Van big bang tot burn-out · PDF file 2019-06-03 · c. Boek: Van Big Bang tot...

Click here to load reader

  • date post

    16-Feb-2020
  • Category

    Documents

  • view

    4
  • download

    0

Embed Size (px)

Transcript of Van big bang tot burn-out · PDF file 2019-06-03 · c. Boek: Van Big Bang tot...

  • 1

    Van big bang tot burn-out

    Pesso psychotherapie

    25 mei 2019

    Prof. dr. Witte Hoogendijk

    Afdeling Psychiatrie

    Erasmus MC, Rotterdam

    &

    Wilma de Rek, journalist

    Heeft u stress …?

    … of geeft u stress?

    Belangenverstrengeling

    (Potentiële) belangenverstrengeling Geen

    Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven

    Geen

    • Sponsoring of onderzoeksgeld • Honorarium of andere (financiële)

    vergoeding • Aandeelhouder • Andere relatie, namelijk …

    Geen

    ….. Hoewel?

    1 2

    3 4

    5 6

  • 2

    De cortisol stress hormoon as

    Vergelijkbaar stressresponssysteem bij mensen en muizen

    Cortisol

    7 8

    9 10

    11 12

  • 3

    Ons stressresponssysteem is dus verouderd Waaruit bestaat de stressrespons

    (emotie)?

    De stressrespons bestaat uit:

    1. Sensore signalen uit het lichaam die een gevoel in de hersenen teweeg brengen

    2. Gevoelens in de hersenen die lichamelijke reacties teweeg brengen

    CRH

    CRH

    13 14

    15 16

    17 18

  • 4

    CRH CRH

    CRH

    Moderne stressoren dragen we met ons mee en zijn daarmee chronisch en onomkoombaar:

    1. Geïnternaliseerd (strenge opvoeding)

    CRH

    Moderne stressoren dragen we met ons mee en zijn daarmee chronisch en onomkoombaar:

    1. Geïnternaliseerd (strenge opvoeding)

    2. Ingebeeld (jaloezie)

    CRH

    Moderne stressoren dragen we met ons mee en zijn daarmee chronisch en onomkoombaar:

    1. Geïnternaliseerd (strenge opvoeding)

    2. Ingebeeld (jaloezie)

    3. Onbewust (autoriteitsconflict)

    CRH

    Moderne stressoren dragen we met ons mee en zijn daarmee chronisch en onomkoombaar:

    1. Geïnternaliseerd (strenge opvoeding)

    2. Ingebeeld (jaloezie)

    3. Onbewust (autoriteitsconflict)

    4. Abstract (opwarming van de aarde, nucleaire dreiging, economische achteruitgang)

    19 20

    21 22

    23 24

  • 5

    Carr, 2015

    a. Blijf uit de rat race!

    b. Leef als een beest, zoals we dat al een half

    miljard jaar doen

    Indien je gevoelig bent voor stress

    Ga naar buiten als een beest

    Beweeg als een beest Communiceer als een beest

    ChimpanseeHuman

    25 26

    27 28

    29 30

  • 6

    Eet als een beest

    Slaap (en waak) als een beest

    Relax als een beest

    Evolutietherapie ;-)

    1. Psychoeducatie a. Overspannenheid, burn-out, angst en depressie zijn rotklachten!

    b. Maar vaak een normale reactie op stress

    c. Boek: Van Big Bang tot Burn-out

    31 32

    33 34

    35 36

  • 7

    Evolutietherapie ;-)

    1. Psychoeducatie a. Overspannenheid, burn-out, angst en depressie zijn rotklachten!

    b. Maar vaak een normale reactie op stress

    c. Boek: Van Big Bang tot Burn-out

    2. Advies: Indien je blijkbaar aan de verkeerde kant van de normale (!) verdeling zit, probeer dan het volgende:

    a. Blijf een beetje uit de rat race, daar wordt je misschien niet gelukkig van

    b. Handel liever wat meer zoals je voorvaderen - met het zelfde stresssysteem- al 200.000 jaar doen (geniet van de natuur, echte vrienden, lichaamsbeweging, goed voedsel en neem de tijd voor dingen)

    Evolutietherapie ;-)

    1. Psychoeducatie a. Overspannenheid, burn-out, angst en depressie zijn rotklachten!

    b. Maar vaak een normale reactie op stress

    c. Boek: Van Big Bang tot Burn-out

    2. Advies: Indien je blijkbaar aan de verkeerde kant van de normale (!) verdeling zit, probeer dan het volgende:

    a. Blijf een beetje uit de rat race, daar wordt je misschien niet gelukkig van

    b. Handel liever wat meer zoals je voorvaderen - met het zelfde stresssysteem- al 200.000 jaar doen (geniet van de natuur, echte vrienden, lichaamsbeweging, goed voedsel en neem de tijd voor dingen)

    3. (Mindfulness-based) cognitieve therapie

    Evolutietherapie ;-)

    1. Psychoeducatie a. Overspannenheid, burn-out, angst en depressie zijn rotklachten!

    b. Maar vaak een normale reactie op stress

    c. Boek: Van Big Bang tot Burn-out

    2. Advies: Indien je blijkbaar aan de verkeerde kant van de normale (!) verdeling zit, probeer dan het volgende:

    a. Blijf een beetje uit de rat race, daar wordt je misschien niet gelukkig van

    b. Handel liever wat meer zoals je voorvaderen - met het zelfde stresssysteem- al 200.000 jaar doen (geniet van de natuur, echte vrienden, lichaamsbeweging, goed voedsel en neem de tijd voor dingen)

    3. (Mindfulness-based) cognitieve therapie

    4. Leef als een beest! a. Relativeer je emoties omdat ze deels voortkomen uit verouderde stressregulerende hersensystemen

    b. Het is daarom ook meer een probleem van de soort, dan van jou als individu alleen

    37 38

    39