Post on 28-Jul-2020
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 2
INHOUD AdWords voor de slimme ondernemer ...................................................................................... 3
Inleiding: AdWords .................................................................................................................... 4
1. De voorbereiding .................................................................................................................... 5
1.1 AdWords begint met het bepalen van de juiste zoekwoorden. ......................................... 5
1.2 Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. ......................................................... 6
1.3 Wat zijn je advertentiedoelstellingen? ............................................................................. 7
1.3.1 Meer verkeer naar de website? .............................................................................................. 7
1.3.2 Verhogen van conversies ........................................................................................................ 7
1.3.3 Verhogen van de merkbekendheid ......................................................................................... 7
1.3.4 Verhogen van de ROI .............................................................................................................. 8
2. AdWords hiërarchie ............................................................................................................... 9
2.1 Een succesvolle campagne opzetten ................................................................................. 9
2.2 Advertentiegroep ............................................................................................................ 10
2.3 De advertentie ................................................................................................................ 11
2.4 Het advertentiebudget .................................................................................................... 11
2.4.1 Hoe stel je het ideale budget vast?....................................................................................... 12
3. Investering ............................................................................................................................ 14
3.1 Uitbesteden aan IQ Leads .............................................................................................. 14
AdWords 2014 – en verder ...................................................................................................... 15
Aan de slag met AdWords ....................................................................................................... 16
AdWords WIKI ........................................................................................................................ 17
Zoekwoord ............................................................................................................................ 17
Uitsluitingszoekwoord .......................................................................................................... 17
Plaatsing ............................................................................................................................... 17
Campagne ............................................................................................................................. 17
Advertentiegroep .................................................................................................................. 18
Vertoningen .......................................................................................................................... 18
Klikken .................................................................................................................................. 18
CPC ...................................................................................................................................... 18
CTR ....................................................................................................................................... 19
Kwaliteitsscore ..................................................................................................................... 19
Conversieratio ...................................................................................................................... 19
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 3
AdWords voor de slimme ondernemer
Wil je meer bezoek naar je website krijgen? Wil je werken aan je merk, zodat mensen jouw merk
online kunnen vinden? Dan is deze white paper jouw startpunt. Deze white paper gaat over de do’s
en dont’s van tekst advertenties in AdWords. Hoe en waarom je AdWords moet inzetten. En welk
taalgebruik past bij deze advertentiemarkt?
Als ondernemer hoef je niet alles exact te weten, maar je wilt wel graag weten waar je over praat.
Met deze white paper krijg je meer grip op AdWords. Wat je ervan kan verwachten, hoe je kan
meten of je budget goed wordt gebruikt en hoeveel ROI je behaalt op je campagnes.
Denk eraan, het is niet alleen wie het meest betaalt die de hoogste positie behaalt. Het gaat om de
kwaliteit. Er is geen minimum en je hoeft alleen maar te betalen wanneer er iemand op jouw
advertentie geklikt heeft.
In deze white paper houden we het enkel bij de TEKSTadvertenties. Andere opties kunnen zijn:
Beeldadvertenties
Mobiele WAP advertenties
APP advertenties
Video advertenties
Advertenties met productvermeldingen
'De helft van het geld dat ik aan adverteren uitgeef, is weggegooid geld. Ik weet alleen niet welke helft.'
-- John Wanamaker
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 4
Inleiding: AdWords
Google AdWords is het verdienmodel van Google. In Nederland gebruikt 96% van de mensen Google.
Ik ga ervan uit dat wij als ondernemer ook onder dat percentage vallen. 96% van de mensen gebruikt
weliswaar Google, maar slechts 19% van de mensen klikt op één van de advertenties.
Met alles wat Google aanbiedt (en het meeste
daarvan is allemaal gratis) kunnen we als
ondernemer heel handig gebruik maken van
AdWords. Hoeveel procent van de mensen
heeft jouw advertentie gezien in de krant, in
een tijdschrift of op een billboard langs de
weg? Je weet dat niet en het bureau waar je dit
aan hebt uitbesteed weet dit ook niet.
De rood omcirkelde tekst in de afbeelding
hiernaast zijn AdWords advertenties.
Met AdWords weet je het straks wel. Je weet exact hoeveel mensen jouw advertenties hebben
gezien. Of ze het interessant genoeg vonden om er op te klikken, om door te vragen zullen we maar
zeggen. Geheel transparant.
AdWords is een veilingproces. Jouw bod, de kwaliteit van de advertentie en de opmaak van de
advertentie zijn bepalende factoren voor de positie van je advertentie.
Adverteren kan op verschillende manieren. Dit kan met tekstadvertenties, maar het kan ook met
beeldadvertenties (displaymarketing). En zeer belangrijk voor ons als ondernemer, je betaalt alleen
wanneer iemand op je advertentie klikt.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 5
1. De voorbereiding
1.1 AdWords begint met het bepalen van de juiste zoekwoorden. Welke woorden zijn het meest relevant voor je product of dienst? Maak ze specifiek. Met algemene
woorden betaal je alleen een hoop geld en heb je weinig rendement. Niet iets wat wij als
ondernemer willen horen toch?
Waarschijnlijk bied je ook meerdere dingen aan. Maak dan verschillende lijsten aan in Excel en
categoriseer je zoekwoorden.
Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. Ons advies is om twee a drie advertenties te
maken voor elke advertentiegroep. De hoogste positie in bovenstaande grafiek is de campagne. Een
campagne bestaat uit verschillende advertentiegroepen. Een advertentiegroep bestaat uit
verschillende advertenties en elke advertentie heeft een groep zoekwoorden. Meer is er niet. Elke
onderneming heeft hier voldoende aan.
Maak het ook niet moeilijker dan bovenstaande. Voordat je verder gaat met AdWords is het dus
belangrijk om het volgende te doen:
1. Bepaal in Excel de zoekwoorden waarmee jij gevonden wilt gaan woorden. Dat zijn de
woorden waar jij mee wil gaan adverteren.
2. Bepaal en sorteer de zoekwoorden in categorieën. Hoe specifieker hoe beter. Meten is
weten. Het kost wat meer werk om een en ander op te zetten, maar hierdoor kan je straks
veel makkelijker aanpassingen maken, uitbreiden of zaken stopzetten.
Door je campagnes te optimaliseren zal je op termijn ook woorden tegenkomen waar je niet op
gevonden wilt worden. Deze woorden hebben niets met jou te maken en dus wil je er niet voor
betalen. Deze woorden noemen we uitsluitingswoorden binnen AdWords.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 6
Verkoop je “herenkleding” dan wil je dat jouw advertentie wordt getoond als iemand daarop zoekt
binnen Google. Maar je verkoopt geen “dameskleding”, dus dan wil je niet dat je advertentie wordt
getoond. Je wilt ook niet gevonden worden op “kleding”, dat is te algemeen. Hoe specifieker hoe
beter. Hoe hoger de kwaliteitsscore en hoe lager je bod. Zelfs “dames kleding” is eigenlijk al te
algemeen, daarmee zal je geen 10 scoren.
Door de meeste relevante zoekwoorden te kiezen, kan je de prestaties van je advertentie
verbeteren waardoor de kosten per klik laag (CPC) kunnen blijven.
1.2 Zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. Google plaatst de advertenties op basis van een aantal factoren (formule) naast de zoekresultaten op
de pagina. De plaats van de advertentie (Adrank) wordt de advertentiepositie genoemd. Belangrijk
om te weten: jouw advertentie staat niet vast op die plek. Je kan die plek niet kopen. De plaats van
jouw advertentie hangt af van meerdere factoren,
waaronder de biedingen van je concurrentie.
Zoals gezegd, het gaat niet alleen om je bod. Het
gaat om je bod en de kwaliteit (qualitiy score) van je
advertentie. De kwaliteit wordt bepaald door de
volgende waarden:
1. De advertentie
2. De gekoppelde zoekwoorden
3. De bestemmings-URL (de pagina waar de advertentie naartoe leidt). Heeft deze pagina een
goede gebruikers ervaring?
4. De gunbaarheid van de advertentie is zijn geheel. Staat deze de bezoeker aan?
Heb je een goede kwaliteitsscore dan hoef je minder te bieden om toch bovenaan te staan. Mooier
kan ik het niet maken, makkelijker wel. Als ondernemer sta je voor kwaliteit. Dus verlang ook die
kwaliteit in je AdWords campagnes. De beloning voor een goede kwaliteit worden door Google
beloond doordat je met een lager bod toch een top positie kan krijgen.
Google geeft je kwaliteit (quality score) in cijfers weer. Een tien is het hoogste wat je kan behalen. En
alles onder de zes moet je niet willen.
De meeste ondernemers hebben tussen de vijf en twintig zoekwoorden per
advertentiegroep.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 7
1.3 Wat zijn je advertentiedoelstellingen? Vanaf de eerste keer dat je een advertentie maakt, is het belangrijk te weten wat je wilt bereiken
met de advertentiecampagne. Vervolgens kun je plannen hoe je het succes kunt meten.
Wil je het verkeer naar je website meten?
Of het aantal verkopen, het aantal conversies?
Of wil je de merkbekendheid vergroten?
Of de ROI verhogen?
1.3.1 Meer verkeer naar de website?
Om dit meetbaar te maken zou de focus moeten liggen op het verhogen van het aantal klikken en de
klikfrequentie (CTR). Het schrijven van aantrekkelijke advertentieteksten en het op de juiste manier
inzetten van zoekwoorden is hierin essentieel.
Afrekenen (bieden) gebeurt op basis van CPC; kosten per klik
1.3.2 Verhogen van conversies
Wanneer je wilt dat jouw bezoeker op je website wat gaat doen zoals een aankoop, een aanmelding
of een offerte aanvragen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de bezoeker hier ook alle
mogelijkheid voor krijgt. De advertentie dient direct naar de juiste pagina te leiden. Ook hierin zijn
zoekwoorden essentieel. Bepaalde woorden zullen leiden tot betere conversies dan anderen. Het
budget kan hierop worden aangepast.
Afrekenen (bieden) gebeurt op basis van CPA; kosten per acquisitie
1.3.3 Verhogen van de merkbekendheid
Hier ligt de focus op vertoningen, het bereik van de advertentie en de frequentie. De betrokkenheid
van klanten geeft aan hoe interessant jouw klanten de advertenties vinden. Klikken ze echt op de
advertentie of bekijken ze daadwerkelijk de video? Ja? Dat betekent dat ze betrokken zijn.
Google Display Netwerk geeft hiervoor vele mogelijkheden. Met plaatsingstargeting kies en selecteer
je 'plaatsingen', specifieke websites of gedeelten van sites in het Google Display Netwerk waar je de
advertenties uit jouw campagne wilt weergeven. Je kunt sites bijvoorbeeld selecteren op basis van
specifieke onderwerpen of de doelgroep die je probeert te bereiken. Je kunt ook sites selecteren die
voldoen aan jouw branding criteria.
Het Display Netwerk bestaat uit een verzameling websites, waaronder Google Finance, Gmail,
Blogger en YouTube, waarop AdWords-advertenties worden weergegeven.
Afrekenen (bieden) gebeurt op basis van CPM; kosten per 1000 vertoningen.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 8
1.3.4 Verhogen van de ROI
Vergelijkbaar met conversies. Hier ligt de focus op het A/B testen van de verschillende advertenties.
Welke advertentie geeft meer conversies met dezelfde zoekwoorden? De ROI is voor elke
ondernemer verschillend. Een en ander is afhankelijk van de marge die gemaakt wordt op het
product of de dienst.
Wil je dat de bezoeker via de telefoon contact opneemt, dan is het meten van conversies via
AdWords niet mijn keus. Er zijn mogelijkheden maar ik vind dat echte een afrader. De bezoeker belt
immers en zal verder niets op de site invullen of doen, waarmee we een conversie kunnen meten.
Slimme ondernemers maken gebruik van het gratis programma “Google Analytics” voor
het bijhouden van conversies. Dit is een gratis hulpprogramma voor webanalyse
waarmee je kan achterhalen hoe jouw klanten omgaan met jouw website.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 9
2. AdWords hiërarchie
Ervan uitgaande dat de website een logische en duidelijke structuur heeft, adviseer ik om ook deze
structuur toe te passen voor de campagne binnen het account.
Richt de verschillende campagnes en advertenties in aan de hand van de thema’s en of producten
van jouw site. In onderstaande voorbeeld staat weergegeven hoe een goede opbouw en daarmee
ook een goede kwaliteitsscore tot stand kan komen.
Maak een advertentiegroep aan met “exact” woorden en een advertentiegroep met de “modified”
woorden.
Veel accounts kunnen het beste worden ingedeeld door één campagne te maken met
verschillende advertentiegroepen, twee of drie advertenties en tien tot vijfendertig
zoekwoorden per advertentiegroep
2.1 Een succesvolle campagne opzetten Een op ROI gerichte campagne kent in basis 3 verschillende fases. Elke fase kan worden
geoptimaliseerd om zodoende een succesvolle en winstgevende campagne te hebben. Deze fases
zijn Onderzoek, Groei en Succes.
Fase 1: Onderzoek
Alle nieuwe campagnes beginnen in deze fase. Waarom? Je hebt wellicht een idee wat er online
mogelijk is, maar je hebt geen echte data. Je weet niet exact wat je doelgroep leuk vindt, doet of
waar ze op klikken. Klikken ze direct op jouw tekstadvertenties? Meten is weten!
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 10
Je verzamelt prestatiegegevens om te bepalen welke combinatie van CPC-bod, zoekwoorden en
advertenties voor jou het beste werkt. In deze onderzoeksfase is jouw voornaamste doel het
bereiken van winstgevendheid door kosten af te zetten tegen opbrengsten. Maak je winst, dan kun je
door naar de volgende fase.
Fase 2: Groei
In deze fase is het zaak om het met het budget zoveel mogelijk bereik te krijgen. Het verhogen van
het budget is de eerste stap. Dit zal echter niet direct leiden tot dezelfde conversie en/of winst.
Sommige extra advertentiegroepen en bijbehorende advertenties hebben niet hetzelfde resultaat.
Het aanpassen of verwijderen van zoekwoorden maar ook het verbeteren van de teksten in de
advertenties zijn werkzaamheden die hierop volgen.
Fase 3: Succes
Er komt een einde aan de hoeveelheid mensen die interesse hebben in jouw product of service.
Wanneer je dagbudget niet meer op gaat en de winstgevendheid goed is, dan heb je de succesfase
bereikt. Natuurlijk zijn we nooit helemaal tevreden. Maar aanpassingen hier zijn vaak
arbeidsintensief en geven marginale verbeteringen. Afhankelijk van je omzet en je winst uit de
campagne, is beheer van deze fase natuurlijk wel nodig. Een concurrent kan immers altijd opstaan.
2.2 Advertentiegroep Advertenties worden ondergebracht in advertentiegroepen. Per definitie heeft elke advertentiegroep
2-3 advertenties. De reden is simpel; een advertentie kan altijd beter worden gemaakt, maar hoe
weet je dat als je geen benchmark hebt? De benchmark is de andere advertentie. Welke van de twee
scoort het beste? Wanneer er één advertentie als beste wordt beoordeeld door het aantal kliks of
conversies, dan pas ga je een nieuwe advertentie schrijven en probeer je de eerste advertentie te
verbeteren. Andere tekst, andere aanbieding etc. etc. etc.
Om dit goed te doen is het wel essentieel dat je in de instellingen alle advertenties
gelijkmatig laat zien door Google. Bij default pakt Google namelijk de best presterende
advertentie. Zie afbeelding hieronder.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 11
2.3 De advertentie Het beste resultaat realiseer je door de advertentie zo relevant
mogelijk te maken. Een relevante advertentie, de juiste
zoekwoorden en de juiste bestemming URL worden meestal beloond
met een hoge positie en vaak tegen lagere kosten.
Het is mens eigen, wij klikken meestal op een advertentie die
dezelfde woorden heeft staan als dat wij hadden ingetypt.
Relevantie is een onderdeel van de kwaliteitsscore. Relevante
advertentie hebben meestal een hogere kwaliteitsscore (1-10).
2.4 Het advertentiebudget Je betaalt AdWords middels jouw creditcard. Je kunt gerust de creditcardgegevens uploaden en jouw
campagne daarna inrichten. Zolang de campagne niet live staat kan er niets gebeuren. Onthoud: je
betaalt alleen wanneer er iemand op je advertentie klikt.
Het is daarom raadzaam om te bepalen hoeveel je per dag wil gaan uitgeven, zoals 10 euro per dag
of 100 euro per dag. Een budget stel je vast per campagne. Je kan dus meerdere campagnes hebben
lopen, die verschillende landen of doelgroepen benaderen. Maak het zo specifiek mogelijk.
Verder kan je instellen of je handmatig de CPC kosten zou willen invullen of dat je wilt dat Google dit
voor je doet. Bij beide zal er nooit meer worden uitgegeven dan je dagbudget.
Goed om te weten; Google verdeelt het budget voor die dag over de gehele dag.
Wanneer het eerste uur al 50% van het budget verbruikt is zal Google de advertentie(s)
niet meer tonen in de eerste helft van de dag, maar pas weer in de tweede helft.
Quality score
10 korting 30,00%
9 korting 22,20%
8 korting 12,50%
7 - -
6 toeslag 16,70%
5 toeslag 40,00%
4 toeslag 75,00%
3 toeslag 133,30%
2 toeslag 250,00%
1 toeslag 600,00%
Invloed van de QS op de CPC
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 12
2.4.1 Hoe stel je het ideale budget vast?
Zoals gezegd gaat het bij Google AdWords niet om de hoogste bieder. Het is een combinatie van
factoren en niet alleen de prijs per klik. Om dit te kunnen bepalen heb ik onderstaand stappenplan
opgesteld:
Stap 1: Bepaal hoeveel winst je maakt op jouw product.
€ 300,- € 200,- € 100,-
Verkoopprijs Inkoopprijs Winst (CPA)
Cost per Acquistion
Stap 2: Bepaal de waarde van een klik
Helaas bied je binnen AdWords niet op CPA maar op CPC. Het bepalen van de CPC is dan ook
noodzakelijk. Hiervoor hebben we bestaande data nodig. Data uit de onderzoeksfase. We dienen
namelijk vast te stellen wat nu onze gemiddelde conversiewaarde is. Deze data haal je uit Google
Analytics.
Hoeveel kliks zijn er gemaakt en hoeveel conversies zijn daar uitgekomen?
5 100 5%
Conversies kliks Conversie ratio
100 mensen hebben op de advertentie geklikt en er zijn 5 conversies uitgekomen. Resultaat een 5%
conversie waarde.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 13
Stap 3: De waarde van de klik vaststellen.
Nu gaan we uitrekenen wat een klik waard is en hoeveel we willen betalen voor een klik. Wanneer
we te veel zouden betalen voor een klik, zouden we onze winst kwijtraken aan kliks en niet aan de
verkoop. Een klik is immers geen verkoop.
€ 100,- 5% € 5,-
Onze vastgestelde winst Conversie ratio Waarde per klik
Wanneer je de maximale waarde van €5,- (in dit voorbeeld) instelt in AdWords weet je dat je nooit
meer zal betalen dan deze €5,- per klik. Je maakt dan altijd winst. Want al zou je het maximale
betalen, dan nog is dat in lijn met je begrote winst.
Stap 4: Maximale winst bepalen
Zoals gezegd werkt AdWords als een veiling. Het precieze bedrag wat je uiteindelijk per klik betaalt is
altijd lager dan je maximale CPC. Hoeveel hangt af van veel factoren, daar is het een veiling voor. Dit
is wel een stap voor een meer gevorderde AdWords gebruiker. Hiervoor biedt AdWords de “bod
simulator” aan.
Bodsimulatoren maken een schatting van de prestaties van jouw advertenties op basis
van gedetailleerde gegevens die specifiek zijn voor jouw campagne, met inbegrip van de
kwaliteitsscore en zoekwoorden.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 14
3. Investering
AdWords vraagt een investering in tijd en geld. Een veel gestelde vraag is “Wat kost AdWords?”. Nu
is dat helaas een vraag waar ik hier geen antwoord op kan geven. Een betere vraag zou zijn ‘Hoe kan
AdWords waarde toevoegen aan mijn organisatie?”.
Allereerst zal er een keuze gemaakt dienen te worden wie AdWords gaat doen. Ga je het zelf doen of
ga je AdWords uitbesteden aan IQ Leads?
3.1 Uitbesteden aan IQ Leads Het maken van een goede AdWords campagne is uiteraard maatwerk. Jouw campagne wordt
afgestemd op jouw onderneming, jouw website en jouw business model. Hiervoor zullen wij
opstartkosten in rekening brengen, wanneer je dit aan ons uitbesteedt. Echter heb je dan wel een
effectieve en efficiënte campagne die continu geoptimaliseerd wordt. Je betaalt éénmalig de
opstartkosten om je optimaal te positioneren en hierna kan je zelf het budget kiezen voor het aantal
klikken op jouw advertenties. Daarnaast betaal je per maand een beheersvergoeding voor het
blijvend optimaliseren van de account.
Kosten:
Enerzijds heb je de kosten die je via je creditcard direct aan Google betaalt. Afhankelijk van het
bedrag zal dit 1-4 keer per maand zijn. Daarnaast heb je dus kosten voor het beheer van het account.
Deze laatste beheerkosten dienen natuurlijk wel in relatie te staan met de uitgaven aan Google.
Immers, wanneer je 1000 euro per maand aan Google betaalt en daarnaast nog 1000 euro per
maand aan beheerskosten aan IQ Leads, dan gaat er iets fout. De beheerskosten staan dan niet meer
in verhouding tot het geïnvesteerde bedrag.
Waar je rekening mee moet houden is dat een account bijgehouden moet worden. Een uurtje per
week is zo voorbij, maar is wel a 4 uur in de maand. Wil je het account optimaliseren, een hogere CTR
halen en betere quality scores halen? Dan zal het account geoptimaliseerd moeten worden. Dan is 8
uur per maand wel het minimum wat er aan tijd nodig is.
Omvang van het account:
De kosten zijn met name afhankelijk van de omvang van het
account.
De basis bestaat uit:
1 account
2 campagnes (exact + modified)
o 2-3 advertentiegroepen per campagne
2 advertenties per groep
10-20 zoekwoorden per advertentie.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 15
AdWords 2014 – en verder
AdWords is het verdien model van Google. Ze doen er dan ook alles aan om er voor te zorgen dat
iedereen toegang heeft tot AdWords. Veel bedrijven maken gebruik van bureaus zoals die van IQ
Leads. Waarom? De goede bureaus zijn gecertificeerd door Google. Ze zijn een Google Partner.
IQ Leads is er trots op dat wij voldoen aan de eisen die Google
heeft gesteld. Bekijk ook hoe wij bij Google staan geregistreerd.
Recent heeft Google ook aangekondigd dat ze meer transparantie willen hebben. Niet alleen de
partners, maar ook alle andere die menen AdWords accounts te kunnen beheren. Het zogenaamde
“nieuw beleid voor derden”
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 16
Aan de slag met AdWords
Wil je graag van start met AdWords? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag direct het
Google AdWords Bonuspakket aan. Nieuwe AdWords klanten krijgen nu namelijk tot 31 december
2014 €150 gratis advertentietegoed bij besteding van €150. Je verdubbelt dus in een handomdraai je
budget!
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 17
AdWords WIKI
In AdWords wordt veel jargon gebruikt. De termen en afkortingen veroorzaken vaak onduidelijkheid.
Hieronder volgt een uitleg bij veelvoorkomende AdWords termen.
Zoekwoord
Het zoekwoord is de zoekopdracht die wordt ingevoerd in Google. Als een adverteerder een
zoekwoord opgeeft in zijn account, dan wordt zijn AdWords advertentie weergegeven wanneer
iemand deze term invoert in Google. Als een adverteerder bijvoorbeeld kleding verkoopt, dan kan hij
‘herenkleding” als zoekwoord toevoegen aan AdWords. Zodra iemand op deze term zoekt, wordt zijn
advertentie getoond.
Uitsluitingszoekwoord
Soms zijn er zoekopdrachten die juist geen aanzet mogen zijn voor een advertentievertoning. Als
een adverteerder bijvoorbeeld alleen herenkleding verkoopt, dan wil hij niet dat zijn advertentie
getoond wordt aan iemand die zoekt op ‘dameskleding. In zo’n geval is het verstandig om het woord
‘dameskleding’ als uitsluitingszoekwoord toe te voegen.
Plaatsing
Een plaatsing doet hetzelfde als een zoekwoord; het bepaalt waar een advertentie getoond wordt.
Een plaatsing is een website waarop een advertentie wordt getoond. Als een adverteerder
bijvoorbeeld kleding verkoopt, dan is het interessant om een website voor fashion liefhebbers als
plaatsing toe te voegen aan AdWords. Bezoekers van deze website krijgen vervolgens de
advertenties te zien.
Campagne
Een AdWords account is opgebouwd uit campagnes. Iedere campagne is een verzameling van
advertentiegroepen met daarin zoekwoorden en advertenties. Het is goed te vergelijken met een
map op de computer. Een campagne is als het ware een map, met daarin submapjes over specifieke
onderwerpen die allemaal onder deze noemer vallen. Per campagne kan worden bepaald hoeveel er
per dag mag worden besteed aan advertenties, op welke sites ze worden getoond, aan wie ze
worden getoond, in welke landen of plaatsen ze worden getoond, enzovoort.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 18
Advertentiegroep
Een advertentiegroep is een combinatie van advertenties en zoekwoorden. Zorg ervoor dat de
advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten, zodat gebruikers een advertentie te zien
krijgen die echt past bij hun zoekopdracht. Gerichte advertentiegroepen zijn daarbij onmisbaar.
Tevens is het van belang dat een advertentiegroep inhoudelijk past in de overkoepelende campagne
en dat deze niet teveel overlap vertoond met andere advertentiegroepen. Wanneer dit wél gebeurt,
dan kan Google ervoor kiezen om een advertentie uit advertentiegroep A te vertonen wanneer er
gezocht wordt op woorden die in advertentiegroep B staan. Hetzelfde gebeurt wanneer een
zoekwoord meer dan één keer in een account voorkomt; Google zal zelf de best passende
advertentie kiezen.
Vertoningen
Wanneer een advertentie verschijnt in de zoekresultaten of op een website, dan wordt dat geteld als
een vertoning. Het aantal vertoningen wordt apart bijgehouden voor advertenties, zoekwoorden,
plaatsingen, advertentiegroepen, campagnes en netwerken.
Klikken
AdWords houdt bij hoe vaak er op een advertentie wordt geklikt en via welk zoekwoord dit gebeurt.
Als een gebruiker zoekt op het woord ‘kleding’ en op advertentie XYZ klikt, dan wordt dit
weggeschreven als één klik, die terug te vinden is bij het zoekwoord en de advertentie. De klik komt
eveneens terug in de rapportage van de betreffende advertentiegroep, campagne en het netwerk.
CPC
CPC staat voor cost per click, oftwel kosten per klik. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen
maximale en daadwerkelijke CPC. Maximale CPC is het bod van een adverteerder; het staat voor het
maximum dat een adverteerder over heeft voor een klik, terwijl de daadwerkelijke CPC het bedrag is
dat de adverteerder betaalt voor een klik. De daadwerkelijke CPC is naast het bod van de
adverteerder, afhankelijk van de kwaliteitsscore en de concurrentie op het betreffende woord. De
hoogte van de CPC heeft invloed op de positie van een advertentie.
CPA
De CPA (cost-per-action) is het bedrag dat betaald wordt aan Google per conversie. Binnen Google
AdWords worden de variabele klikkosten per conversie berekend. Vergeet ook de vaste kosten van
de campagne niet.
IQ LEADS | Adres: Curieweg 8E | Postcode: 2408 BZ | Plaats: ALPHEN AAN DEN RIJN |
Telefoon: (0172) 421411 | Email: info@iq-leads.com 19
CPM
CPM is de Engelstalige afkorting van Cost-per-Mile. CPM is een afrekenmodel voor online adverteren
waarbij de adverteerder betaalt per duizend keer dat een advertentie is vertoond. Een vertoning van
een advertentie wordt ook wel een view of een impressie genoemd. Bij CPM richt je je dus alleen op
vertoningen en niet op kliks
CTR
CTR staat voor click through rate, oftewel doorklikratio. De CTR is het aantal klikken op een
advertentie gedeeld door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven (vertoningen). Als
een advertentie bijvoorbeeld 500 vertoningen en 14 klikken heeft opgeleverd, dan is de CTR van die
advertentie 14/500=2,8%. De CTR wordt voor alle advertenties en zoekwoorden afzonderlijk
berekend.
Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien, waarmee AdWords aangeeft hoe goed een
advertentie is. De kwaliteitsscore is van invloed op de positie van advertenties en de kosten per klik.
Als een zoekwoord een lage kwaliteitsscore heeft, moet er meer betaald worden voor een klik en
krijgt de advertentie tevens een lagere positie, terwijl een hoge kwaliteitsscore de advertentiepositie
opstuwt en een korting op de kosten per klik oplevert. De kwaliteitsscore wordt alleen voor
zoekwoorden berekend.
Conversieratio
De conversieratio is het deel bezoekers dat converteert. Als een website bijvoorbeeld 500 bezoekers
heeft die tien keer converteren, dan is de conversieratio 10 / 500 = 2 %.