Pms

download Pms

of 32

Embed Size (px)

description

http://gezondheid.videowiki.net met gezongheidsvideo's. Onder andere over PMS

Transcript of Pms

  • 1. maandelijks terugkerende klachten

2. Lichamelijke klachten Emotionele klachten Gedragsmatige klachten 3. huilbuien duizeligheid hartkloppingen hoofdpijn acne buikpijn opgeblazen gevoel in de buik pijnlijke borsten pijnlijke gewrichten rugpijn vasthouden van vocht misselijkheid onscherp zien gewichtstoename vermoeidheid migraine lage bloedsuikerspiegel 4. angst spanning nervositeit snel gerriteerd raken agressie stemmingswisselingen het gevoel de controle kwijt te zijn somber woedeaanvallen labiliteit depressie 5. slaapstoornissen veranderingen in eetlust drang naar zoetigheid slechte concentratie afgenomen interesses sociale terugtrekking eetbuien 6. Menstruatie en Migraine Een op de twaalf vrouwen in Nederland Ontstaat door een verstoorde samenwerking tussen zenuwbanen enbloedvaten in de hersenen . De pijn zit meestal aan een kant van jehoofd, hevig en bonzend. Fel licht, geluid en inspanning zijn niet of nauwelijks te verdragen Maak onderscheid tussen migraine die te maken heeft met demenstruatie of andere migraine Bij menstruele migraine is er sprake van een migraine aanval op deeerste dag van de menstruatie of maximaal twee dagen voor demenstruatie De oorzaak van menstruele migraine heeft te maken met de dalingvan oestrogeen lijkt invloed te hebben. Vrouwen met deze vormvan migraine hebben een verhoogde gevoeligheid voor deoestrogeendaling. 7. Bij wie komtpms voor?Bij vrouwen:- met een laag serotonine gehalte- die gevoelig zijn voorhormoonschommelingen 8. vrouwen met PMS-klachten zijngevoeliger voor veranderingen in dehormoonspiegel. hormoonwisselingen bij vrouwen metPMS worden dusdanig versterkt dat ze denormale stemming en het functionerenernstig verstoren. bepaalde chemische stoffen in dehersenen, zogenaamde neurotransmitters,spelen hierbij een belangrijke rol. 9. Oorzaak: PMS en Hersenen 10. De eerste menstruatieStoppen met de anticonceptiepilEen periode waarin de menstruatiewegblijftGeboorte van een kind of beindiging van een zwangerschapZwangerschappen met complicaties als gevolg vanzwangerschapsvergiftigingErnstig traumaAfname van de hoeveelheid licht in herft en winter 11. Wat zijnde gevolgen PMS kan een ernstige impact hebben op defysieke, sociale en geestelijke gezondheid. Er is wetenschappelijk aangetoond dat PMSeen ernstig nadelige invloed kan hebben ophobbys, sociale activiteiten, persoonlijkerelaties, werk en op de huishoudelijkeproductiviteit. 12. Wat maaktPMS zo lastig schuldgevoel , machteloosheid,goede en slechteperioden,hulpeloosheid,onbegrip,niet serieus genomenworden door anderenverleden 13. Hoe weet ik zeker datik PMS heb Maandkalender Maandelijks terugkerendeklachtenpatoon 14. MaanddagboekSymptoomDag Ernst SymptoomDag ErnstLagere rugpijnHoofdpijnSpanning of irritatieAngst of nervositeitHuiluitbarstingenZwelling van handen ofvoetenBoosheid, Toe- of afgenomenagressiviteit of kort eetlustlontjeSlapeloosheid VermoeidheidGevoeligheid of Krampen in de onderbuikzwelling vanborstenDepressie ofPijn/ongemak in hetdroevigheid algemeenOpgeblazen buik Anders (specificeer) 15. Kun je er iets aan doen? Aanpassingen brengen in je voeding enleefgewoonten Alternatieve geneeskunde (bijvoorbeeldaccupuntuur, osteopaat, massage) Begeleiding (pms coach, cognitievegedragstherapie) Lichttherapie Kruiden Stressvermindering: iedere vorm vanstressvermindering werkt 16. 17. Factoren die bijdragen aan PMS- Veel gebruik van: zuivelproducten cafene geraffineerde suikers- Te weinig eten van verse groenten ofovergewicht 18. Factoren diebijdragen aan PMSlage bloeddrukhoge oestrogeen en lage progesteronspiegelte weinig vitamine C,E en Seleniummagnesiumtekortijzertekort 19. Voedingsmiddelen 1 x per week 2 x per week dagelijksAlcoholBouillonKoffieZwarte (gewone) theeKoek, gebakChocolaSuiker, honing, jamSnoepNiet-volkoren producten (brood, rijst, pasta)Varkensvlees (worstjes, bacon)Rood vleesGehaktVerzadigde vetten (boter,room, spekvet, chips, nootjes, gebakken producten)Volvette kaas, eieren, volle melkVeel zoutKant en klaar maaltijden, voedsel uit blik 20. Voedingsmiddelen 1 x per week 2 x per week dagelijksKoffiesurrogatenCaffeine vrije koffieKruidentheeVruchtensap (ongezoet)WaterZilvervliesrijstVolkorenproducten (brood, pasta, rijst)Kip en mager vleesVisMagere melk, yoghurtOnverzadigde vetten (verse, ongezouten noten, maisolie, zonnebloemolie)Zaden en pitten (pompoenpitten, sesamzaad, lijnzaad)Gedroogd fruit (abrikozen, dadels, vijgen, perziken, rozijnen)Vers fruitGroenteBonen 21. Voorbeeld van een gezond basismenu Ontbijt Tussendoor Lunch Tussendoor Warme maaltijd s Avonds 22. Ontbijt Volkoren-/ zuurdesembrood eventueel met wat roomboter Beleg: magere vleeswaren( geen varkenvlees) geitenkaasreformkaas, boerenkaas met mate, notenmoes, tahin, sojapasta,carobepasta, tofuspread, fruitbeleg, kruidenkwark ofhttenkase Kruidenthee zonder suiker Of muesli met biogarde,kwark/ magere yoghurt zonder suikermet wat fruit Eventueel verse vruchten 23. Tussendoor Thee, groene thee of kruidenthee,alternatieve koffie zonder suiker. Volkorencrackers of rijstwafelseventueel met beleg Of vers fruit 24. beleg Volkoren of zuurdesem met Rauwkostschotel met koudgeperste olie Kruidenthee Beker biogarde of karnemelk 25. Tussendoor 26. Warme maaltijd haver, tarwe Granen (zilvervliesrijst, gierst, boekweit,etc.) Eventueel een portie aardappelen Flinke portie groente en/of rauwkost (aangemaakt metkoudgeperste olie en goede reformazijn of citroensap) Vis, mager vlees (geen varkensvlees) , ei ofvleesvervanging (noten, zaden, peulvruchten, seitan eeneiwitrijk vegetarisch product of sojaproducten) 27. s Avonds zonder suiker. Alternatieve koffie of kruidentheeEventueel suikervrije reformkoek of zelfgebakken koekje. Mineraalwater, vruchtensap zonder toegevoegde suikers,groentesap of diksap Eventuele snacks: Ongebrande verse noten, maschips,ongezwafelde zuidvruchten, eventueelreformsnoepmueslirepen, vruchtenrepen, haverkoeken(zonder suiker), reformzoutjes. 28. Neem voldoende rustFiets of wandelNeem een warm bad, warme douche, warme kruik onder jevoetenNeem een massageLet op je voeding en neem extra voedingssupplementenzoals vitaminen/mineralen en kruidenNeem jezelf serieus 29. Kruiden Agnus Castus Teunisbloemolie Dong Quai Rhodiola Guldenroede Sint-Janskruid Vrouwenmantel 30. Belangrijkstevoedingssupplementen Calcium Magnesium Zink Vitamine B complex L- tyrosine 31. L-tyrosine is een voedingssupplement enis betrokken bij de productie vanbelangrijke stoffen in de hersenen Tyrosine kan een positieve werkinghebben op depressies. 32. Nog meer tips Leer waardering te krijgen voor de ritmes die bij jemenstruatiecyclus horen Menstruatie is een natuurlijk proces en het hoort erbij Koffie en Roken putten de bijnieren uit Bij hardnekkige gevallen van PMS kunnen onverwerkteemotionele problemen het ritme van de menstruatiecyclusen de normale hormoonhuishouding verstoren