SearchIM waarom-adwords

52

description

Adword presentatie van Roy Smid, januari 2011

Transcript of SearchIM waarom-adwords

Page 1: SearchIM waarom-adwords
Page 2: SearchIM waarom-adwords

Inhoud

> Introductie

> Waarom AdWords

> Hoe werkt AdWords

> Tips voor AdWords

> Vragen?

Page 3: SearchIM waarom-adwords

Wie zijn wij?Door jarenlang ervaring te hebben opgedaan binnen het gebruik van online advertentie programma’s is er gekozen om zelf deze expertise aan te bieden als dienstverlening voor het bedrijfsleven.

SearchIM bestaat uit medewerkers die elk hun eigen ervaring hebben op het gebied van Online Marketing. Zo kunnen wij ook op diverse gebieden de juiste diensten aanbieden met veel passie en enthouiasme

Uitgangspunten

Samen met de klant een oplossing creëren om de vastgestelde doelstellingen te behalen binnen het beschikbare budget. Onze expertise overbrengen binnen uw bedrijf om ook zelf effectief gebruik te maken van de mogelijkheden binnen Online Marketing.

Toewijding en creativiteit bieden binnen elk project dat we starten, of dezenou klein of groot is maakt voor onze specialisten niet uit.

Page 4: SearchIM waarom-adwords

Wat doen wij?

Page 5: SearchIM waarom-adwords
Page 6: SearchIM waarom-adwords

Wie is Roy Smid?

Achtergrond in de hotelbranche

Sinds 2000 actief met AdWords campagnes

Passie voor alles wat met online marketing te maken heeft

Binnen SearchIM: online marketeer, trainer en projectmanager

Voorkeur om alles meetbaar te maken

Page 7: SearchIM waarom-adwords

Waarom AdWords?

Page 8: SearchIM waarom-adwords
Page 9: SearchIM waarom-adwords

Voordelen Adwords?

Flexibiliteit

Controle

Doelgericht

Laagdrempelig

Bereik

Page 10: SearchIM waarom-adwords

Nadelen Adwords?

Betalen per bezoeker

Nieuwe technieken, geen tijd voor?

Niet managen is geld weggooien

Verdienmodel voor Google

Prijsopdrijvend effect

Page 11: SearchIM waarom-adwords

Hoe werkt AdWords?

Page 12: SearchIM waarom-adwords

Wat is AdWords?

Advertentieprogramma van Googlewaarmee adverteerders eenvoudig en sneleffectieve advertenties kunnen plaatsenbij de zoekresultaten van Google en opzoek- en inhoudssites in het groeiende

Google Netwerk.

Page 13: SearchIM waarom-adwords

Zoekwoord gericht (ook wel context targeting genoemd):

Zoeknetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de zoekopdracht van de gebruiker overeenkomt met een zoekwoord in de campagne

Inhoudsnetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de context van de website een match vertoont met het thema van de advertentiegroep (die wordt bepaald door de zoekwoorden in die groep).

Positie gericht (ook wel site- of placement targeting genoemd):

De adverteerder geeft zelf aan op welke sites hij/zij zou willenverschijnen en heeft de mogelijkheid aan te geven op welke positiebinnen een site je wil verschijnen, bijvoorbeeld rechtsboven, linksonder of op de sportpagina binnen een nieuwssite.

Hoe kan je adverteren op Google?

Page 14: SearchIM waarom-adwords

Het AdWords Netwerk

Page 15: SearchIM waarom-adwords

Waar verschijnen AdWords advertenties?

1. Zoekdomeinen2. Zoekpartners3. Inhoudsdomeinen4. Inhoudspartners

Page 16: SearchIM waarom-adwords

Zoekdomeinen

Page 17: SearchIM waarom-adwords

Google Zoekpartners

Maakt gebruik van de zoekfunctionaliteit van Google in combinatie met Adsense for Search. Zoekfunctionaliteit bestaat uit site search en websearch. Bij de zoekresultaten worden relevante advertenties geplaatst via Adsense for search. Voorbeelden zijn: Ilse, startpagina, Telegraaf, volkskrant, marktplaats, autotrader, vergelijk.nl, telefoongids.nl.

Page 18: SearchIM waarom-adwords

Google Inhoudsdomein

Page 19: SearchIM waarom-adwords

Google InhoudspartnersMaakt gebruik van het product AdSense for Content(AFC) om relevante advertenties te serveren gericht opde inhoud van internetpagina's. Targeting geschiedt opbasis van context of positie targeting. Voorbeelden zijn:nu.nl en marketingfacts.nl

Page 20: SearchIM waarom-adwords

Tips voor AdWords!

Page 21: SearchIM waarom-adwords

Account Structuur

Page 22: SearchIM waarom-adwords

Mogelijke Account Structuren

Page 23: SearchIM waarom-adwords

• Wat zijn de doelstellingen van de campagne?

• Wie is/zijn de doelgroep van de campagne?

• Wordt de campagne gemeten?

• Zijn er offline slogans die kunnen worden gebruikt?

• Zijn er specifieke USPs (Unique Selling Points)?

• Zijn er woorden waarmee het het bedrijf zich niet wil associëren?

• Website, Budget, Periode, Boodschap

Briefing

Page 24: SearchIM waarom-adwords

Het schrijven van een Adwords Advertentie

Richtlijnen:• Titel: 25 karakters• Beschrijving: 35 karakters elk• Zichtbare URL: 35 karakters

Page 25: SearchIM waarom-adwords

Het AIDA model

KOP

Regel 1

Regel 2

Klik op de ad

Page 26: SearchIM waarom-adwords

Het AIDA model

Fase 1 – BewustwordingsfaseHierin komen zoekopdrachten als nieuwe tv, nieuwe tv kopen en ik wil een nieuwe tv. In deze fase is het zoekgedrag algemeen en oriënterend van aard. Een gebruiker wil in deze fase vooral informatie inwinnen over de beste televisie.

Fase 2 – InteressefaseHierin komen zoekopdrachten voor als nieuwe LCD tv, beste LCD tv, etc In de interessefase weet de gebruiker al welke richting hij op zal gaan. In dit geval gaat de gebruiker voor een LCD tv.

Fase 3 – VerlangingsfaseIn deze fase zal de gebruiker gericht op zoek gaan naar zijn gewenste product. De zoekopdrachten zullen dan onder andere Samsung LN40B550 online en Samsung LN40B550 zijn. In deze fase heeft de gebruiker de keuze voor het merk al gemaakt. Het enige dat dan nog moet gebeuren is het aanschaffen van het product.

Fase 4 – ActiefaseIn de actiefase zal het zoekgedrag gericht zijn op de aankoop. Zoekwoorden als Samsung LN40B550 kopen en goedkoopste Samsung LN40B550 komen hierin voor

Page 27: SearchIM waarom-adwords

Kies zoekwoorden op basis van doelstellingen

Page 28: SearchIM waarom-adwords

Wat is Quality Score?Een score die toegekend wordt aan advertenties aan de hand vankwaliteit. Kwaliteit wordt met name gebaseerd op relevantie.

Waarom bestaat de Quality Score?Google gelooft dat advertenties van een hoge kwaliteit voor meer kliks zorgen, het vertrouwen van klanten verhoogt en betere resultaten boektop de lange termijn.

Quality Score

Page 29: SearchIM waarom-adwords

Quality Score

Quality Score: Kwaliteitsscore – wordt bepaald aan de hand van:

• CTR van het zoekwoord• Prestatiegeschiedenis van het zoekwoord• Kwaliteit van de landingspagina• Relevantie van de advertentietekst• Laadtijd van de landingspagina

De QS wordt weergegeven op zoekwoordniveau als 1 t/m 10

Page 30: SearchIM waarom-adwords

Quality Score: hoe verbeter je die?

• Focus op de relevante zoekwoorden (hoge CTR) en pauzeer /verwijder de minder relevante zoekwoorden (lage CTR)

• Laat de advertentie met de hoogste CTR staan en vervang de andere voor nieuwe, relevante advertenties

• Maak deze nieuwe advertenties relevanter door het zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst

• Verbeter de landingspagina wanneer deze een lage kwaliteit heeft

Page 31: SearchIM waarom-adwords

Positionering & Prijsbepaling

Page 32: SearchIM waarom-adwords

Positionering van Advertenties

Positionering van advertenties is dynamisch bij iedere zoekopdracht gaan de advertenties opnieuw in de veiling.

De formule die wordt gebruikt voor de positionering is:Positienummer = Max. CPC x QS

Hoe hoger de uitkomst, hoe hoger de advertentie op de pagina staat.

Page 33: SearchIM waarom-adwords

Positionering van Advertenties

Adverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie Positie

A 0,50 7 3,50(0,50 x 7)

3

B 0,75 6 4,50(0,75 x 6)

1

C 1,25 3 3,75(1,25 x 3)

2

Page 34: SearchIM waarom-adwords

Actual CPC:

• Het is het bedrag dat je uiteindelijk betaalt voor een klik op je advertentie• Wordt berekend nadat de positie is bepaald• Het is het laagste bedrag dat nodig is om 1 positie hoger te staan dan je eerstvolgende concurrent.• De laagst geplaatste adverteerder, die dus geen concurrenten onderzich heeft, betaalt het min. bid.

Formule voor de Actual CPC:Positiescore concurrent / Eigen QS + € 0.01

Positionering van Advertenties

Page 35: SearchIM waarom-adwords

Positionering van AdvertentiesAdverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie

Positie

A 0,50 7 3,50(0,50 x 7)

3

B 0,75 6 4,50(0,75 x 6)

1

C 1,25 3 3,75(1,25 x 3)

2

Adverteerder B betaald dus werkelijk: 3,75 (=positiescore concurrent 2)/ 6 (eigen QS) + €0,01 = €0,64

Page 36: SearchIM waarom-adwords

Landingspagina’s

Page 37: SearchIM waarom-adwords

Eerste impressie is alles!

Een bezoeker van jouw landingspagina beslist binnen 0,5 seconden of hij/zij blijft of niet.

* 50% van de gebruikers verlaat na 1 blik de site.*

Gebruikers vragen zichzelf af:

“Ben ik hier op de juiste plaats?”

“Laat deze site zien wat ik hoopte te vinden?

“Moet ik de tijd nemen iets te lezen of klik ik direct weg?”

Page 38: SearchIM waarom-adwords

Landingspagina’s selecterenKeyword: Autoverzekering berekenen

Geef de gebruiker de informatie die zij verwachten

Of

Page 39: SearchIM waarom-adwords

Conversie Meting

Page 40: SearchIM waarom-adwords

Conversiemeting

• Conversie kan een lead of verkoop zijn

• Meting is eenmalig instellen van een code

• Grip op je rendement met conversiemeting

• 2 manieren om conversies te meten

Page 41: SearchIM waarom-adwords

Conversiemeting

• Meting via AdWords conversie code

•OF

• Meting via doelen uit Analytics

Page 42: SearchIM waarom-adwords

Conversiemeting, en dan nu meten en bijsturen!

Page 43: SearchIM waarom-adwords

• Marketingboodschappen testen:boodschappen met de hoogste succespercentages testen

• Gebruikt alle bezoekers op de website (niet alleen de bezoeken via AdWords)

• Gedetailleerde grafische rapporten

• Zelfbedieningsprogramma

• Tot 10.000 mogelijke combinaties

Website Optimizer

Page 44: SearchIM waarom-adwords

Website Optimizer

Page 45: SearchIM waarom-adwords

Website Optimizer

Page 46: SearchIM waarom-adwords

Remarketing

Page 47: SearchIM waarom-adwords

Remarketing

Met remarketing kunt u advertenties weergeven aan gebruikers die uw website eerder hebben bezocht en uw boodschap toespitsen op hun specifieke interesse.

Page 48: SearchIM waarom-adwords

Remarketing – VoorbeeldIemand zoekt een hotel

Page 49: SearchIM waarom-adwords

Remarketing – VoorbeeldMaar boekt niet ..... en verlaat uw website.

Page 50: SearchIM waarom-adwords

Remarketing – VoorbeeldLater op het internet wordt deze persoon door Google herkend......En krijgen ze uw advertentie te zien!

Page 51: SearchIM waarom-adwords

Remarketing – De voordelen!

Wat zijn de voordelen van Google Remarketing?

- Zeer gericht adverteren, dit leidt tot een hogere clickratio en een hoger conversiepercentage.

- Lage kosten per click. De kosten per click liggen doorgaans in het inhoudsnetwerk ruim lager dan in het zoeknetwerk van Google.

- Een enorm bereik. Het inhoudsnetwerk van Google bereikt ruim 90% van de Nederlandse internetters.

Page 52: SearchIM waarom-adwords

“Simplify the search for your target”

Vragen?