Weet wat je écht eet

Weet wat je écht eet page 1
Weet wat je écht eet page 2
Weet wat je écht eet page 3
download Weet wat je écht eet

of 3

  • date post

    25-Mar-2016
  • Category

    Documents

  • view

    217
  • download

    2

Embed Size (px)

description

Ben je net gewend aan die gojibessen in je yoghurt, blijk je eigenlijk beter tarwegrassap te kunnen drinken. En als je het écht goed wilt doen, dan ga je eten als een oermens. Toch? Of is het allemaal onzin, die eethypes van de laatste tijd?

Transcript of Weet wat je écht eet

  • tik superfoods in op google en voil:

    9 miljoen hitsVIVA 47

    Gojigeheimen, pizzafabels & andere eetmythesBen je net gewend aan die gojibessen in je yoghurt, blijk je eigenlijk beter tarwegrassap te kunnen drinken. En als je het cht goed wilt doen, dan ga je eten als een oermens. Toch? Of is het allemaal onzin, die eethypes van de laatste tijd?

    ElkE dAg EEn wIjntjE Is gEzond. toch?Het is een gezondheidsweetje waar

    je op feesten en partijen goede sier

    mee maakt: met een glas in je hand

    verkondigen dat een wijntje per dag

    goed voor je is. Want er zitten veel

    antioxidanten in en die helpen tegen

    hart- en vaatziekten en diabetes. Het

    klopt inderdaad dat mensen die matig

    drinken (vrouwen n glas per dag,

    mannen twee) minder vaak hart- en

    vaatziekten en diabetes krijgen. Maar,

    zo ontdekten wetenschappers, dat

    komt vooral doordat mensen die

    gematigd wijn drinken over het alge-

    meen gezonder leven dan mensen die

    nt drinken. Ze hebben minder vaak

    overgewicht, zijn gemiddeld hoger op-

    geleid, eten gezonder en bewegen

    meer dan niet-drinkers. Maar die anti-

    oxidanten dan? die zitten wel in rode

    wijn, maar je moet er heel veel van

    binnenkrijgen voor het nut heeft. En

    wijn is bepaald niet de beste bron. In

    groene thee zit veel meer van dat spul.

    Hoogleraar voedingsleer Martijn Katan

    zegt in NWT Magazine dan ook: Als

    je graag antioxidanten binnen wilt

    krijgen, kun je beter een liter thee naar

    binnen werken, dan een liter wijn.

    BRONNEN: BRITISH MEDICAL JOURNAL, BMC PUBLIC HEALTH,

    AMERICAN JOURNAL OF HEALTH PROMOTION, THE AMERICAN

    JOURNAL OF CLINICAL NUTRITION

    isolie, gojibessen, tarwegras, eten als een oermens; hypes rond gezond eten

    waren er altijd al, maar ze volgen elkaar de laatste jaren in steeds hoger tempo

    op. Rineke van Houten, die zich als journalist gespecialiseerd heeft in voedsel-

    kwesties, denkt dat het te maken heeft met de bijna oneindige keuzemogelijk-

    heden die we door de toenemende welvaart hebben gekregen. Nog niet zo

    heel lang geleden waren we blij als we geld hadden om dagelijks vlees op tafel te zetten. Nu kunnen

    we voor elke avondmaaltijd kiezen uit honderden ingredinten. Maar wat is nou de goede keuze?

    Wat is gezond? En al die E-nummers die overal in zitten, kunnen die geen kwaad? Er is zo veel om

    op te letten en over na te denken, dat je geen idee meer hebt wat je moet doen. Zoiets als paleo

    de eet als een oermens-hype geeft dan houvast. Het werkt geruststellend dat er voor gezond

    leven blijkbaar een kant-en-klaar eetpatroon bestaat.

    Komt nog bij dat we heel graag willen geloven dat ons leven maakbaar is. Hoe mooi zou het zijn

    als we alle kwaaltjes konden voorkomen enkel en alleen door de goede dingen te eten? Hoe groot

    de behoefte is aan superfoods die je beschermen tegen allerhande gezondheidsonheil, blijkt wel

    als je het woord op Google intikt: ruim 9 miljoen hits.

    Maar volgens Rineke van Houten moeten we ons niet gek laten maken door allerlei hypes, want

    ets wat nu wordt bejubeld als supergezond kan over een paar jaar ineens helemaal niet meer zo

    gezond blijken. Wetenschappelijke inzichten veranderen nu eenmaal, zegt Rineke, die samen

    met Annemarie Geleijnse het boek De laatste paling schreef over de herkomst van ons eten en

    de invloed die marketing heeft op wat er op ons bord komt. Dat gebeurt in elk vakgebied, maar

    bij voeding hoor je daar veel meer over omdat het iets is wat ons allemaal elke dag weer aangaat.

    Goed voorbeeld van die veranderende inzichten: visolie, dat tot voor kort alom geprezen werd van-

    wege de omega-3 verzuren die erin zitten. Die zouden niet alleen de ontwikkeling van de hersenen

    bij babys stimuleren, maar ook allerlei positiefs voor onze eigen hersenen opleveren. En er werd

    zelfs beweerd dat omega-3 een belangrijke rol speelde bij het voorkomen van hart- en vaatziekten.

    Maar dat effect is helemaal niet zo sterk, zo blijkt uit recent grootschaliger onderzoek onder hartpa-

    tinten. Sindsdien hoor je veel minder over de geweldige health benefits van omega-3.

    weet wat je cht eet

    v

    gezondheidTEKST MENSJE MELCHIOR | FOTOS INSTagRaM

  • met 4 tot 6 koppen

    koffie per dag is

    niets mis

    110 gramsuiker eten we per dag

    48 VIVA

    gEfrItuurdE AnusrIngEnH, getver! dachten calamares-fans toen CDA-Europarlementarir Esther de Lange in een gesprek over een Euro-pees voedselfrauderapport onthulde dat ze alleen nog direct aan zee gefri-tuurde inktvisringen bestelt. Elders zouden die volgens haar namelijk ge-regeld gemaakt worden van varkens-anus. De media doken er bovenop. Want zoiets moest natuurlijk wel waar zijn: nadat paardenvlees voor rundvlees werd verkocht, honing werd aangelengd met suikerwater en olijfolie vaak hele-maal niet uit de regio afkomstig is die op het flesje staat, was het helemaal niet zon raar verhaal dat er ook met inktvisringen gesjoemeld wordt. Al-leen: in het hele voedselfrauderapport stond niets over gefrituurde varkens-anus-ringen. Later verklaarde de woordvoerder van De Lange dat ze het van horen zeggen had. Enig bewijs is er niet. De Amerikaanse omroep NPR zocht de geruchten eerder al uit en kon geen enkel bewijs vinden. Een echt broodje Aap dus. Gelukkig maar. Wij nemen nog een portie calamares.

    Is suIker verGIf? Je zou het bijna denken, gezien alle nieuwe

    dieetboeken die ons van onze suikerversla-

    ving willen afhelpen met titels als Zonder

    suiker: stop de verslaving, eet gezonder.

    Helemaal koolhydratenvrij leven en dus

    behalve lekkere koekjes k brood, rijst,

    pasta en aardappelen laten staan is d dieet-

    hype van het afgelopen jaar. De antisuiker-

    beweging claimt dat je van een suikervrij leven

    meer energie krijgt n afvalt. En in zekere zin

    klopt dat wel. De hoeveelheid suiker die de

    gemiddelde Nederlander binnenkrijgt, is na-

    melijk verre van gezond. 110 gram per dag

    consumeren we en dat komt vooral doordat

    suiker niet alleen verstopt zit in lekkers als

    koekjes en chocola, maar bijvoorbeeld ook

    in sauzen en kant-en-klaarmaaltijden. Die 110

    gram suiker per dag leveren 400 kilocalorien

    en nul vezels, vitaminen en mineralen. Dat

    maakt dik en vergroot de kans op een te hoge

    bloeddruk en het krijgen van diabetes type 2.

    De bewering dat suiker verslavend is, is mis-

    schien een beetje al te bout, maar feit is wel

    dat mensen er niet snel genoeg van krijgen.

    Ons lichaam heeft suikers nodig, maar in de

    oertijd was het in de natuur niet zo makkelijk

    te vinden zeker niet in de winter wanneer

    er geen vruchten waren. Daardoor zijn we er

    evolutionair op ingesteld geraakt om suiker

    te eten zodra we de kans krijgen. Die voor-

    keur voor zoet is in deze tijden van overvloed

    op zn minst onhandig.

    eet Gerust s avondsEen van de hardnekkigste eetmythes is het verhaal dat eten na acht uur s avonds slecht is voor de lijn. Wat klopt is dat je voedsel lngzamer verteert als je slaapt, maar het verteert dus wel. Onderzoekers van de Universiteit van New York volgden tien jaar lang 2.580 mannen en 4.567 vrouwen en vroegen naar hun eetgewoonten in de avond. Het tijdstip waarop ze aten, bleek geen enkele invloed te hebben op het al dan niet aankomen. Het is inmiddels alweer vijftien jaar geleden dat de onderzoekers in New York met hun bevindingen kwamen, maar er is ondertussen nog geen enkel an-der onderzoek geweest dat het tegendeel heeft kunnen aantonen.

    NET zO sTErk als POPEyECartoonmachomannetje Popeye heeft een

    hardnekkige voedselmythe de wereld in

    geholpen: namelijk dat je van spinazie sterk

    wordt omdat er veel ijzer in zit. Het ijzer-

    gehalte in spinazie is alleen helemaal niet

    zo hoog: het bevat (gekookt) per 100 gram

    2,4 milligram ijzer. Minder dan in snijbiet

    of biefstuk. Bovendien nemen we ijzer uit

    spinazie ook nog eens niet makkelijk op

    dat gaat met ijzer uit vlees veel beter. Toch

    maakt spinazie wel sterker, alleen komt dat

    door de nitraat die erin zit. Nitraat maakt de

    energievoorziening naar de spieren efficin-

    ter. Uit een onderzoek gepubliceerd in het

    wetenschappelijk tijdschrift Cell Metabolism

    blijkt dat mensen die vr een krachtsinspan-

    ning een bord spinazie naar binnen werken,

    minder zuurstof verbruiken en betere pres-

    taties leveren. Voor wie extra ijzer nodig

    heeft, is appelstroop misschien een aanrader:

    het is een van de ijzerrijkste voedingsmid-

    delen die je in de supermarkt vindt. Dat komt

    trouwens niet zozeer door de appel, maar

    door de ijzerrijke suikerbieten of (iets minder

    ijzerrijke) peren die er ook doorheen zitten.

    Bij het inkoken komt het ijzer in de stroop

    terecht. De appels bevatten dan weer citroen-

    zuur en appelzuur dat helpt je lichaam om

    ijzer makkelijk op te nemen. PAstA uIt dE PrIntErPasta in de vorm van visjes of die leuke vakantiefoto gevat in een zoet laagje op een reep chocola? In de toekomst print je dat gewoon allemaal zelf, met een 3D foodprinter. Hij bestaat al en is ontwik-keld door TNO. Je voert een ontwerp in op de computer en het apparaat perst gesmolten of gepureerd materiaal door gaatjes kleiner dan 1 millimeter. Zo print het laagje voor laagje bijzondere vormen. Het is nu allemaal nog peper-duur, maar het zou goed kunnen dat de prijzen snel zakken en dat restaurants over een paar jaar a