Vakantie vitamines hoe voorkom je vakantie kilos

download Vakantie vitamines hoe voorkom je vakantie kilos

of 28

Embed Size (px)

Transcript of Vakantie vitamines hoe voorkom je vakantie kilos

Wat is gezonde voeding?

Vakantie vitamines: hoe voorkom je vakantie kilos?

Jantine Blaauwbroek Ditist

1VakantiebestemmingenWat is gezonde voeding?Energieleveranciers en functiesEnergiebalans op vakantieWeet wat je drinktVakantietipsFeit of fabel

Inhoud

2Waar gaan jullie naartoe of waar zijn jullie geweest? Letten jullie in de vakantie ook op je voeding? Vakantiebestemmingen

Wat is gezonde voeding? Gevarieerd etenPersoonlijke behoefte

Wat is gezonde voeding? Voldoende groente en fruit2 X per week (vette) vis

Wat is gezonde voeding? Pas op met VERzadigd vet = VERkeerdBij voorkeur volkorenproducten

Wat is gezonde voeding? 2 X zuivelproduct per dagVoldoende vocht

Wat is gezonde voeding? Let op zoutBeweeg!

VoedingEnergieleveranciers en functies

Eiwitten = Bouwstof4 kcal per gramVetten = Bouwstof en reserve Brandstof9 kcal per gramKoolhydraten = Energie en brandstof4 kcal per gram

EnergieleveranciersEnergiebehoefte mannen: 2500 kcal per dagEnergiebehoefte vrouwen: 2000 kcal per dagBlijf in beweging!

Energiebalans op vakantie

Weet wat je drinktPas op met

Sapjes en frisdrankVruchtensappenVolle melkMilkshakesAlcohol (7 kcal per 1 gram)

Voorkeur

WaterThee zonder suikerKoffieVerdunde sappen (verhouding 1:4)

Minimaal 1,5 2 liter vocht per dag

Weet wat je drinktDrinkenEnergie (kcal) per literEnergie (kcal) per glas 250 mlRode wijn497123Vruchtensap427106Frisdrank420105Bier448112Melk (vol)608152Water0 0

Eet langzaam en stop met eten wanneer je vol zitKies voor 3 hoofdmaaltijden Beperk uit eten gaan > volgende dag gezond ontbijtSla het voorgerecht overDeel je toetjeKies vooral voor water

Vakantietips

VakantietipsGoede keuzes(Magere) KwarkGekookt/ gebakken ei, roereiMager vlees en vleeswaren, bijvoorbeeld biefstuk, varkenshaas, kalfslap of kipfiletGroenten (lang houdbaar = prima)Volkoren broodSaladesVis, schaal- en schelpdierenSnoeptomaatjes, komkommer, fruit voor onderweg

Maak zelf sausjes op basis van kwark, olie of balsamicoazijn Kies i.p.v. stokbrood voor rauwkost(salade)Neem halve stukjes vlees of visGegrilde groenten Kies voor mager vlees, vis en schaal- en schelpdierenDrink vooral water

VakantietipsBarbecue

In donker brood zitten meer vezels dan in licht brood

Fabel!

De kleur zegt niks over de hoeveelheid vezels

Donkere kleur door toevoeging moutmeel > gemalen en geroosterde tarwekorrels > donkere kleur

Volkorenbrood = veel vezelsIn donker brood zitten meer vezels dan in licht brood

Diepvriesgroenten zijn minder gezond dan verse groente

Fabel!

Diepvries groenten worden snel verwerkt

Vitaminen blijven behoudenDiepvriesgroenten zijn minder gezond dan verse groente

Noten bevatten veel vet

Feit!

Voornamelijk gezonde > onverzadigde vetten

Veel energie > 1 handje noten > 25 gram > 160 calorienNoten bevatten veel vet

Als je s avonds na 20:00 uur eet word je dik

Fabel!

Het gaat om de energiebalans

Eet je meer dan je verbrand > gewicht neem toeAls je s avonds na 20:00 uur eet word je dik

Vers geperst sinaasappelsap bevat net zoveel calorien als frisdrank

Feit!

Sinaasappels bevatten fruitsuiker, dus calorien

1 glas van 250 ml bevat 106 calorien = 5 klontjes suikerVers geperst sinaasappelsap bevat net zoveel calorien als frisdrank

Eet regelmatig (3 hoofdmaaltijden)Eet gevarieerdDrink voldoende (water)Geniet met mate

SamenvattingEen balans tussen gezonde en minder gezonde voeding, beweging en regelmatig eten helpt ongewenste vakantie kilos te voorkomen.

Bij persoonlijke vragen over voeding is het goed een ditist te raadplegen. Afsluiting