Innovatieve en duurzame oplossingen voor gezonde en ... · PDF file creativiteit en...

Click here to load reader

  • date post

    24-Sep-2020
  • Category

    Documents

  • view

    0
  • download

    0

Embed Size (px)

Transcript of Innovatieve en duurzame oplossingen voor gezonde en ... · PDF file creativiteit en...

  • Innovatieve en duurzame oplossingen voor gezonde en productieve kenniswerkers

  • Voorwoord Optimaal werken in een uitgebalanceerde omgeving

    De meeste van ons weten dat de hele dag staan niet goed is voor je gezondheid.

    En de hele dag zitten ook niet. Toch doen we het. Veel van ons (kantoor)werk

    vindt vooral zittend plaats. Het sleutelwoord is afwisseling. Afwisseling zorgt er

    ook voor dat je efficiënter werkt. En efficiënt werken is niet altijd gemakkelijk.

    Dat weten wij als geen ander bij BakkerElkhuizen. Niet voor niets blijven wij high-end

    ergonomische producten ontwikkelen zodat prestatie, gezondheid en creativiteit

    continu verbeteren. Dit doen we niet alleen met onze hardware producten, maar ook

    met WORK&MOVETM softwaretools. We geloven in de combinatie van gezondheid,

    comfort en presteren.

  • Gezondheid Computer prompts die aansturen op het onderbreken

    van werkzaamheden om een break te nemen, zijn in staat

    om zitgedrag en beweeggedrag op langere termijn te

    beïnvloeden. Taylor et al (2016) vergeleken een dagelijks

    fitnessprogramma met een computerprompt inter-

    ventie en een controleconditie. Zij vonden dat computer

    prompts die ieder uur aanzetten tot het nemen van een

    drie minuten durende pauze ten opzichte van een controle

    conditie (natuurlijke breaks), effectief zijn in het stabiel

    houden van BMI, daar waar medewerkers in de normale

    break conditie een significante toename in BMI tentoon-

    spreiden. Met name gedragingen buiten werk bleken door

    de prompts te zijn beïnvloed; tv kijk tijd (min/week) nam

    af en ook was er significante afname van zitgedrag in het

    weekend. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de prompts

    mensen bewust hebben gemaakt van de meerwaarde

    van beweging op het functioneren. En door de frequente

    herhaling is het opstaan om te gaan bewegen al meer

    gewoonte geworden.

    Welzijn en Creativiteit In een reeks experimenten onderzochten Oppezzo en

    Schwartz (2014) van de Stanford University de creativiteit

    van de proefpersonen. Zij lieten de proefpersonen zitten,

    wandelen of afwisselend zitten en wandelen. Het aantal

    nieuwe ideeën dat de proefpersonen aansluitend bedacht-

    en, verschilde per activiteitenregime (Figuur 1). Wanneer

    de proefpersonen bleven zitten was de creativiteit het

    laagst, wanneer ze continu wandelden of afwisselend

    wandelden en zaten was de creativiteit het hoogst.

    Elk uur drie minuten wandelen verhoogt de creativiteit.

    Productiviteit Naast het herstel levert het gebruik van hulpmiddelen en

    technieken ook verhoogde prestaties op. Uit onderzoek is

    bijvoorbeeld gebleken dat medewerkers sneller werken

    met een laptop als zij een laptopstandaard, een externe

    muis en een extern toetsenbord gebruiken (IJmker, 2016).

    Daarnaast zorgen “technieken” als blind typen en het toe-

    passen van sneltoetsen duidelijk voor betere prestaties.

    Zowel voor het inlassen van herstelmomenten als voor

    het gebruik van hulpmiddelen en technieken geldt: de

    medewerkers dienen kraakhelder te weten wat ze moeten

    doen om hun gedrag aan te passen om de positieve

    gevolgen te ervaren. Het gebruik van hulpmiddelen is

    een laagdrempelige manier om verbeterde resultaten

    te behalen op het gebied van productiviteit, welzijn,

    creativiteit en gezondheid.

    Het belang van beweging en herstelmomenten

    Het inlassen van herstelmomenten tijdens beeldschermwerk verhoogt de werksnelheid en verlaagt het

    aantal fouten (Van den Heuvel et al., 2002; Hedge et al., 2001). Indien medewerkers tijdens deze herstel-

    momenten hun werkplek verlaten en wandelen, verhoogt het energieniveau en kijken medewerkers bij

    terugkomst anders naar problemen (Thayer, 2008). Dit leidt tot meer creativiteit en een beter problee-

    moplossend vermogen (Oppezzo & Schwartz, 2014). Vertaald naar de praktijk kunnen beeldschermwerkers

    hun werkprestatie aanzienlijk verbeteren door ieder uur drie minuten hun werkplek te verlaten en een

    korte wandeling te maken.

    FIG. 1 Effect van activiteitenregime op creativiteit (gemiddeld aantal nieuwe ideeën). Bron: Opezzo en Schwartz (2014).

    12

    10

    8

    6

    4

    2

    0

    zit > zit zit > wandel wandel > zit wandel > wandel

  • Vervang dagelijks 1 uur

    zitten door wandelen,

    dan kunnen de gezond­ heidsrisico’s

    tot 30% dalen

    Na een pitstop met

    beweging heb je tot

    2,5 keer meer creatieve

    ingevingen

    Kleine veranderingen in dagelijkse gewoonten kunnen samen een grote impact hebben op je fysieke welzijn en cognitieve prestaties.

    Creëer gezonde, productieve gewoonten en word een ‘Office Athlete’!

    Bij gebruik van een sta-bureau

    neemt productiviteit tot 46% toe

    Goed gebruik van sneltoetsen leidt tot 30% efficienter

    werken!

    Overmatig muisgebruik

    leidt tot fysieke klachten

    Enzymen die vet

    afbreken dalen met 90% na 30 minuten zitten

    Improvement coaching for Office Athletes

  • Effecten

    Als we herstelmomenten inlassen, meer bewegen en voor meer afwisselingen zorgen brengt dat

    positieve effecten met zich mee, zowel privé als voor werk.

    Verhoog je concentratie Een juiste afwisseling tussen zittend en staand werken zorgt voor een betere doorbloeding van

    heel het lichaam, en dus ook van onze hersenen, die hierdoor meer zuurstof krijgen. Je hersenen

    kunnen hierdoor optimaal presteren. Dit vertaalt zich o.a. in een verhoogde concentratie.

    Verbeter je creativiteit Onderzoek toont aan dat bij het rechtkomen, vanuit een zittende naar een staande positie (het liefst nog

    een wandeling) het brein 2,5 keer zoveel nieuwe ideeën creëert. Wil je een creatieve brainstormsessie beleggen,

    zorg dan dat je voldoende afwisselt tussen zitten en staan. Beter nog: maak een korte wandeling.

    Verbrand meer calorieën Over het algemeen zijn we niet zo actief op kantoor en moeten we ons ‘s avonds in het zweet werken om nog

    wat calorieën te verbranden in de gym. Zo verbrandt je bij het typen op een toet senbord slechts 34 calorieën.

    Echter, wanneer je afwisselend zittend en staand werkt, pompt je hart ongeveer 10 keer zoveel bloed door je lichaam

    in vergelijking tot iemand die enkel zit. Je kunt ongeveer 145 calorieën verbranden met een paar uur staand werk.

    Staand heb je meer energie Sterker nog, door afwisselend zittend en staand te werken word je minder snel overmand door een slaperig gevoel.

    Dit effect wordt in de loop van de middag extra voelbaar en heeft zelfs een negatieve invloed op je werkprestatie.

    Daarnaast spreken mensen anders wanneer ze staan. In staande positie kunnen bijv. callcentermedewerkers bewegingen

    maken met hun hele lichaam en daardoor gemakke lijker omgaan met emoties en lastige telefoongesprekken.

    Leef langer Onderzoek uitgevoerd door de University of Missouri-Columbia toont aan dat langdurig zitten,

    zonder ogenblikken van staande afwisseling, de stofwisseling negatief beïnvloedt. Zelfs zo erg dat

    medewerkers een groter risico lopen op het ontwikkelen van diabetes en hartkwalen.

  • Praktische oplossingen

    Onze innovatieve oplossingen zorgen ervoor dat we getriggerd worden om meer te bewegen, efficiënter

    te werken, goede houding aan te nemen en af te wisselen. We doen dat met onze hardware, software en

    een combinatie van beiden.

    Zit-sta oplossingen Het in beweging blijven is dus een uitdaging. Daarom maken wij het gemakkelijker. Onze software motiveert de

    kenniswerker om meer te gaan bewegen. Door de software gaat de werknemer de meerwaarde inzien. En in combinatie

    met onze zit-statafel oplossing is het ook gemakkelijk om toe te passen in de praktijk. Zo koppelt BakkerElkhuizen haar

    hard- en software aan elkaar.

    WORK & MOVETM software WORK & MOVETM bestaat uit softwareprogramma’s die de prestatie en gezondheid van individuele medewerkers en de

    organisatie als geheel structureel verbeteren.

    SitStandCOACH: SitStandCOACH is een bewezen software

    tool die computergebruikers effectief

    coacht om meer afwisselend staand-zittend

    te werken. De software zorgt voor een stijging van het

    gebruik van jouw zit-sta meubilair.

    CtrlWORK: CtrlWORK helpt je om slimmer, gezonder

    én efficiënter te werken met de computer.

    Deze software zorgt dat je scherp blijft

    door op de juiste momenten een mentale boost te geven.

    TICKEN: Ticken is een online typevaardigheidscursus

    met ECDL certificering en examen. Door de

    Typereflex®-methode leer je in 50% van de

    reguliere tijd 10 vingers blindtypen. Ticken is zeer intuïtief

    en je bepaalt zelf het leertempo.

    AltMOUSE: AltMOUSE leert computergebruikers

    efficiënt werken met sneltoetsen. De soft-

    ware traint je terwijl je aan het werk bent.

    Voor ieder programma maakt de software inzichtelijk met

    welke sneltoetsen je de meeste tijd kunt besparen.

  • IQTM SIT-STAND DESK

    Met de IQ™ Sit-Stand Desk introduceert BakkerElkhuizen