

en avocado’s.

mindermeer minder vaak neutraal neutraal minder

normaal meer neutraal

minder meer neutraal minder meer neutraal

minder meer neutraal

meer neutraal

meer neutraal minder neutraal minder minder meer neutraal

neutraal minder

neutraal minder vermijden

minder meer neutraal neutraal minder

Page 9: smartDNA Genomic Wellnest Test - VitaVita · 2016. 10. 27. · Het Genomic Wellness profiel bouwt een brug tussen medische wetenschap en functionele geneeskunde. ... Het geeft toegang

Versie 3.0 9

Overig

Zwavelrijke voeding

Primair o.a. knoflook, uien, prei, bieslook, broccoli, spruitjes, koolsoorten, ei, noten, zaden en asperges.

Secundair o.a. vlees en vis.

Antioxidantrijke voeding

o.a. alle felgekleurde groente en fruitsoorten, m.n. bessen,superfoods, omega-3 vetzuren en bijv. shiitake

paddenstoelen. Maar o.a. ook verse kruiden zoals kurkuma, gember,

rozemarijn, oregano, basilicum, peterselie, tijm, zwarte komijn, koriander en fenegriek.

7 : Lifestyle !

Behoefte aan slaap o.a. de regulatie van de

bloedsuikerspiegel en dehormoonbalans kunnen negatief beïnvloed worden door (te) laat

gaan slapen.

Behoefte aan zonlicht o.a. de stofwisseling,

slaaplengte en stemming kunnen negatief beïnvloed worden door gebrek aan

zonlicht.

Behoefte aan beweging o.a. de afbraak van adrenaline en

de productie van endorfinekunnen positief beïnvloed worden

door sporten/bewegen.

Behoefte aan ontspanning o.a. de productie van

stresshormonen kan positief worden beïnvloed door

mindfulness, meditatie of andere vorm van ontspanning.

Controleren bloedsuikerspiegel

Een combinatie van genen maakt gevoeliger voor een

verstoorde bloedsuikerspiegel. Periodiek controleren is :

Controleren homocysteïne Een combinatie van genen maakt gevoeliger voor een verstoorde homocysteine waarde in bloed.

Periodiek controleren is :

Controleren cholesterol

Een combinatie van genen geeft aanleg tot periodiek controleren

van het cholesterol profiel.

Controleren vitamine D

Een combinatie van genen geeft aanleg tot periodiek controleren van de 25-OH

vitamine D spiegel.

Controleren neurotransmitterprofiel

Een combinatie van genen geeft aanleg tot periodiek controleren van het neurotransmitter profiel.

© 2015, HealthFrame GmbH Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

hoog normaal