Perspectief exameneditie

download Perspectief exameneditie

of 16

  • date post

    21-Jul-2016
  • Category

    Documents

  • view

    214
  • download

    0

Embed Size (px)

description

Kom de examens door dankzij deze PERSpectief!

Transcript of Perspectief exameneditie

  • PERSpectief

    - De exameneditie -

    Wat is een Mandela mandala?

    Eet gezond tijdens de blok!

    Benieuwd hoe pers blokt?

    Leer ef

    fectiev

    er dank

    zij OSD

    !

    Zin in

    erg leu

    ke spe

    lletjes?

    Met he

    erlijke

    recept

    jes!

  • INHOUD INLEIDING 1 HET LEVEN ZOALS HET IS: PERS BLOKT 2 HMMM ETEN 6 MANDELATIJD 9 JOEPIE! SPELLETJES! 10 OSD HELPT JE DOOR DE BLOK! 12 COLOFON 13

  • INLEIDING | 1 Welkom bij de PERSpectief ultieme exameneditie!

    De duistere, duistere periode die men blok noemt, is weer ongemerkt

    aangeslopen en we zitten er ongewild middenin. De zomer begint

    stilaan in het hele land en wij zitten noodgedwongen opgesloten in ons

    studeerhol om te proberen op twee weken tijd een heel semester te

    redden.

    Omdat we jullie allemaal graag zien en willen dat iedereen de

    examenperiode overleeft, is deze PERSpectief er speciaal gekomen om

    jullie er doorheen te helpen. Vol met boeiende tips van alle soorten is

    dit het perfecte pauzemomentje. En het voordeel (nu ja, voordeel) is

    dat in tegenstelling tot het internet, deze PERSpectief niet eindeloos is

    en je dus op een bepaald moment wel in je boeken mot duiken. Of het

    boekje herlezen natuurlijk.

    Veel succes met de blok en vergeet geen examens af te leggen doordat

    je te genteresseerd deze inhoudelijk zeer hoogstaande PERSpectief aan

    het lezen bent!

    Toedeliewoedelie liebe schatzen

    Jana, jullie (ex-)perspectiefverantwoordelijke

  • 2 | HET LEVEN ZOALS HET IS: PERS BLOKT*

    Vlak voor de vorige blok, vroeg ik rond bij de medepersers of zij geen examentips hadden om in de perspectief te zetten en hun medestudenten te helpen. Ik had natuurlijk kunnen weten dat, zeker ten tijde van examens, er geen enkel nuttig antwoord kan komen op een facebookpost, maar ik wil jullie hun mooie en (niet zo) nuttige antwoorden niet onthouden. Ziehier het resultaat: Het leven zoals het is: PERS blokt (of doet toch een poging).

    Studeertips

  • | 3 Pauzetips

  • 4 | Special: aandachtshoer Arno

    Onze lieve schachtentemmer Arno kan er wat van als het op facebookspammen aankomt. Op de post over

    examentips heeft hij een aanzienlijk aantal bijdrages geleverd en daarom verdient hij een aparte pagina in deze perspectief. Alsjeblieft Arno, je aandachtsmomentje van de

    dag heb je weer gehad! Met speciale vermelding voor zijn geliefde bromancer Eric!

    Examenfrustratie

    Examentips

  • | 5 Random shit

    P.S.: Bedankt voor de tip Eric!

  • 6 | HMMM ETEN! We eten allemaal heel graag, en het is een ideaal pauzemoment tijdens het

    studeren. Maar wat (en hoe) je eet heeft ook een grote invloed op je hersentjes, wij verzamelden de beste tips zodat jullie hoofdjes niets tekort moeten komen

    en die leerstof er als zoete broodjes ingaat! 1. Eet voldoende.

    Wie te weinig eet, wordt sneller moe en kan zich moeilijker concentreren en belangrijke informatie memoriseren.

    2. Neem drie maaltijden per dag (inclusief een goed ontbijt) en eventueel ook iets tussendoor.

    3. Drink voldoende water, zeker bij warm weer. Vermijd alcohol.

    4. Eet niet tussen je boeken. Laat de maaltijd samenvallen met een moment van pauze en ontspanning. Gun jezelf de tijd om rustig te eten en de batterijen weer op te laden. Schrans niet. Met een volle maag voel je je ongemakkelijk en loom en kan je je niet goed concentreren.

    5. Geef de voorkeur aan zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals bruin brood, aardappelen en andere volkoren graanproducten als energieleveranciers boven zoetigheden. Zij geven geleidelijk energie vrij waarop je langer en meer efficint kan functioneren.

    6. Voorzie gezonde tussendoortjes zoals een boterham met mager beleg en/of groenten, yoghurt, fruit(sla), een milkshake met vers fruit.

    7. Kies voor afwisseling . Zo verzeker je de aanbreng van alle benodigde vitaminen en mineralen. Een tekort aan vitaminen en mineralen kan je futloos maken waardoor je minder goed kan studeren.

    8. Vertrouw niet op supplementen. Wie voldoende en gevarieerd eet en elke dag voldoende groenten en fruit neemt, heeft geen baat bij supplementen. Er bestaan geen wondermiddelen voor het geheugen.

    9. Wees matig met cafenerijke dranken zoals koffie, cola en bepaalde "energy-drinks". Je pept er even van op maar als je ze te vaak gebruikt, kunnen ze nadien in je nadeel werken door bijvoorbeeld je slaap te verstoren.

    10. Verwaarloos je voeding evenmin op de dag van je examen. Start met een goed ontbijt en voorzie eventueel een tussendoortje om een flauwte tegen te gaan.

  • | 7 Peanutbutter and banana sandwich Ingredinten: - 1 rijpe banaan - 4 witte boterhammen - pindakaas - 50 g pinda's - 25 g boter

    Pel de banaan en snijd de banaan in plakjes. Hak de pindas grof. Besmeer de boterhammen met pindakaas, bestrooi met de pindas en verdeel de bananenplakjes over 2 boterhammen. Dek af met een boterham. Verhit de boter in een koekenpan en bak de sandwiches om en om goudbruin.

    Wrap met kip, paprika en sla Ingredinten: - 2 paprika's - Sla - 1 ui - Suiker - Balsamico-azijn - 400 gram kipfilet - 4 tortilla's - Peper & zout - Paprikapoeder

    Maak de kipfilet schoon en snij deze in dunne reepjes. Zet een koekepan op het vuur en laat wat olijfolie heet worden. Bak de stukjes kip erin. Haal de zaden vervolgens uit de paprika en snij deze in kleine blokjes. Voeg deze blokjes kort bij de kip. Voeg naar eigen smaak peper, zout en paprikapoeder toe. Snipper een ui en fruit deze in een andere koekepan aan (circa 3 minuten). Voeg de suiker toe en wacht tot deze oplost waarna je het afblust met balsamico-azijn. Laat dit vervolgens nog 1 minuutje doorkoken. Verwarm de wraps in de magnetron of oven (of wat de verpakking aangeeft). Beleg de wraps rijkelijk met sla en verdeel het kipmengsel en de ui erover en rol de wrap stevig op. Tip: stukjes tomaat kan ook erg lekker zijn bij dit gerecht.

    Bananenpannenkoeken Ingredinten: - 3 rijpe bananen - 3 eieren - 2 tl bakpoeder - Boter of olie

    Pureer de bananen in een kom met een staafmixer of vork. Doe 1 voor 1 de eieren erbij. Klop de eieren met het bakpoeder door de banaan tot een mooi beslag. Verwarm in een koekenpan wat boter of olie en een voor een de pannenkoekjes op niet te hoog vuur aan beide kanten bruin. Serveer de pannenkoekjes met een beetje stroop of honing en eventueel wat extra plakjes banaan, blauwe bessen of noten.

  • 8 | Kipburger met mais Ingredinten (voor 2): - 4 sneetjes toastbrood - 1 kipfilet - komkommer - 50 g sla's - blikje mas (klein) - sjalot / - ei - el bloem - sojasaus, rijstwijn en

    sesamolie - ketchup - olijfolie, peper & zout

    Maal de kip fijn in een keukenrobot. Snipper de sjalot en meng hem met de kip, 1 koffielepel sojasaus, 1 koffielepel rijstwijn en een halve koffielepel sesamolie. Kruid met peper en zout. Kneed de bloem door het gehakt, en vervolgens de mas. Vorm er vier hamburgers van. Schaaf de komkommer in flinterdunne, lange slierten. Bak de kipburgers in wat olie goudbruin. Rooster de broodjes goudbruin en beleg ze met de sla, komkommer en kipburgers. Serveer met ketchup naar smaak.

    Gehakt Parmentier (3 per persoon!) Ingredinten (voor 4): - 800 g aardappelen - 2 dl melk - 30 g boter - 600 g gemengd

    gehakt (runds-varken) - 1 blik tomatenblokjes - 1 takje tijm - 150 g geraspte kaas - 2 uien - 1 teentje knoflook - 1 eetlepel olijfolie - nootmuskaat

    Verwarm de oven voor op stand 6 - 180C. Schil de aardappelen, snij ze in stukjes en kook ze in gezouten water. Snij de uien en de look in kleine stukjes, en stoof ze met een soeplepel olijfolie in een pan. Voeg het gehakt toe en laat bakken. Maak wat blaadjes tijm los en voeg deze samen met de tomatenblokjes uit blik bij het gehakt. Giet de aardappelen af en pureer ze. Voeg de melk en de boter toe. Meng en breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Vul een ovenschotel met het gehakt en doe er de puree en ten slotte de geraspte kaas over. Bak 30 minuten in de oven.

    Smoothie met appel en kaneel Ingredinten: - 1 appel - 175 ml melk - 3 eetlepels

    havermoutvlokken - 1/2 tl kaneel

    Doe alle ingredinten in een maatbeker of blender. Meng net zolang totdat alles goed gemengd is. Giet de smoothie in een groot glas, rietje erbij en eventueel nog een extra snufje kaneel en smullen maar!

  • MANDELATIJD | 9

    Wist je dat Nobelprijswinnaar en ex-president van Zuid-Afrika, Nelson Mandela, in 1993 werd benoemd tot Doctor Honoris Causa aan de VUB? Reden te meer om deze mooie Mandela Mandala in te kleuren!

  • 10 | JOEPIE, SPELLETJES! Aaaaargh! Deze student zit opgesloten in zijn kot! Help jij hem uit zijn donker blokhol naar het

    beloofde land?

    Zoek de 16 verschillen in deze aartsmoeilijke en uiterst mooie tekening. Pluspunt: je kan de tekening ook nog inkleuren als je alle verschillen gevonden hebt!

  • | 11

  • 12 | OSD HELPT JE DOOR DE BLOK!

    PERSkring is er natuurlijk niet alleen om je tijdens het jaar te plezieren, ook tijdens de blok staan we je met raad en daad bij! Naast deze uiterst behulpzame PERSpectief kun je natuurlijk ook terecht bij onze cursusdienst OSD voor een ruim aanbod aan samenvattingen. Speciaal voor jou lijsten we hier het aanbod nog eens op. Succes ermee!

    1e bachelor communicatiewetenschappen ! Statistiek I P. Claeys Uitgewerkte Oefeningen + Varia 2013-2014 ! Sociologie M. Elchardus Samenvatting 20