Laag FODMAP dieet voor mensen met buikklachten zoals PDS.

download Laag FODMAP dieet voor mensen met buikklachten zoals PDS.

of 10

Embed Size (px)

description

Presentatie over het laag-FODMAP dieet wat geschikt is voor mensen met buikklachten zoals prikkelbaredarmsyndroom. Het laag FODMAP dieet is ontwikkeld in Australië op de universiteit van Melbourne.

Transcript of Laag FODMAP dieet voor mensen met buikklachten zoals PDS.

  • 1. LAAG FODMAP DIEET Minder buik- en darmklachten met het
  • 2. WAT ZIJN FODMAPS Oligosacchariden, zoals fructanen/fructo-oligosacchariden (in granen en groenten) en galactanen/galacto-oligosacchariden (in peulvruchten) Disacchariden, zoals lactose (in melk) Monosacchariden, zoals fructose (in fruit) Polyolen, zoals sorbitol (in gezoete producten)
  • 3. IN HET KORT zijn specifieke koolhydraten (suikers) die niet goed gefermenteerd (afgebroken) worden in je darmen. Daardoor: kramp, diaree, obstipatie.
  • 4. DOEL LAAG FODMAP DIEET Het doel is om uit te zoeken welke van de koolhydraten de klachten veroorzaken en deze uit je voeding weg te laten. modedieet om afvallen, aankomen etc. dieet door universiteit Melbourne voor behandeling PDS / darmklachten
  • 5. TE VERMIJDEN VOEDINGSMIDDELEN Eliminatie dieet zonder producten met: zoals in appels, honing, masstroop etc. zoals in melk, yoghurt etc. zoals in tarwe, ui, knoflook etc. zoals in peulvruchten, soja etc. zoals in sorbitol, abrikozen, kersen etc.
  • 6. VOEDINGSMIDDELEN DIE WEL MOGEN Deze producten bevatten geen FODMAPs: Vlees, gevogelte, vis, eieren Lactosevrije melkproducten Producten van glutenvrije granen n spelt Bepaalde fruitsoorten Bepaalde groentensoorten Veel soorten kruiden en specerijen
  • 7. HET LAAG FODMAP DIEET Uit onderzoek blijkt dat van de mensen met PDS tot meer heeft na laag-FODMAP dieet. Niet iedereen heeft last van : eliminatie & provocatie erg belangrijk! Eerst periode zonder FODMAPs, daarna productgroepen en .
  • 8. HET LAAG FODMAP DIEET Plan van aanpak Elimineer ongeveer 2 weken alle FODMAPs (al na enkele dagen merk je verschil!) Klachtendagboek bijhouden (klik voor download) Na periode zonder klachten provoceren met FODMAP product, n tegelijk. Let op je reacties en noteer deze in je dagboek. De producten die klachten opleveren blijvend vermijden.
  • 9. HET LAAG FODMAP DIEET Doe het niet alleen! Het dieet is best ingewikkeld en leren wat je wel en niet kunt eten is verwarrend. Laag-FODMAP maaltijden kunnen heerlijk zijn. Dieet is zo streng als je het zelf maakt. Hoe lastig het dieet soms ook is, erachter komen wat de buikklachten geeft is het echt waard! Voor gratis overzicht met laag / hoog FODMAP lijstje: www.fodmap-dieet.nl
  • 10. HET LAAG FODMAP DIEET Meer begeleiding en / of advies? Online zelfhulp programma van 8 weken: 28 dagmenus, recepten, boodschappenlijstjes, tips, en bonus: ebook Cake en Cookies.